יום שלישי, 19 בפברואר 2013

סופרים דימונאיים / ד"ר רותי קלמן


העיר דימונה יכולה להיות גאה בהמון תחומים: אנשים שהצליחו, יוסי בניון, מפעל ה"טקסטיל"  וגם יוצרים 
 בין היוצרים הללו, נמצאות גם שלוש נשים שהמכנה המשותף שלהן הוא שספריהן שייכים לז'אנר ספרות הילדים.
     הפורה ביותר מבין שלוש הכותבות היא מיכל אשין. שלושה ספרים מקסימים שלה יצאו לאור בהוצאת ויזארט וכולם מאויירים על ידי מירה ויינשטיין. הספר הראשון נקרא: הטיול הגדול של טיפטיף. בחוכמה ובדמיון רב מציירת מיכל את הרפתקאותיה של הטיפה "טיפטיף" העוזבת את הים ויוצאת לטיול עד שהיא נסחפת עם חבריה אל תוך העננים ונופלת ארצה, ומשם היא זורמת בנחל עד לים, בחזרה לביתה ולמשפחתה. כך מתוודעים הילדים למחזור המים בטבע ואפילו מקבלים בסוף משחק יפה.

 הספר השני של מיכל נקרא: הניצחון של המלך רון ובו היא מסבירה שוב בדרך של סיפור משפחתי על אבא ובן, את נושא הווירוס והנוגדנים הנלחמים בו. 
הספר השלישי נקרא: תיק הפלאים של סבתא. אוסף של סיפורים קצרים שנשלפים מתיקה של הסבתא מביאים לנכדיה וכמובן לקהל הקוראים הצעיר מעט מטעמם של ימים אחרים, כגון: תפקידה של הסבתא במלחמת השחרור (משלוח מכתבים באמצעות יונים), או דפי זיכרון, המצור על ירושלים, ומידת הסבלנות. הספרים כתובים בשפה המתאימה והם מלאי חן.

     יוצרת אחרת היא גליה פינטר העוסקת זה 12 שנה בהוראה וספרה: "אפשר להרגיש גם אחרת" הוא כפי הגדרה: "פרי שנים של הקשבה וסיוע לילדים בגילאי בית הספר היסודי. הספר שיצא בהוצאת "אופיר ביכורים" אוייר על-ידי דימונאית אחרת בשם: אירנה סיזיקוב. לאחר שראתה ההוצאה את איוריה, אימצה אותה כאחת מהמאיירות של בית ההוצאה. הספר: "אפשר להרגיש גם אחרת" מדהים ומלא בחכמת חיים ורגישות גדולה למצוקות של ילדים. בסיפורים מחורזים היא מביאה את הבעייה כגון: תלמיד חדש, ילד היפראקטיבי, ילד עם משקפיים, ילד שמן, מלכת הכיתה וכדומה, ואז בתבנית קבועה של מלים, היא גם מביאה את הפיתרון. וכאן גדולתה. כי רבים מהילדים וגם מההורים מודעים לבעיות של ילדים, אבל לרוב, אין הם יודעים לתת פיתרון לבעייה, שעלולה להפוך לטראומה לכל החיים לילד הסובל מניכור חברתי. באחד הסיפורים היא מביאה את סיפורו של הילד הביישן: "אותי אף אחד מהכיתה לא מכיר, יודעים רק ששמי הוא יקיר. אפילו רותי המורה אותי לא מכירה. ואם בשעור היא מנסה אותי לערב, בלי לחשוב פעמיים אני מסרב..." והנה הפיתרון המקסים של גלית: "ביום ההולדת שלי כל הכיתה הוזמנה לבית שלי. אמא נתנה לכולם לנגן בפסנתר, אף אחד על תורו לא רצה לוותר. כולם השמיעו צלילים מאוד מוזרים, אף אחד לא ניגן שירים מוכרים. ואז אמא קראה לי לנגן, כולם עודדו והתחילו לפרגן, הם היו המומים והיה שקט קסום, ואני הירגשתי מין משהו... עצום. כולם רצו שאנגן שוב ולא היפסיקו לעודד, ומאז אני מוקף בחברים וכבר לא בודד. הביטחון העצמי באמת אלי הגיע, ומאז תמיד אותי הוא מרגיע." ובמלים אחרות אומרת גליה: לכל אחד יש חסרונות, אבל יש גם כשרונות, שלפעמים הם חבויים, וחשיפתם יכולה לתרום לילד מבחינה חברתית. בעיות אחרות של ילדים המופיעות בספר הן: גמגום, ליצן הכיתה, חברות אמיתית, ומה עושים כשכועסים. מקסים.


     היוצרת הצעירה ביותר היא עלמה גרשון. עלמה הוציאה ספרון מקסים שיצא לאור אף הוא בהוצאת: "אופיר ביכורים", והמאיירת היא: תהילה גולדשטיין. הספר מספר על ילדה קטנה שמכנסת את ילדי הגן שלה כדי לספר להם על כלבה שנדרס, ומזהירה אותם שלא יחצו לבד את הכביש, כפי שהיא אומרת לווטרינר המטפל בכלבה: "... ומעכשיו אדאג שגם חברי לגן יבינו את הסכנות שבחצית כבישים!". 
 הפרויקט שלהם, הנקרא "סופר בעירו", מאפשר לספריה להעניק בערב ההשקה את הספר במתנה לגננות ולמנהלות בתי-הספר היסודיים.

שלוש הסופרות השתדלו להעביר מסר חינוכי בספריהן. הן עשו זאת כל אחת בדרכה שלה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה