יום שלישי, 18 בדצמבר 2012

על הספרייה העירונית דימונה- מאת ד"ר רותי קלמן



הספרייה שלי נמצאת בטבורה של העיר דימונה, בצמוד לגן אשכול, והיא קרויה על-שם יוסף מאירהוף. קרן מאירהוף עזרה לבנות את המבנה המשמש את הספרייה כיום.

זוהי הספרייה הציבורית היחידה והיא משרתת את כלל האוכלוסייה  המונה כיום כ-40,000 תושבים. מי שאחראי על תיק הספרייה בעירייה הוא משה נחום, מנהל החינוך והרווחה בעיר.

המנהלת הראשונה של ספריית דימונה הייתה אורה אמיר, אשתו של ח"כ לשעבר, ז'ק אמיר, זכרונו לברכה. אורה, תיבדל לחיים ארוכים, הייתה המנהלת של הספרייה בילדותי.

אז היה נהוג להגביל את הקריאה של כל גיל למדפים מסוימים, ואולי זה מה שגרם לי לקרוא את כל מה שהיה על מדפי גילי. ילדותי היתה אפופה, אם כן, בספרי השביעיות-שמיניות למיניהן, חסמב"ה, מגלן, כריסטופר קולומבוס וכיו"ב ספרי מסע וספרי חוקרים, והספר שהכי הכי אהבתי היה "האריה, המכשפה וארון הבגדים". הוא הבסיס לסידרת סרטי "נרניה". ביחד עם אורה היו בספרייה עוד מספר נערות צעירות שהחלו לשמש כספרניות באותה התקופה, ביניהן: גילה גבאי, אילנה מרציאנו ואחר-כך גם דניאלה ממן.

דניאלה עובדת איתנו בספרייה עד היום, אילנה פרשה לגימלאות השנה, וגילה גבאי שימשה במשך שנים רבות כמנהלת הספרייה לאחר פרישתה של אורה אמיר.

גילה עשתה רבות כדי להביא את אהבת הקריאה לתושבי דימונה ובמיוחד לילדים. היא יצרה קשרים עם כל בתי הספר והגנים, ודורות רבים של ילדים גדלו בזכותה על ברכי הספרייה. בזכותה של גילה זכתה הספרייה להיות המצטיינת מבין כל הספריות בארץ בעידוד הקריאה בשנת 1995.

בנוסף לעידוד הקריאה, שימשה גילה כראש חץ, למגמת הספריות הציבוריות בארץ, להפוך את הספרייה למרכז תרבותי תוסס. היא עודדה מפגשים של קהילות שונות, יצרה ערבי הווי, הביאה מפגשי סופרים ומופעים ויצרה קשר חם ותומך עם קבוצת "אמצע החיים" מהמתנ"ס. קבוצה זו שהלכה והתגבשה עד לכמעט 200 חברים, משמשת עד היום כבסיס יציב לכל אירוע חברתי המתקיים בספרייה. זוהי קבוצה של אנשים לאחר גיל פרישה, תאבי דעת ואוהבי חברה, בראשם עומדת מנהיגתם הכריזמטית: לאה אלבוחר.

בסוף שנת 2011 פרשה גילה גבאי לגימלאות, ובינואר 2012 נכנסתי לתפקידה כמנהלת הספרייה. המגמה שלי היתה לשמר את כל הפעילות שהייתה קיימת, ואף להוסיף עליה כראות עיניי.
אי לכך, משתדלת הספרייה לשמור על קשר עם כל בתי הספר. לעודד אותם לבוא באופן קבוע לפעילויות לפני ואחרי הצהריים. אני מזמינה לכל בית ספר פעילות המתאימה לאופיו (כל בית ספר בדימונה מכוון לפעילות מיוחדת משלו).

כמו-כן אנו יוצרים מפגשים עם הגנים "טרום חובה" ו"חובה" בעיר. הספרנית קלרה גם מגיעה מפעם לפעם לביקור בגנים מלווה בבובת צ'יבורשקה רוסית הנושאת את השם: לוליק. הילדים מאד מאד אוהבים את לוליק, ומחבקים אותו כל הזמן.

הספרייה נוטלת חלק בכל פעילות חינוכית ותרבותית בעיר, ואני נוכחת בכל ישיבה כללית של מנהלי בתי הספר, וכן בכל ישיבה כללית בנושא תרבות בעיר. אם זה לילה לבן, או ליל המדע, ליל כדור הארץ וכדומה.

אחת לחודש בערך, יש לנו הרצאה במסגרת "בימת הספרייה דימונה". ההרצאות הן למבוגרים, בנושאים מגוונים. סיימנו סידרה של 7 הרצאות בוקר בנושא: טעימות קולנועיות עם המומחה לקולנוע: מיכאל אקוטונס. אנו מקיימים סדנת קיפולי נייר עם אלי חיון במהלך כל השנה בבוקר של ימי ראשון.

אחר-הצהריים סיימנו עונה ראשונה של מועדון קריאה עם אבישי מונק, ובסוף ינואר נתחיל עונה שנייה.

כמו-כן מתקיימת סדנת כתיבה עם הסופרת והמשוררת: שז.
בכל שבוע בימי שלישי בבוקר, קלרה הספרנית הולכת למועדון העיוור כדי לקרוא להם סיפורים ולשוחח עליהם ואחר-הצהריים, בימי שלישי, מגיעים מבוגרים של אקי"ם ל"אוניברסיטה של קלרה". שם היא מלמדת אותם נושאים שונים. הם גם קוראים קבוע בעיתון של אותו היום, לומדים על השעון, על נושאים אחרים, ואפילו לומדים להשתמש במחשב.

שעת סיפור לגיל הרך מתקיימת פעמיים בשבוע (אותו הדבר), ומדי פעם אני מזמינה הצגה או מספרי סיפורים מבחוץ, כדי לגוון.
מלבד ספרים, ניתן למצוא באולם הילדים גם משחקי קופסה, פאזלים ברמות שונות ודפי צביעה.

על כל הפעילויות שלנו תקראו, אם תרצו, במדורים אחרים כאן ובאתר הספרייה.

שלכם
רותי
----------------
ד"ר רותי קלמן
מנהלת הספרייה העירונית דימונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה