יום חמישי, 23 בינואר 2014

צמחי מרפא / ד"ר רותי קלמן




בספרו של נסים קריספיל  "צמחי מרפא" הוא כותב בהקדמתו: אמא אדמה... בילדותי, גחנתי וגהרתי עליה, התפלשתי ברגבי עפרה וחושי נטרפו להריח את ריחה... היום, אני פוסע במשעוליה והיא שופעת עשבי מרפא למכביר, עשבי בשם ותבלין ותמיד מוציאה היא משהו לתועלת האדם. אני פוסע במשעוליה ושומע את שירתם של העשבים..."
נסים קריספיל, חוקר כבר שנים רבות צמחי מרפא, והוא אחראי להוצאתם של לפחות 9 ספרים, ביניהם:  אנציקלופדיה בת 5 כרכים על צמחי בר ותועלת בארץ ישראל; צמחי המרפא של הרמב"ם; ילקוט הצמחים – 4 כרכים עם סיפורים מדהימים הקשורים לצמחים, עם מתכונים; תבלינים טעם הטבע; לחם הארץ – הורים וילדים מבשלים מצמחים;  קסם המטבח המרוקאי עם השף גיא פרץ; ועוד מאמרים רבים בנושא זה, ובחקר ישראל. הוא הגיע לספרייה העירונית בדימונה בשבוע שעבר. כולו שופע בריאות, חיוניות, קסם אישי והומור. ההרצאה הייתה מאלפת, והקהל הרב שהגיע, הקשיב מרותק, שאל שאלות, והתקשה להיפרד אחרי שעתיים. אז הנה טעימה.

חרוב משמש כתרופה נגד שלשול, פצעים בפה, סוכרת, מחלות כלי הנשימה, שיעול חריף ולמניעת דימומים פנימיים. שוברים כחצי ק"ג חרובים בשלים לחתיכות קטנות, מבשלים בליטר מים במשך כשעה, מסננים ומקבלים סירופ חרובים מתוק. לאחר הרצאתו של קריספיל נפקחו עיניי לגלות בשופרסל, במדף דלי הסוכר, ממרח חרובים אורגני טעים להפליא, שמזכיר מאד ממרח שוקולד "השחר". עכובית הגלגל, המצויה בשטחים פתוחים. כשהיא יבשה, היא נתלשת כולה, על כל חלקיה, לפקעת יבשה ומתגלגלת לעיננו ברוח ובכבישים. הפלאחים הערביים מבשלים אותה עם בצל ובשר. ברפואה העממית היא משמשת כתרופה למחלות בדרכי העיכול, מחלות כבד, אלרגיות, בחילה, סחרחורת ולחץ דם נמוך. אפשר לקנות אותו בשוקי הירקות הערביים. למחלות כבד: מבשלים 100 גר' עלים וגבעולים של עכובית בליטר מים במשך רבע שעה. מסננים ושותים 3 כוסות ביום. תה זרעים לבחילות, סחרחורות, אלרגיה ולחץ דם נמוך: 3 כפות גדושות זרעי עכובית בליטר מים. מסננים ושותים. הכמות: 5 כפות ביום.

בהרצאתו הזכיר נסים את הפטרוזיליה ואת הכרפס, קודם כל כאזהרה: "לעולם לא לאכול פטרוזיליה ירוקה, וגם לא סלרי-כרפס במצב ירוק" כלומר בלי בישול. השורשים בסדר, אבל העלים הירוקים, מכילים כמות גדולה של אוקסלט, שיוצר אבנים בכליות. אבל למרות האיסור, אומר קריספיל, דווקא הבישול של הפטרוזיליה, יכול להמיס את האבנים בכליות. כך שהיא יכולה לרפא, עם השימוש הנכון, היא גם פותרת בעיות של דלקות בשתן (גם חמוציות טובות לכך), אנמיה ומחלת כבד, והיא עשירה מאד בוויטמינים ובמינרלים. כמות הויטמין C  שבה, היא פי שלושה מאשר בפרי-הדר. גם חמציצים זכו לאזהרה דומה. לא לאכול אותם בטבע, כי גם הם מכילים אוקסלט.

לוף ארצישראלי משמש ברפואה העממית למספר תחלואים. את הפקעות מנקים במברשת קשה, שולקים במים רותחים 10 דקות. מוציאים מן המים ומועכים. מוסיפים לעיסה שמן-זית, קמח, מלח ודבש, לשים ויוצרים כדורים. אופים את הכדורים בתנור לחצי שעה, והמעדן מועיל לחולי טחורים, להדברת תולעים בבטן וכנגד שיעול המלווה בליחה. לעצירות בדרכי השתן מבשלים 100 גר' עלים בליטר מים כשעה. מחליפים את המים ושוב – שעה. הפעם אוספים את המים לכלי ושותים. לפצעוני עור מייבשים עלי לוף, כותשים לאבקה ומערבבים עם שמן-זית. לענת המדבר תופסת מקום כבוד ברפואה העממית בעדות ישראל. הדרך הפשוטה להכנה היא להכניס ענף לענה קטן לכוס תה, להמתין דקה-שתיים ולשתות את התה. הוא יעיל לכאבי בטן. לטיפול בתולעים בבטן אצל תינוקות וילדים, להקאות, להרעלות קיבה קשות, לשיעול ולהורדת חום יש לבשל חופן עלי לענה בכוס שמן-זית במשך חצי שעה. מסננים את השמן ושותים ממנו כף בכל בוקר. למחלות לב, לחץ דם וסוכרת מבשלים 2 כפות זרעי שומר יחד עם ראש שום וחופן עלי לענה בליטר מים במשך חצי שעה. מסננים את המרתח ושותים חצי כוס ביום. לטיפול בנזלת, שיעול, ומחלות בדרכי הנשימה מבשלים חופן עלי לענה ב-100 גר חמאה במשך חצי שעה, מסננים את החמאה ואוכלים 3 כפות ממנה ביום. לדלקת עיניים: מבשלים חופן עלים עם כוס מים, מסננים ומטפטפים טיפות אחדות מהמשרה לעין המודלקת.

אם שותים 3-4 כוסות של שני גבעולי שיבה המורתחים ללא תיון וללא סוכר, במשך חודש שלם, מגלים שיורדים במשקל כ-3-4 קילו. המרירות שבה עוזרת לנקות את מערכת העיכול, שכן המזון נספג טוב יותר.  זעתר הוא אחד ממחדדי הזיכרון. לתינוקות עם שיעול קשה ובעיות בדרכי הנשימה, מומלץ לערבב כפית שמן זית בכפית דבש. זיתים יכולים לפתור בעיות של תולעים בבטן, דרכי העיכול, שיעול, לחץ דם, אבני מרה ועוד, אבל הם גורמים לשיכחה וצריך להיזהר בכמות. שמן זית עם זעתר מנקה מצויין את מערכת העיכול והדם. עלי זית כתושים מרפאים פצעים, וכשהם מבושלים במים, המרתח משמש כתה להורדת לחץ דם גבוה ולחולי סוכרת. הכורכום נחשב לאחד התבלינים הכי אנטיספטי ואנטי דלקתיים, וקריספיל ממליץ לתבל איתו בכל הזדמנות. מיץ מלימון אחד עם מים ושמן זית, יותר טוב מטיפול כימותרפי נגד סרטן, אומר קריספיל, שכן במקום של סביבה חומצית לא מתפתחים חיידקים. הוסיפו שמן זית בכל הזדמנות, והוא יהיה טוב גם  כנגד כולסטרול גבוה. אומגה 3 אפשר למצוא בטחינה אמיתית ובזרעי פשתה. הפשתה טובה לעצירות כרונית ואולקוס. כף גדושה של זרעי פשתה טוחנים ומשרים בלילה ושותים. לשיעול, תולעים בטן, נשירת שערות ואין-אונות – קולים 50 גר', יוצקים עליהם 3 כפות דבש, מערבבים ואוכלים. רוטא (פיגם מצוי) – ידוע כמועיל לדלקת פרקים, כאבי גב, כאבי ראש חזקים, הרעלות קיבה, שיעול עם ליחה אצל תינוקות וילדים, דלקות עיניים ואוזניים וטיפול בכינים. לעקרות נשים טובים הצלף הקוצני, רותם המדבר ושושנת יריחו האמיתית. לסרטן – אלון מצוי, דנדנה רפואית, ויתניה משכרת, כשות השדות ופתילת המדבר הגדולה.
קוראים יקרים, טורי קצר מכדי להכיל את כל אוצרות הידע הזה. אבל הספרים של נסים קריספיל הם חוויה, ולכן אני מזמינה אתכם אלינו – לקרוא, להתבשם, ולהיות בריאים. להתראות בספרייה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה