יום שלישי, 26 בנובמבר 2013

ערב של פיוט בספרייה העירונית דימונה – ד"ר רותי קלמן


השבוע זכינו לראות בספרייה שלנו מופע מוסיקלי מרגש ביותר מאוצרותיהם של פייטננו מכל הדורות, ומכל המקומות. שמענו פיוטים של יהודה הלוי, של שלמה קרליבך, של שלום שבזי, של רבי נחמן מברסלב (שירת העשבים בעיבוד של נעמי שמר), פיוטים בגירסה של קוסובו ("לכה דודי"), פיוטים מתור הזהב ופיוטים חדשים. למעלה ממאה איש גדשו את אולם התרבות של הספרייה, ויצאו עם חיוך מאושר.

הפיוטים הם כינוי מקובל לשירים קצרים שהושרו בשבתות ומועדים, אבל גם בימי חול ובשמחות, פיוטי סליחות, שירת הבקשות וכולי. ישנם כללים ברורים בכתיבת הפיוטים, ועל מחבר הפיוט לעמוד בכללים הללו, שדמו לכללי שירת ימי הביניים שהושפעה מהשירה הערבית והגיעה לשיאה בתקופת תור הזהב בספרד וגם באיטליה.
הלהקה, שהנעימה את זמנינו, נקראת "פיוטיפול" (שילוב מעניין בין המלה "פיוטים" בעברית, והמלה beautiful באנגלית). היא הגיעה בהרכב של שלושה זמרים שגם ניגנו: עודד וייס שניגן בגיטרה ומנדולינה, אורי נווה ניגן על כלי הקשה, וגלעד חזן שניגן בעוד, בג'ומבוש ובעיקר בכינור בצורה מדהימה. ולא רק שהפליא בקולו ובסילסוליו, אלא הינחה את המופע והסביר על הפיוטים בחן ובנועם.

במהלך הערב, סיפר גלעד שמשפחתו עלתה ממאראקש שבמרוקו, והגיעה לארץ ישר לדימונה. הוא בן למשפחת חזן, ואחיינו של מאיר חזן. עוד אפשר היה להתרשם במיוחד מאיש הסאונד שלהם, גיל, שראייתו המוגבלת לא ניכרה בו כלל, ויכולתו לשלוט באינספור כבלים, עזרה בהרכבת הציוד ופריקתו עוררה בי הערכה והתפעלות.
בעזרתם של הזמרים-המנגנים, הפליג הקהל למסע מופלא מעולם הפיוט ממזרח וממערב בצורתו האותנטית, מלאת החיים והשמחה. משום שהמשוררים שכתבו את הפיוטים חיו במקומות שונים ברחבי העולם, כך גם הפיוטים מושרים ומנוגנים בשפע סגנונות מוסיקליים, הבאים ממחוזותיהם. ואכן הטעימו הזמרים את העובדה, שהיכולת לשיר פיוטים שמקורם בכל קצוות תבל, מעשירה את נפשם עד אין קץ, וגם עבורנו, היושבים בקהל, היתה זו חוויה מדהימה, חוצת גבולות ועשירה.

ועם כל זה, שהערב היה נפלא, אמר לי שמעון, אב הבית של הספרייה: "היה יפה, אבל אין כמו לשבת בשעות הבוקר המוקדמות של שבת בבית הכנסת לשירת הבקשות, לשיר פיוטים בחברותא עם כוס משקה ביד, ולהפליג ברוח ובנפש למחוזות אחרים", ועם זה – רבותיי, איני מתווכחת.
על שירת הבקשות, על הפיוטים השונים וביצועם ניתן להיכנס לאתר מעולה באינטרט לאוהבי הפיוטים. אתר הפיוטים: "הזמנה לפיוט" מאפשר גישה ידידותית לפיוטים מכל הזמנים, מכל המקומות ובדרכים רבות: ניתן להיכנס לפי מסורות קהילות ישראל, ואז לפי המקום שבו נוצר הפיוט, להגיע למלים שלו, ולהסבר עליו, והעיקר: לשמוע אותו בביצועים מדהימים. עוד דרכים להיכנס הן: לפי מעגל השנה, מעגל החיים, מחברים, סולמות מוזיקליים, נושא וסוגה, פתיחות, שירת הבקשות, מחרוזות והופעות חיות, ופיוט עכשווי, של המאה ה-21. אתר יפיפה.

ובחזרה אלינו לספרייה. הכניסה לאירועים המתקיימים בספרייה עבור מבוגרים היא חינם. האירועים מתפרסמים מראש בתשקיף העירוני שבמקומון, בפייסבוק, בהודעות מיוחדות למורים, ובאתר המקוון של הספרייה. מי שהגיע לערב הפייטנים זכה למופע איכותי ביותר, עשיר ברוח ובנשמה, ועם ניחוחות של מיטב המסורות היהודיות באשר הן.
בכל השבוע של חנוכה תהיה הספרייה פתוחה לקהל. ביום ראשון נדליק נרות ביחד עם הילדים ותתקיים הצגת ילדים של אורי פרידמן (בעלות של 10 ₪ לילד). מיד לאחר ההצגה שתתחיל מוקדם מהרגיל (17:00), תתקיים סדנת קישוט סביבונים (חינם). ביום שלישי באותו השבוע תוצג ההצגה "נר של חנוכה"  של תיאטרון צ'ולי וטולי, והיא תתקיים בשעה 17:30 (כרטיס לילד: 10 ₪) ביום רביעי בבוקר בשעה 11:00 בבוקר נחזה בהצגה נוספת, הפעם של בנות השירות הלאומי (הכניסה חופשית).

חוץ מההצגות, אפשר כמובן לבוא לשאול ספרים, ישנים וחדשים (חשוב לי לציין למי שעדיין לא יודע, שההשאלה היא ללא תשלום) או סתם לשבת בכיף ולקרוא במקום. לגדולים יש חדר עיון קטן ושקט (חדש) בקומת הכניסה שבו ניתן לשבת ללמוד, או לעיין בספרים על שעות הפנאי, על גידול ילדים, טיפולים שונים במחלות, רפואה אלטרנטיבית, דרך חיים הוליסטית וכדומה. הילדים מוזמנים לשחק באולם הילדים במשחקי קופסה שונים, משחקי מחשבה, להשלים פזלים, לפתור תפזורות וחידות שונות וליהנות מהאווירה הנעימה והחמימה במקום.
בואו לבלות איתנו בחנוכה.
אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
צוות הספרייה מאחל לכל תושבי דימונה חג חנוכה שמח.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה