יום חמישי, 2 באוקטובר 2014

יוונית למתחילים / ד"ר רותי קלמן


הספר "יוונית למתחילים: סיפור אהבה" של ג'יימס קולינס, מצטייר בשנייה הראשונה כספר לימוד יוונית או לפחות פרסומת לברליץ. אבל התת – כותר שלו ממהר להבהיר שמדובר ברומן. באהבה, ששני גיבוריה נופלים לתוכה מהרגע הראשון, בעקבות ישיבה מקרית משותפת של שני זרים בטיסה מניו יורק ללוס אנג'לס.  היא בדרכה הביתה, הוא לעסקים.
האפשרויות מכאן והלאה נעות בדרך כלל בין פרידה בלי כוונות להיפגש שוב, או בהחלפת טלפונים ופגישות נוספות. ג'יימס קולינס מתאר סיטואציה שלישית לא פשוטה. מה קורה כששניים כאלה שמוצאים עצמם מאוהבים זה בזה בעוצמה לא מובנת במטוס, אכן רוצים להמשיך ולהיפגש. הבחורה, הולי, רוצה להשאיר לו את מספר הטלפון. אין לה נייר זמין. היא קורעת פיסה קטנה מתוך הספר שלה "הר הקסמים" של תומאס מאן (נא לא לאמץ את הרעיון!), ורושמת עליו את מספר הטלפון שלה. הם נפרדים. עד כאן נשמע מבטיח, לא? הבחור, פיטר ראסל שמו, הולך למלון בלוס אנג'לס, עוסק בענייניו, ואז נושם נשימה עמוקה ורוצה להתקשר להולי, מתוך תקווה להיפגש ולהכיר את משפחתה. אבל... הנה הרגע בו העניין מתחיל להסתבך. הוא בשום אופן לא מצליח למצוא את פיסת הנייר הקטנה, שהכילה את מספר הטלפון שלה!
פיטר אינו יודע את שם משפחתה של הולי, הוא נוכח בפלצות שאין לו שום אפשרות לאתר אותה, והוא חש שהוא איבד את הסיכויים לאהבת חייו. הולי מצידה מחכה בקוצר רוח בימים הקרובים לצלצולו. כל צלצול טלפון היא קופצת. אבל ככל שהימים עוברים היא מתחילה לאבד תקווה.
אולי במקרים אחרים שניים כאלה, פשוט ישכחו זה את זו. אבל למרות שנותקו בלא רצון, מסתבר שהאהבה הזו, חזקה ביותר, ולמרות שהם פוגשים בני זוג ואפילו נישאים לאחרים, אין הם שוכחים לרגע, והלב לא מניח, לאהבה ממבט ראשון זו.
כעבור ארבע שנים מפגיש ביניהם הגורל, ובאורח פרדוקסלי, כהמשך לניתוק שנגרם רק בשל אובדן מספר הטלפון, עומד פיטר לגלות שאהובתו של החבר הטוב ביותר שלו, היא לא אחרת מאשר הולי.
אמרנו יוונית למתחילים? הנה לכם: טרגדיה יוונית במיטבה הקלאסי ובתלבושת מודרנית: אוהבים המתקשים להתחבר, גורל שמפריד וגורל שמחבר, בני זוג אחרים שאינם מאפשרים לזוג להתאחד, ואפילו לא להביע זה בעיני זה את אהבתם.
פיטר חושב שרק הוא מאוהב בה. הולי חושבת שרק היא מאוהבת בו. נסיבות חייהם אינן מאפשרות להם להתוודות על תחושותיהם, וכך עובר הזמן בייסורי אהבתם.
כשפיטר מתארח בארוחה חגיגית של הבוס שלו, הוא מצטט שיר שנקרא "יוונית למתחילים". קטע מהשיר רלוונטי למה שקורה בין פיטר להולי: "כל מה שאיננו / נתפש בשכלנו / מסוכן הוא, מוטב נימנע / מלקום ולומר "זה הדבר אשר אהבתי, אשר הוקרתי!' מוטב נישמר / מפני זאת העוצמה / שמא / נדע צער או אושר, או כל רגש עז אחר."
האם יתאפשר להם להתגבר על כל המכשולים? קיראו ותדעו. להתראות בספרייה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה