יום שבת, 29 בדצמבר 2012

אניד בלייטון ואחרים - ד"ר רותי קלמן




אניד (איניד מרי) בלייטון כתבה במהלך חייה 800 ספרים שתורגמו ל-90 שפות ונמכרו בלמעלה מ-600 מיליוני עותקים!!!
מלבד הסטטיסטיקה המדהימה הזו, אין ספק שכל אחד מאיתנו כבר נתקל וקרא חלק מהספרים שלה, הפונים בחלקם לגיל הרך ובחלקם לנוער. בין הסדרות המוכרות ביותר שלה אפשר למצוא את: עלילות נדי פעמוני (לגיל הרך) וכנראה שאני אישית אהבתי מאד סידרה זו, כי ממרום גילי המופלג אני עדיין זוכרת את נדי התמימון הקטן עם הכובע המצחיק בצורת פעמון ושמחה להיתקל בספריו במדור הילדים. על-פי סידרה זו הופקה בטלוויזיה סידרה מצויירת לילדים.
מי מאיתנו לא חווה בילדותו איזו התאגדות של חבורה, או מחתרת דמיונית. גם לי ולחברתי, ערגה, היתה מחתרת סודית. אבל כמובן שאני עדיין נאמנה למחתרת שלנו, ולא אסגיר את סודותיה, גם היום !!!... אבל את החבורות של בלייטון, שוודאי שימשו השראה לחלק מאיתנו, וסיפקו הרבה חוויות והתרגשויות, אפשר גם אפשר לקרוא (תוכלו לפעול על פי הטריק שלי: אני שואלת מהספרייה ספר ילדים, מצהירה שזה עבור נכדיי, או כדי לכתוב בעיתון... וקוראת לעצמי בהנאה גדולה!!!), ואני שמחה שעדיין ילדים ממשיכים ליהנות מהן, כך על-פי עגלת ההחזרות בספריה.

החמישייה הסודית היא אחת מהסדרות הידועות של בלייטון בימים אלו זכתה לתרגום חדש. החמישייה הם שלישיית אחים: ג'וליאן, דיק ואן הנשלחים בכל קיץ על ידי הוריהם לבת דודתם שבעיירה קטנה ושקטה בשם קירין. בת הדודה, ג'ורג'ינה, הנקראת ג'ורג', מצטרפת אליהם ביחד עם הכלב שלה, וכל החמישה חווים חוויות מעניינות הכוללות מעברים סודיים בין הבתים בין מאות השנים, ביקור באי המטמון, קרקס וטירות מסתוריות.
סדרה נוספת מוכרת שאף היא זכתה לתרגום חדש, של דנה אלעזר-הלוי, היא סדרת השביעיה הסודית. בסדרה זו, חוקרים שבעה ילדים תעלומות שונות המתרחשות בסביבתם. את הרפתקאותיהם מלווה קפצן הכלב ולעיתים מצטרפת גם אחותו הקטנה של ג'ק.
רוב התרגומים של ספרי אייניד בלייטון לעברית שייכים לאבנר כרמלי, ששמו האמיתי הוא שרגא גפני והם יצאו בעבר בהוצאת מ. מזרחי. עוד מספריה של בלייטון: הרביעייה והתוכי, התאומות בפנימיית סט. קלר, היער הקסום וחבורת הבלשים והכלב.

ועוד לקיץ אפשר להזכיר בין כל הספרים היפים והסדרות המגניבות לנוער גם את סדרת השקופים, שהיא סדרה משעשעת של גלילה רון-פדר המחברת בין  העבר המקראי לימינו. הגיבורים מגיעים מתקופת התנ"ך וצריכים להתמודד עם המאה ה-21. וכך כתוב על גב אחד הספרים הנקרא: חוק מס. 1: לא להתבלט:
"רוצים להיות במתח? רוצים להתפקע מצחוק מקטעים הזויים של ילד מתקופת התנ"ך, שצריך להתרגל לכל ההמצאות החדשות שקיימות בעולם שלכם? רוצים לדעת מה עושה רוח רפאים כדי לא להתבלט? אם התשובה שלכם חיובית, אחים שלי ואחיות שלי, זה הספר בשבילכם!"

סדרה אחרת של ספרי ילדים נקראת איפה אפי? הסדרה נוצרה על-ידי צייר בריטי בשם: מרטין הנדפורד. בספרי סדרה זו מצויים ציורים עמוסי פרטים ודמויות. בתוך כל תמונה צריך לחפש את הדמות הנקראת: אפי. מה שמאפיין את אפי הוא כמובן לבושו: מכנסיים כחולים, חולצת פסים אדומים ולבנים, כובע צמר עם פונפון, מקל הליכה ומשקפיים. נשמע פשוט למצוא אותו? אז זהו, שלא. אפי מוחבא היטב בין מאות דמויות, שחלקן דומות לו, אבל לא לגמרי, וזה מבלבל. אפי גם מאבד לעיתים חפצים כגון, נעל, ספרים, ועוד וצריך למצוא גם אותם. משהו בסגנון: איפה הילד? במוספים של סוף השבוע, אבל הרבה יותר מסובך ומאתגר.

העיקר שיהיה לכם מה לקרוא!

קריאה נעימה






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה