יום ראשון, 14 בדצמבר 2014

ספרים בנושא סכנות באינטרנט / ד"ר רותי קלמן


בספרה של דנה אבירם "פייסבוקס" יש משחק מלים משמעותי. השם מזכיר פייסבוק, מצד אחד, שזה באמת הנושא המרכזי,  אך לאמיתו של דבר בשינוי קל מדובר בתרגום מאנגלית המורכב משתי מלים: "פייסבוקס", כלומר, אגרוף בפרצוף.
רוני, גיבורת הספר, נרשמת לפייסבוק למרות האיסור של הוריה, כי כל חבריה כבר נמצאים שם. לאחר שהיא מכניסה את כל נתוניה האמיתיים, היא רואה: "ברוכה הבאה לפייסבוק!" "כן, זה אמיתי, רוני, גם לך יש!" היא חושבת "איזה כיף!" שאגו הקולות בראשי כמו קהל צוהל באוהל קרקס ענקי," ואז היא אומרת בכל מפוקח שלאחר מעשה "רק לא ראיתי אז שאני הלוליינית הפוסעת על חבל דק מאוד, ולא ידעתי שבזמן הקרוב החבל יימשך מתחתי, ואני אפול מטה מטה ואתרסק, כי לא אמצא שם רשת הצלה, אלא קרקע כואבת ומסוכנת."
זה מה שקורה ברשת, כשלא נזהרים, אומרת המחברת, דנה אבירם, שהיא עובדת סוציאלית בין השאר, המזהירה שוב ושוב את הילדים וגם את ההורים, בספרים שכתבה: "טורף ברשת", "פייסבוקס" ואחרים, וגם בהרצאות שהיא מקיימת לנוער ולהורים. שימו לב לילדיכם. אם יש שינוי לרעה בהתנהגותם, אם הם מסוגרים פתאום בחדר, עצובים, לא יוצאים לחברים. אולי קרה להם משהו ברשת החברתית, והם זקוקים לעזרה. תעודדו את ילדיכם לשתף אתכם בדברים שמציקים לכם, שתדעו לאן הם גולשים, שתהיו עם היד על הדופק.
ובחזרה לרוני גיבורת הספר. כשהיא מתחילה לקרוא את מה שכותבים חבריה לכיתה בפייסבוק היא נדהמת: "ככה כותבים כאן? התבלבלתי לגמרי. הילדות שאני מכירה בכיתה, אלה שכותבות חיבורים רהוטים בשיעור הבעה ומתבטאות במילים גבוהות בפני המורה מיכל, כתבו ברשת כמו חבורת ילדות פרועות בגן..."
במקום שבו רק בני הנוער כותבים ואין דריסת רגל למבוגרים ולהורים, משתלחים בני הנוער אחד בשני, חופשיים להגיד כל מה שהם רוצים, כולל כל הרוע שיוצא מהם.
רוני מגלה שפתחו קבוצת שנאה בפייסבוק של הכיתה שלה, כנגד עינב, אחת הבנות. למרות שהן אינן חברות, מחליטה רוני לעזור לה בעזרתו של נער בשם יובל.
בספרה של אבירם "טורף ברשת" עומדת ניצן, חברתה של רוני, בפני בעיה חמורה עוד יותר. בזמנים שבהם אחיה נוסע לחו"ל, אמה מעצבנת אותה, כיוון שחשפה סוד כמוס שלה, וגם ילדי הכיתה מציקים לה, מתנחמת ניצן בחבר שגילתה ברשת "הכרתי דרך האינטרנט חבר חדש ומסקרן. היה נדמה לי שהוא הפתרון לכל הבעיות שלי"...
ספר מפחיד וחשוב, ובסיומו תרוצו לבדוק מי באמת החברים שלכם ברשת...
ולבני הנוער מזכירה אבירם במפגשיה: לא לרשום את השם האמיתי והכתובת. לא להסגיר פרטים אישיים. לעולם לא להיפגש עם מישהו שהכירו באינטרנט, ולא להעביר תמונות אישיות שלכם!!!
הסופרת, השחקנית ומנחת קבוצות הורים, זוהר אביב, מתרה אף היא על הסכנות ברשת בספרה "זאב במחשב" מסידרת הספרים "חבורת כוח-המוח" (מספר 22 בסידרה).
איל קורן, ראש חבורת "כוח-המוח" מקבל הודעה מאיימת בפייסבוק. היומן של התלמידה ליטל, תלמידה מכיתתו, נגנב, ואיש מסוכן מסתובב בסביבה. האם יש קשר בין המקרים? כיצד יפעלו תלמידי הכיתה?
אני ממליצה להורים לקרוא בעצמם את ספריה של דנה אבירם וזוהר אביב, וכמובן שיש עוד ספרים רבים בנושא זה, ולהמליץ בפני ילדיהם על ספרים כאלה. ההורים יוכלו להבין את הסכנות העלולות לפגוע גם בילדיהם, והילדים ילמדו, שעליהם להיזהר.
כבר שנה שלישית מקיימת הספרייה של דימונה מפגשים עם שכבות שלמות של תלמידים הלומדים מסופרות כמו דנה אבירם וזוהר אביב. השנה גם יהיה מופע הנקרא "על גגות תל-אביב" האמור, להזהיר אותם מהסכנות. בתקווה, שהם ילמדו, ייזהרו, וגם יזהירו אחרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה