יום שישי, 26 בדצמבר 2014

קריאת הקוקייה – רוברט גלבריית? / ד"ר רותי קלמן


שוב ספר בלשי או רומן מתח, עליו דנו במפגש מועדון הקוראים שלנו בשבוע שעבר, עם המנחה אבישי מונק (ולמה אתם לא מצטרפים?).
מעבר לחיפוש הבלשי הרגיל אחר פיתרון חידת מותה של דוגמנית-על, טמון בספר מסר. ואולי כדאי שאתחיל בעניין המחבר, או יותר נכון, המחברת. שכן רוברט גלבריית, הוא/היא לא אחרת מאשר ג'יי קיי רולינג, המחברת המפורסמת של ספרי הארי פוטר.
בתקופה שבה חשבו שהמחבר הוא אכן סופר בשם רוברט גלבריית, היללו המבקרים את הספר, אבל הוא נמכר רק ב-1500 עותקים. אולם ברגע שנודע, שהספר נכתב בעצם על-ידי הסופרת של סדרת הארי פוטר, זינק הספר מהמקום ה-4,709 באמזון, למקום הראשון! ונמכר ביותר משני מיליון עותקים. הנה לכם דוגמא לכוחו של שם, שבו זכתה כמובן ג'יי. קיי. רולינג בכבוד וביושר בשל כתיבתה המרתקת והחכמה.
ומה בספר שלפנינו? קורמורן סטרייק הוא בלש פרטי, שלא הרבה לקוחות משחרים לפיתחו. הוא איש גדול מימדים, לא מטופח, ומוזנח למראה בשל מצבו הכספי. באותה עת הוא נפרד מבת-זוגו היפיפייה, ומביתה המפואר, לאחר מריבות רבות. בהיעדר יכולת לממן שכר-דירה ועם חובות שהולכים ותופחים, הוא מתגורר במשרדו, גאה מדי מכדי להודות במצבו העגום בפני בני משפחתו או בפני חבריו הבודדים, ואפילו לא בפני מזכירה הזמנית, רובין אלקוט, המצטיינת בטאקט וברגישות רבה ביותר למצבו.
סטרייק יוצא ממלחמת אפגניסטן, כשהוא גורר רגל מלאכותית, ומצטייר בעיניי כאיש בשר-ודם. זאת  בניגוד לכמה בלשים בספרות. בתוך כל הצרות האנושיות שלו, גופניות ונפשיות, אנחנו רואים אותו מתמודד בתבונה רבה עם תעלומת מותה של דוגמנית-העל, כהת העור, לולה לנדרי. יש משמעות לחלק מהשמות בספר. "לנדרי" (כביסה), קורמורן (עוף גדול ומגושם) ו"קריאת הקוקייה", מצטיירת כמסר של לולה, הנקראת "קוקייה" בפי חבריה, המתרה במותה על פריקת מוסר, ועל רדיפת בצע.
המשטרה הלונדונית קבעה, שלולה לנדרי, שאומצה בילדותה, התאבדה ממרפסת ביתה. העיתונים שפכו טונות של כתבות, השערות, צילומים, וניסו להצביע על רצח. לבסוף, דעכה התקשורת ו- "סוף סוף, התזזית מיצתה את עצמה ואיבדה כל טעם, ואפילו לעיתונאים לא נותר יותר מה לומר, חוץ מזה שיותר מדי כבר נאמר." ("קריאת הקוקייה", ע' 14). אחיה הלבן של לולה, ג'ון בריסטו, אף הוא מאומץ, מגיע אל משרדו של סטרייק, ומבקש ממנו להתחיל לחקור במקום שהמשטרה נכשלה לדעתו. אין סיכוי שהיא התאבדה. הוא אומר, וסטרייק ורובין יוצאים להשגת ההוכחות לתיאוריה של האח.
המצב מורכב, ואנו לומדים על הדמויות השונות המעורבות בפרשה. החבר המפורסם והמסומם של לולה, השכנים שלה, הדוד, שמצטייר כדמות הרעה בסיפור, האם החולה, הידיד המעצב שלה, והחברות. מכל אלה מצטיירת דמותה, מצטיירים מהלכיה האחרונים, ומצטייר הסוף המפתיע.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה