יום שישי, 29 בנובמבר 2013

כדורגל בספרייה / ד"ר רותי קלמן


השם: "אדסון ארנטס דו נסימנטו" מוכר לכם? אולי רק מושבעי הכדורגל, האמונים על ההיסטוריה הכדורגלנית ועל מופלאיה, יוכלו לענות לי על השאלה ולהגיד: ודאי, הרי זה פלה.
מה לכדורגל ולספרייה העירונית דימונה? ובכן, לאחרונה רכשנו מספר ביוגרפיות טובות על גדולי הכדורגלנים בעולם, וחוץ מזה, מדימונה יצאו כדורגלנים מעולים, שהביאו ועדיין מביאים הרבה כבוד לעיר, כמו יוסי בניון – גם בנבחרת ישראל וגם עם קריירה בינלאומית – אייאקס, ליברפול, ראסינג סאנטנדר, ווסטהאם, צ'לסי (ועוד הדרך פתוחה לפניו), כפיר אדרי (המשחק כיום בקבוצת בני-יהודה, והיה תלמיד שלי ב"ליהמן") והשוער הוותיק והמוערך בארץ, שאול סמדג'ה. לכן אין סיבה שהספרייה לא תפתח אוסף גם בתחום זה, לטובת חובבי הכדורגל -  הוותיקים והנוער כאחד.
ב-2005 יצאה הביוגרפיה על הכדורגלן הגדול "פלה". הספר "פלה: אל בשר ודם" של יורם מלצר, מספר את סיפורו של אדסון הקטן, בן למשפחה ענייה. האבא היה כדורגלן, שחדל לשחק עקב פציעה קשה. בתקופת התיכון בבאורו שבברזיל קיבל אדסון את הכינוי "פלה", שדבק בו מאז. באותה התקופה גם נחשף לכדורגל, ולמד מאביו את עקרונות המשחק. הוא החל לפרוח בקבוצת הנוער של "באורו אתלטיקו קלובה". כשרונו הביא את קבוצתו להישגים ארציים גדולים, וצייד כשרונות שלף אותו משם. לאחר טורנירים מוצלחים בקבוצה הבוגרת של סנטוס, שולב פלה גם בסגל נבחרת ברזיל, והמשיך בקבוצת סנטוס עם חולצה מספר 10. על כל עלילותיו והישגיו בספר "פלה: אל בשר ודם".

ומברזיל לארגנטינה ולספרד, או ליתר דיוק, לברצלונה. ספר ביוגרפי נוסף שנכתב על-ידי לוקה קאיולי, נקרא: מסי – הילד שהפך לאגדה". כיום אין ספק שליונל מסי לוקח את תואר אלוף האלופים בכדורגל. אין משחק שהוא לא מבקיע גול אחד לפחות, או צמד שערים, או שלושער ומעלה, והוא היום הספורטאי הנערץ ביותר בעולם. מסי מכונה "הפרעוש", "המצליח" ו"מסידונה". הוא נולד בארגנטינה, לזוג הורים ממוצא איטלקי, סבל מבעיות גדילה, ונזקק להורמוני גדילה, אך הם היו יקרים מדי עבור משפחתו. קבוצת הכדורגל שאליה נכנס מימנה לו זריקה עם הורמון גדילה פעם ביום והוא הצליח לגבוה מאז. לאחר עזיבתו של רונאלדיניו  ב-2005 (רונאלדו דה אסיס מוריירה, שובה הלב) קיבל מסי את חולצתו מס. 10, וב-2009 הוא זכה בפרס "הכדורגלן הטוב ביותר בעולם", כשכריסטיאנו רונאלדו תופס את המקום השני בלבד. ב-2012 הוא הגיע לשיא של 91 שערים בשנה(!).

והנה אנחנו בספר הביוגרפי השלישי "רונאלדו – השאיפה לשלמות", אף הוא של לוקה קאיולי. וכך כתוב בעטיפת הספר: "ריאל מדריד היא הקבוצה המצליחה ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הספרדי. מנצ'סטר יונייטד היא הקבוצה הבכירה בכדורגל האנגלי, והשחקן שהיה הכוכב הגדול ביותר של יונייטד ושל ריאל בעשור האחרון הוא אחד: כריסטיאנו רונאלדו.
94 מיליון אירו שילמה ריאל מדריד למנצ'סטר יונייטד בקיץ 2009 כדי לצרף לשורותיה את הפנומן הפורטוגלי, ולמרות שמדובר בשיא עולמי, שספק אם יישבר אי-פעם, ריאל כבר מזמן החזירה לעצמה את ההשקעה.
כי רונאלדו, מעבר להיותו כדורגלן בחסד עליון ואחד המבקיעים הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל העולמי, הוא גם אייקון בינלאומי... לוקה קאיולי... משרטט בספרו החדש את חייו של כריסטיאנו רונאלדו, שלא תמיד היו קלים. החל מימי הילדות באי מדיירה, בחברת אביו האלכוהוליסט, עבור בימי הבדידות הקשים באקדמיה של ספורטינג ליסבון, ועד לימי התהילה באולד טראופורד ובסנטיאגו ברנבאו... רונאלדו – השאיפה לשלמות הוא סיפורו המרתק והמפתיע של אדם צעיר ואמיץ, שכל אוהד כדורגל יקרא בנשימה עצורה."

ספרים נוספים בנושא הכדורגל הקיימים בספרייה הם: אדום בנשמה / יוסי גלס ; בקהאם: כיצד הפך דיויד בקהאם למותג בינלאומי / אנדי מיליגן ; הכדורגלנים: הגביע בסכנה / בראוקה נרגנג ; כדורגל: אמנות, תחבולות וטאקטיקה / סימון אינגליס ; כדורגל: המדריך המלא למשחק המלהיב / קלייב גיפורד ; כדורגל ולאומיות / אמיר בן-פורת ; כדורגל נגד האוייב / סיימון קופר ; כדורגלנים מדליקים, זמנים קשים / וינקלר ; ליברפול: כדורגל חיים ומוות / שאול אדר ; ממשחק לסחורה: הכדורגל הישראלי – 1948 – 1999 / אמיר בן-פורת ; סיפורם של האחים מאיר / שי מאיר ; ספר הכדורגל השלם: אנציקלופדיה קטנה של כדורגל / אורי שצקי ; שער שוויון: דרום אפריקה בונה אומה / אלון ליאל ; תורת האימון והמשחק בכדורגל / איציק בן-מלך.


משחק נעים וקריאה מעניינת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה