יום ראשון, 4 במאי 2014

היזהר במשאלותיך / ד"ר רותי קלמן


בספטמבר 2013 פירסמתי במקומון "מביט" כתבה על הארי קליפטון, גיבור סידרת הספרים המצויינת של ג'פרי ארצ'ר "דברי ימי קליפטון": "ימים יגידו", "חטאי האב" ו"סוד שמור".
את הכתבה ההיא אפשר למצוא כיום בבלוג שלי "הספריה העירונית דימונה – עולם של חוויות ולמידה". באותה הכתבה התייחסתי לסופו של הספר השלישי: "יש לי הרגשה" כתבתי שם "שג'פרי ארצ'ר השאיר בכל זאת איזה פתח בסוף לספר חדש..."

אז כן. תמיד צריך לסמוך על ההרגשות שלנו, כי למרות שרבים חשבו  שמדובר בטרילוגיה סגורה, נפל לידי הספר המתורגם החדש של ג'פרי ארצ'ר והוא אכן המשך של אותו סוף בעייתי ב"סוד שמור". הספר החדש הנקרא "היזהר במשאלותיך" מתחיל בפרולוג המתאר את אותם רגעים נוראיים שעוברים על סבסטיאן, בנם של אמה והארי, ומשם הוא ממשיך, סוחף ומותח עד ש... מגיעים לסוף ומבינים, שכנראה גם זה עדיין לא הסוף!
אבל עד שמגיעים לסוף שאינו סוף, אנו מגלים שהארי קליפטון  מפנה מעט את הזירה לאחרים. הארי הפך לסופר מצליח ביותר, שספריו מככבים בראש מצעד רבי המכר הבריטיים. מי שתופסת יותר תשומת לב היא אשתו, אמה. דמות חיובית, חזקה, דומיננטית, חכמה, מתקדמת ומנהלת ביד רמה את מקום עבודתה.

דמויות נוספות הן ג'יילס, אחיה, הנאבק על מקומו בבית הנבחרים. הסופר עצמו הוא חבר הפרלמנט הבריטי, שכיהן בעבר כסגן יו"ר המפלגה השמרנית. סבסטיאן, בנם של הארי ואמה, שכמו כל צעיר מתחיל בעבודות פשוטות, ללא כפית של כסף, למרות מעמדם המכובד של בני משפחתו. אבל עם ראשו המבריק הוא מתקדם מהר יחסית לגילו. עוד מרחפת כחוט השני דמותה הענוגה של אחותו המאומצת של סבסטיאן, ג'סיקה, שכשרונה האמנותי מעמיד אותה במקום הראשון בבית הספר לאמנות בו היא לומדת, והיא היחידה שמתקבלת לבית הספר הגבוה לאמנויות.
עוד אנו צופים במאבקי הטובים מול הרעים. הטובים, משפחות קליפטון-ברינגטון ואנשי שלומם, ששכלם הישר ומוסר העבודה שלהם מביאים אותם אל סף ההצלחה, והרעים, מרטינז, פישר, וירג'יניה ועוד, שמנסים להתנכל למשפחה בערמומיות רבה ובתיחכום רב. לדון פדרו מרטינז, שהוא פושע מתוחכם, יש חשבון פתוח עם הקליפטונים, שכבר פעלו נגדו בעבר. כמו כל המאפיונרים הוא אינו בוחל באמצעים כדי לחסל את המשפחה בעזרת בניו. הוא מוצא את שעת הכושר לפגוע בבטן הרכה של המשפחה. אך שוב ושוב הם מצליחים להתאושש באיחודם ואהבתם. הספר, כמו קודמיו, בנוי כך, שאנו נחשפים לעלילותיהם של הפושעים במקביל להתנהלותם התמימה של המשפחות, שלא תמיד מודעות לרוע הרוחש מאחורי גבם. מה שמגביר בנו את המתח, מתוך אוזלת היד כקוראים פאסיביים, שאינם יכולים להתריע על מה שאנו יודעים, לקורבנות המיועדים.

אנו יכולים רק לקוות, שהנסיבות יביאו את המשפחות לפתוח עיניהם, להיחשף לקנוניות סביבן, לפתור את הבעייה לפני שהיא תגיע לסוף הדרמטי, שאנו רואים את התקרבותו, ודימיוננו כבר בונה את הסצנות הטרגיות עוד לפני התרחשותן.
הנקודה ה"יהודית" קיימת בספר אף היא. עוזרו האישי של הפושע, דון פדרו מרטינז, הוא קצין האס אס לשעבר, סגן קארל לנסדורף (דמות דמיונית כנראה), שהוא אחד המבוקשים, לכאורה, על-ידי רודף הנאצים הידוע, שמעון ויזנטל, שהוא אמיתי לגמרי, המוזכר אף הוא בספר.
אין ספק שג'פרי ארצ'ר יודע את המלאכה, והוא מותח אותנו כראוי. כתיבתו סוחפת, רהוטה, משלבת אירועים אמיתיים בדמיון, וכדברי הטיים מגזין ארצ'ר הוא מספר רב-אמן.
קריאה נעימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה