יום שלישי, 23 באפריל 2013

מפגש עם הסופרת שלומית כהן-אסיף בספרייה העירונית דימונה

כתבה: ד"ר רותי קלמן



בין מפגשי הסופרים שהתרחשו בספרייה העירונית בדימונה במהלך השבוע הזה חוו ילדי כיתות ב-ג של בתי-הספר בדימונה את החוויה שבמפגש מרתק עם הסופרת שלומית כהן-אסיף, שהחזיקה את הקהל הצעיר שלה קשוב ומשתתף כל הזמן. אליה התלווה, בחלק מהפגישות, ראש עיריית חולון, מר מוטי ששון, שבא לראות את ילדי דימונה במפגש המרגש, ובעיקר להשתתף – גם בהקראת שירים, וגם בשירה. היה מרשים מאד. הוא גם פגש בביקורו את ראש עיריית דימונה, מר אלי ברונשטיין, שהגיע לספרייה גם-כן.
 שלומית תמיד זוכרת לטובה את דימונה, והיא אומרת: "כאן בספרייה קיימתי את המפגש הראשון שלי עם קוראים, כשאורה אמיר היתה כאן. זה היה מרגש ועדיין כל פעם שאני מגיעה לעיר הזאת אני מתרגשת מחדש."
את מדף ספריה של כהן-אסיף מפארים 60 ספרים (בדיוק!) מפרי עטה. היא סופרת ילדים ומשוררת לילדים, ובשבילה, לכתוב לילדים, זו חוייה מתוקה כמו סוכריה. כהן-אסיף מתארת את עצמה כילדה לשעבר שניזונה מהגעגועים שלה לכל אלה שקראו לה סיפורים בילדותה, לכל אלה שכבר אינם, ולכל הסיפורים שכבר שמעה, אך לא שמעה מספיק. וכמו שתי ישויות מככבות בה, כשהילדה-שלומית יושבת על השרוול של האשה-שלומית, ולפעמים זו משפיעה על זו, ולפעמים – להיפך.
אין באפשרותי לכתוב על כל יצירותיה היפות. אבל אוכל להביא בפניכם טעימות מכתיבתה. לדוגמא: הספר: נער העפיפונים. הסיפור היפה והערכי של טינבו, הנער היתום שכל חייו כרוכים בעפיפוניו. כשהוא מפליג בספינה של רב החובל פצ'לה, והלה חושב שהוא מסתנן וכולא אותו בבטן הספינה, אומר טינבו לעכברים שמסביבו: "אני לא מסכן. פצ'לה מסכן... הוא לא העיף אף פעם עפיפון. מי שלא חולם להעיף עפיפון, הוא מסכן. הספר מקסים ומביא דמויות אחרות יפות בנפשן כמו לורי ואביה.

הסיפור מתחיל בבום... ונגמר בטראח! עם איוריו המקסימים של יוסי אבולעפיה, מתאר שכנות שמתחילה במריבה, ומסתיימת בחברות, וגם הספר שריקת הברגולים הוא ספר מקסים, המתאר חברות נפלאה בין פיל קטן שבוי בארמון מלוכה, לבין נסיך יתום מאמו וגם בין שניהם לגנן המסור של הארמון. בסיפור הזה הילדים הקוראים מקבלים עצה טובה של אם הפילון שלימדה אותו: "תהיה המלאך ששומר על עצמך, אל תחכה שאחרים ישמרו עליך", שזו גירסה מקבילה ל"אם אין אני לי – מי לי". עוד חכמת חיים אנו מוצאים בדבריו של היועץ השלישי של המלך: "המלך שלנו היה חכם, עכשיו לא. הוא חדל לזַמֵן אותנו לאולם הישיבות. הוא שכח שאת החכמה לא מוצאים בראש אחד, וצריך לחפש אותה בכמה ראשים", את היכולת להעפיל אל מעבר למה שאתה חושב שאתה מסוגל,  אפשר לשמוע מפיו של הברגולי לפילון: "לפעמים החלום גבוה מן הגדר הגבוהה" הוא אומר, ומאפשר לפילון להגשים חלום.
כפי שכבר ראינו, משלבת שלומית כהן-אסיף את השירים גם בתוך סיפוריה. אבל ישנם ספרים שהם לגמרי ספרי שירה לילדים. מקסימים לגמרי, כובשים בחכמתם ותמימים בילדותיותם. הרבה שירי חברות ואהבה בספריה, והנה קטע מהשיר "הלכתי להביא פרפר לרות" מתוך ספר השירים המקסים "נשיקה בכיס": "... רות אוהבת פרפרים. ואני אוהב את רות. / אחרי שנגמרו הבטנים אמרתי: / "רות, בואי נראה / למי יש כף יד גדולה / לך או לי!" / רות שמה את כף ידה / על כף ידי. / ואני החזקתי את ידה בתוך ידי. / ככה הלכנו, רות ואני. / הדרך הייתה קצרה. / ליד הבית נתתי לה / את היד שלה / בחזרה." והנה עצתה לרגעים של עצב:  קח את הנשיקה / שמור אותה בכיס. // אם תלך לאיבוד / אם מישהו ירביץ / אם משהו יכעיס / יש לך נשיקה בכיס. // אם תהיה עצוב / אם דמעה של גשם / תרקוד לך על ריס / יש לך נשיקה בכיס." ואת השיר הזה שמענו בהקלטה של ילדי חולון וגם בביצוע חי של מוטי ששון בכבודו ובעצמו. מלבד השירים שביצע ראש עיריית חולון, בליווי מוסיקלי של הנהג שלו, ראו הילדים גם קליפים של שירים מולחנים בביצוע גדולי הזמרים שלנו: אריק איינשטיין ויהורם גאון. שאפו.

בימים אלו יצא לאור ספר חדש של שלומית כהן-אסיף: "גם לירח יש גומות חן". הספר מלא בשירים מקסימים שחלקם מוקדש ליחסי הורים-ילדים, כמו למשל: "השמש שלי": יש לי שמש משלי / חוץ מהשמש בחוץ. / היא מחייכת אלי/ כשמתוק לי או חמוץ. / כשהיא נכנסת / אור נכנס פנימה, / לשמש שלי קוראים / אמא".

את האמביוולנטיות של התנהגות ההורים עם ילדיהם אפשר לראות עם קריצת הזדהות בשיר: ילד קטן, ילד גדול: "אמא אמרה לי אתמול: / "תן לי יד בכביש / לעבור לבד, אתה לא יכול. / אתה ילד קטן / אתה לא ילד גדול." // אמא אמרה לי היום: "אתה לא יכול לבכות / אם לא נשאר ליפתן. / אתה ילד גדול / אתה לא ילד קטן.: // ואני לא יודע / אם אני ילד קטן או גדול, / מה שאמא אמרה היום / או מה שאמרה אתמול. / ואני רץ לראי / להביט ולשאול: "ראי, אני ילד קטן / או ילד גדול?" ועוד בספר החדש אנו מוצאים את הגשם והשלוליות, קיפודים ובעיקר רגשות ותהיות של ילדים קטנים מתוך אותה זווית הראייה הכפולה של שלומית הבת ושלומית האשה.

60 ספרי ילדים לסופרת המקסימה שלומית כהן-אסיף, שזכתה ב-16 פרסים על כתיבתה. ספרה "מסיבה בגן העכברים" ייצג את ישראל בתוכנית הטלוויזיה "רחוב שומשום" בארה"ב וספרה "הארנב ממושי" זכה לפינת גן פסלים בעירה, חולון, ולהצגות של תיאטרוני ילדים שרצות בכל הארץ. זהו סיפור אהוב ביותר על הילדים, כמו גם ספריה האחרים, המדברים בגובה העיניים של הילדים.

חווית הקריאה בספריה של שלומית כהן-אסיף מחזירה אותנו לילדות, ומלמדת גם את ילדינו, במילים שלהם, איך להסתדר בעולם שלהם, עם ילדים אחרים, עם בעיות קטנות-גדולות, ואיך לראות את העולם מצידה של השמש.
קריאה נעימה




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה