יום שישי, 17 בינואר 2014

המתיקות שבשכחה

כתבה: ד"ר רותי קלמן



"אני מניחה את הקפקייקס על שבכת הקירור ומכניסה לתנור במקומם שני מגשים של עוגיות אניס ושומר. מתחת להם, על השבכה התחתונה, אני מחליקה משטח של סהרונים: מחית שקדים מתובלת במי פריחת הדרים, בזוקה בקינמון, עטופה בקונכיית בצק מעוגלת קלות..."
קטע זה מאפיין מאד את הספר המתיקות שבשיכחה / קריסטין הרמל. תל-אביב: הכורסא, 2013. (ע' 11), שכן מספרת הסיפור, אשה צעירה בת 36 בשם הופ, אם לילדה צעירה וגרושה טרייה, היא קונדיטורית.

לכאורה היא זו העומדת במרכז הסיפור, שכן האירועים מתרחשים סביבה, כשהיא לוקחת בהם חלק פעיל ביחד עם בתה. אולם, לאמיתו של דבר, מרכז הסיפור והגיבורה הראשית היא סבתה, רוז, המאושפזת במוסד לטיפול בתשושי נפש.

רוז מסתירה סודות רבים וגדולים על משפחתה. הסודות שהם בעצם זכרונותיה הקשים, מאיימים להיעלם במרחב המתערפל של מוחה. היא מבינה זאת ברגעי צלילותה, והיא יודעת שאין ברירה אלא לחשוף את האמת הכואבת שלה ושל משפחתה, בפני נכדתה ונינתה. חלקים מתוך הפזל הכואב הזה, אינם ידועים אף לה עצמה, ולכן היא מבקשת את הופ לנסוע לפריז ולחפש את עקבות עברה, כשהיא מציידת אותה בשבעה שמות בני משפחה אחת, שלדבריה הם בני משפחתה, למרות שאינם נושאים את שם המשפחה של הסבתא. הופ נוסעת ומגלה דברים מפתיעים ביותר הקשורים לשואה ולסבתה. היא חוזרת עם תגליות המשלימות לגמרי את פזל חייה של רוז.
הוקסמתי במהלך הקריאה מהכתיבה המצויינת של הסופרת, קריסטין הרמל, מהזרימה הטבעית של האירועים, מתיאורי המטבח, דוגמת הקטע שהבאתי, וקטעים רבים אחרים, שבהם ניתן כמעט להריח את הריח המתוק שבאוויר, ריח שמהולים בו דרך קבע: הסוכר, הקרמל, הקינמון, החמאה, השקדים והלימון.

הגירושים הטריים, הבת שאינה יודעת כיצד לנתב עצמה בין שני ההורים הגרושים, והקשיים הפיננסיים, המקשים על הופ להמשיך ולהחזיק בקונדיטוריה המשפחתית, מאפיית "כוכב הצפון" שבקייפ קוד, מותירים את הופ חסרת אונים כמעט. אולם הנסיעה לפריז ותוצאותיה, משנים כליל את את חייה של הופ, ואת האמונה שלה בעצמה.

אווירת המאפייה נושאת עימה לא רק את ריחם המתוק והמנחם של העוגות, אלא אף מציירת תמונה יפיפיה של המקום על שיגרת יומו.
והקינוח לקוראים מופיע בדמות מספר מתכונים של כמה ממיני המאפה המופיעים בסיפור, כשהם מפוזרים ברחבי הספר. הנה אחד המתכונים:

עוגיות קפקייק
חומרים:
1 חפיסת חמאה, מרוככת ; 2 כוסות דחוסות של סוכר חום ; 2 ביצים גדולות ; 1/2 כפית תמצית וניל ; 2 כפות שמנת מתוקה ; 3 כוסות קמח ; 2 כפיות סודה לשתייה ; 1/2 כפית מלח ; 1 כוס חמוציות יבשות ; 1 כוס שבבי שוקולד לבן.
הוראות הכנה:
1. מחממים מראש תנור ל-200 מעלות.
2. שמים חמאה וסוכר חום בקערה גדולה ומקציפים במערבל חשמלי. מוסיפים ביצים, וניל ושמנת מתוקה.
3. מערבבים יחד קמח, סודה לשתייה ומלח ומוסיפים לתערובת המוקצפת, בכל פעם כמות של כוס אחת, בערך.
4. מוסיפים חמוציות ושבבי שוקולד. בוחשים לקבלת פיזור אחיד.
5. יוצקים כפיות גדושות על גבי תבנית אפייה משומנת, משאירים מקום להתפשטות. אופים 10 – 13 דקות. מצננים 5 דקות על תבנית האפייה ואחר כך מעבירים למשטח מרושת.
מספיק להכנת כחמישים עוגיות.
קריאה נעימה ובתיאבון.

אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה