יום רביעי, 4 בדצמבר 2013

תרפיה במוסיקה / ד"ר רותי קלמן


בין הספרים החדשים שהגיעו לספרייתנו נמצא ספר העוסק בתרפיה באמצעות מוסיקה.
שם הספר: התשמע קולי? : מחקרים חדשניים בתרפיה במוזיקה. שתי עורכות לספר: פרופ' דורית אמיר, תרפיסטית במוסיקה בעלת שם בינלאומי וניסיון רב בעבודה קלינית ומחקרית. פרופ' אמיר הקימה ועומדת בראש המגמה לתרפיה במוסיקה באוניברסיטת בר-אילן. היא הרצתה ולימדה במקומות רבים בעולם, ופרסמה ספרים ומאמרים רבים בנושא זה. העורכת השנייה היא ד"ר כוכבית אלפנט –אף היא בעלת שם בינלאומי וניסיון רב בעבודה קלינית ומחקרית. ד"ר אלפנט עומדת בראש המגמה לתרפיה במוזיקה באוניברסיטת חיפה. בעבר לימדה במגמה כזו באוניברסיטת ברגן שבנורבגיה. היא פרסמה עבודות אקדמיות רבות העוסקות במחקר ובטיפול עם מוסיקה.

זהו קובץ ראשון מסוגו המכיל 12 מחקרים בתרפיה במוסיקה שנעשו בעשור האחרון. המחקרים מבוססים על עבודה טיפולית וקהילתית של אנשים המוסמכים ומנוסים בעבודה עם מגוון רחב של גילאים וסוגי אוכלוסייה. הספר מיועד לקהיליית התרפיסטים במוסיקה, לקהיליית המטפלים בכלל, ליועצים חינוכיים, למורים בחינוך המיוחד, למוסיקאים, למורים למוסיקה ומוזיקולוגים, כמו גם לקהל הרחב, המתעניין בתחום.

בשער הראשון של הספר עוסקים המחקרים בעולם הפעוטות, הילדים והמתבגרים. המחקרים שבשער זה עוסקים בין השאר במציאת משמעות באלתורי פסנתר שנוצרו על-ידי שלושה ילדים בסיכון החיים בפנימייה; דואט של ילדים הלוקים בשיתוק מוחין עם אימהותיהם; שירי ילדים כאמצעי לתקשורת עבור בנות עם תסמונת רט; השפעת הטיפול במוסיקה על התנהגויות תקשורתיות ספונטניות של פעוטות עם שתל קוכליארי;  ומאפייני שירים מזרחיים מלאנכוליים (עצובים-מתוקים) והתפקיד אותו הם ממלאים בקרב מתבגרים.

השער השני עוסק בעולמם של מבוגרים. נבדק אפקט תנועת המטוטלת כמודל טיפולי בחיילים נפגעי פוסט-טראומה; וכיצד ערב מקהלות מעצים אנשים בעלי נכות פיזית.
בשער השלישי של הספר, אנו נחשפים לעולמם של מטפלים במוסיקה. לסיבות שמובילות אותם לבחירה באוכלוסיית מטופלים כזו, או אחרת, כגון חולי אלצהיימר; דרך העבודה שלהם; השימוש בהומור מוסיקלי בתרפיה, והתפיסה העצמית של מטפלות במוסיקה, עולות מברית המועצות לשעבר.
ספרים
מסתבר, שלמרות שמקצוע זה קיים בישראל כ-40 שנה, כמעט ולא היתה עד היום ספרות מקצועית עליו. כך שספר זה בא למלא מעט מן החסר בתחום זה. כמו-כן, ספר זה מיוחד בכך שכל החוקרים שמאמריהם מתפרסמים בספר, הם עצמם תרפיסטים באמצעות מוסיקה, המטפלים במגוון רחב של אוכלוסיות באזורים שונים בארץ, ולכן השאלות שהם מעלים הן מהותיות וחובקות את כל האוכלוסייה הנדונה.
אני מזמינה מוסיקאים, מטפלים ואת כל מי שביניהם, או כאלה שמתעניינים בנושא – לבוא ולעיין בספר זה ודומיו.
אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
קריאה נעימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה