יום שבת, 29 בדצמבר 2012

ספרים מומלצים בספריית דימונה


המלצות על ארבעה ספרים
 ד"ר רותי קלמן – מנהלת הספרייה העירונית

הפעם אמליץ בפניכם על ארבעה ספרים שאני אוהבת מאוד ואשר נמצאים בספרייתנו.

  ואתחיל בקלאסיקה: כמעין המתגבר של הסופרת והפילוסופית איין ראנד. זהו רומן עב כרס, המספר את סיפורו של ארכיטקט, הווארד רוארק, המקדים את זמנו בסגנון בנייתו. הוא חסר פשרות כאמן, חסר פשרות כאדם. דמות מיוחדת היכולה להוות דוגמא לעמידה על עקרונות, על שאיפה למצויינות, על הקרבה למען הזולת. הקורא יכול לשאול את עצמו, האם הדבקות במטרה וההתעקשות עליה היא אגואיזם או רוח האדם האמיתית.

 ספר יפה על הסיפור התנ"כי של שמשון הוא הספר: דבש אריות של דויד גרוסמן. סיפור שמשון הוא אחד הסיפורים הדרמתיים, הצבעוניים ורבי העלילה שבתנ"ך. הלידה הפלאית, המאבק באריה, השועלים הבוערים, מלחמותיו של שמשון בפלישתים ואהבתו לדלילה. גרוסמן מעלה את הסיפור מנקודות מבט אינדיבידואליות ופרשנות מיוחדת במינה, כשהוא בוחן את חייו של שמשון דרך הטקסט התנ"כי.

 סאגה של שלושה דורות של נשים ניתן למצוא בסיפרה המקסים של אושרת קוטלר בנגל – איז'ה מיה. קוטלר, הידועה לרובנו כעיתונאית, מתגלה בספר זה כסופרת מרתקת. היא כותבת בשפה קולחת ואנחנו מרגישים את האנשים, ההוויה, יחסי נשים-גברים, דמותה של תל-אביב הצעירה, אנשי העלייה הרביעית, נגינה על פסנתר והעולם הגדול. אהבתי.

האפיפיורית יוהנה – ספרה של דונה וולפולק קרוס, הוא רומן מפתיע ביותר המבוסס על סיפור אמיתי. יוהנה הצעירה, המבריקה והמוכשרת מתמרדת כנגד אביה, וכנגד המגבלות החברתיות של ימי הביניים, האוסרות על נשים ללמוד קרוא וכתוב. זהו סיפור מרתק המבוסס על חייה של האפיפיורית יוהנה, דמות היסטורית שנויה במחלוקת, אשר הצליחה במאה התשיעית, כשהיא מחופשת לגבר "יוהן" (כשמו של אחיה שנפטר), לשלוט על העולם הנוצרי כאשה הראשונה והיחידה שישבה אי פעם על כס פטרוס הקדוש. סיפורה של יוהנה, מזכיר לנו את סיפורה של ינטל. הסרט "ינטל" בכיכובה הבלתי נשכח של ברברה סטרייסנד, הזכור ודאי לרבים מאיתנו, מבוסס על סיפורו של יצחק בשביס זינגר "ינטל בחור ישיבה". גם בסיפורו של בשביס זינגר ישנה דמות נשית, ינטל, בתו של רבי מנדל, מלמד כפרי דתי אדוק. היא חיה בשטעטל טיפוסי בפולין של תחילת המאה העשרים. אביה האלמן מלמד אותה בסתר את רזי התורה והתלמוד, מה שמקובל היה ללמד בנים בלבד. כאשר אביה הולך לעולמו, מקצצת ינטל את שערה, מתחזה לבחור ויוצאת למסע על מנת למצוא ישיבה. היא קוראת לעצמה "אנשל" (כשמו של אחיה המנוח) ומתחברת במסעה לאביגדור, מי שנחשב לעילוי שבין תלמידי הישיבה ולומדת איתו בחברותא בישיבה שלו.

לסיום אביא את רשימת הספרים עליהם נדבר במסגרת מועדון הקוראים.
 ההרשמה נמשכת במחיר סמלי חד פעמי של 50 ש"ח (ולא כפי שפורסם בטעות).
 להלן הרשימה:
 1. קטארינה / אהרון אפלפלד. 2. תיאום כוונות / חיים סבתו. 3. חיי אהבה / צרויה שלו. 4. החיים כמשל / פנחס שדה. 5. רחוב המדרגות / יהודית הנדל. 6. מסע אל תום האלף / א.ב. יהושע. 7. אדם בן כלב/יורם קניוק.

                                                                                              שלכם באהבה. רותי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה