יום שלישי, 2 בספטמבר 2014

ילד אחד יותר מדי / ד"ר רותי קלמן


איך מגיע אדם להיות גנב? מה המרחק הרגשי, המנטלי, המוסרי, אם בכלל, שבין לגנוב ללרצוח? איך נראים חייהם של משפחות הפשע? האישה של? הבן של? מה חושב אדם רגע לפני שהוא רוצח אדם אחר בדם קר? ומה הוא מרגיש לאחר הרצח?
רם אורן, בספרו המרתק "ילד אחד יותר מדי", פותח לפנינו, האנשים הנורמטיביים, צוהר לחייהן של משפחות פשע.
דרך מחשבותיהם ופעולותיהם של עזרא שאולי, החולש אפילו מהכלא על אימפריית הפשע שלו, ברוך רזיאל בעל חוש המנהיגות והמחשבה הקרימינלית, ושלמה אפללו נער צעיר הגדל פרא בשכונת מצוקה להורים קשי יום בעלי באסטה בשוק, אנו מקבלים מקצת מהתשובות, ואפילו יותר.
 הרומן משתרע על פני שנים רבות. הגיבורים גדלים, מבלים חלק מזמנם בבתי הכלא, עוסקים בגביית כספים מעסקיהם הבלתי כשרים, כמו היו אלה, חנויות מכולת והם ספקים מורשים. הם אוהבים ושונאים, אוהבים ומקנאים עד מוות, ולמרות מקצועיותם, הם טועים, כמו כולם.

מן הצד השני, כמו תמיד, נמצאת המשטרה. כאן, בראש מחלקת החקירות, עומדת החוקרת הבכירה רב-פקד דורית שקד, המצטיירת באור מחמיא בהחלט "...עסקה ללא לאות בביעור הפשע בעיר. בד בבד לא החמיצה שום השתלמות, למדה פסיכולוגיה בשעות הערב וקנתה לה שם כחוקרת מעולה. מספר הפושעים שהכניסה לכלא גדל ללא הרף, התיקים שלה הכילו ראיות שלא ניתן היה להפריכן, ושופט מחוזי אף שיבח אותה באחד מפסקי הדין שלו. מעולם לא גילתה מורך רוח, התעלמה ממכתבי איום ומשיחות אזהרה טלפוניות  וקיימה יחסים מצויינים עם חבריה לעבודה." (ע' 30).
רב-פקד דורית שקד חכמה, מהירת מחשבה, קוראת נכון את שפת הגוף של הקליינטים שלה, ואי-אפשר לשחד אותה. וכשהמאפייה במקום חוגגת, נראה שהיא התשובה הנכונה לפתרון הבעייה.
אבל, כמובן שהדברים לא כל כך פשוטים. ה"מאפייה" הממוקמת בנתניה, על-פי הספר, חזקה, זהירה מאד ומתוחכמת, ובעייה נוספת היא, שלדורית יש גם פן אחר. היא אמא מאמצת נהדרת ומלאת אהבה לילדה שהביאה מרומניה. הפן האחר הזה של חיי מפקדת התחנה מהווה את ה"עקב אכילס" שלה, את נקודת התורפה. האם תצליח לשמור את הילדה מחוץ לתמונה?

בניגוד לספרי מתח אחרים, שמשך זמן העלילה שלהם הוא קצר יחסית. כאן יש פריסת זמן רחבה של יותר מעשרים שנה, יותר משנות דור. פריסת זמן זו מאפשרת לפושעים לצאת מהכלא. מאפשרת להם חיי משפחה, ילדים שגדלים, קשרים שנפרמים וקשרים חדשים שמתחילים. התנהלות של חיים שלמים מתרחשת לפנינו ומאפשרת לנו צפייה בפעילות המשתנה, בהתקדמות העלילה ובסיום המפתיע.
בספרייה העירונית בדימונה מצוי ספר זה גם בפורמט של נייר, וגם בגירסה קולית של הקראה. מוכרחה לספר לכם שהיו לי נסיעות רבות וארוכות לאחרונה, ושמיעת סיפורים בדרך, הקלה עלי מאד את הנהיגה, שמרה על עירנותי, והפכה את הנסיעה לחוויה.
ספר זה, בפורמט של הקראה, וספרים אחרים למבוגרים, לנוער ולגם לקטנים נמצאים עתה בספרייה וניתנים להשאלה ללא תשלום. מוזמנים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה