יום שבת, 17 בינואר 2015

פרנויה / ג'וזף פיינדר


הפעם הנושא שלנו הוא "ריגול תעשייתי". גיבור הסיפור הוא אדם קסידי, בחור צעיר ומבריק, העובד בתפקיד משעמם ולא אתגרי בחברת היי-טק בשם "וואיייט טלקום". הוא גר בדירונת קטנה, שהרהיט היחיד בה הוא ספת טלוויזיה. הוא צריך לדאוג לאב זקן, החולה באלצהיימר, שמצליח לסלק כל מטפלת בפרקי זמן קצרים ביותר, בגלל אופיו האיום, שאותו חווה הבן כבר בילדותו. חשבון הבנק שלו נמצא במינוס עצום, יש לו רק חבר אחד, אף הוא במצב כלכלי ירוד, והוא מנסה לשרוד.
כנראה בגלל שיעמום, או בשל תחושה מעוותת של צדק חברתי – הוא מתחזה לסמנכ"ל האירועים של חברתו, ומזרים כספים למסיבת פרישה של בחור מרציף ההטענה. הבוס הגדול שלו, איש חכם, שחי בראוותנות והוללות, אך מודע למה שקורה בחברה שלו, מבין יד מי הייתה במזימה, ומזמין את הבחור הצעיר למשרדו.
גיבורנו מגיע לשם בפיק ברכיים ובטוח, שמקסימום הוא יפוטר בבושת-פנים. אבל כאן מצפה לו הפתעה. בטביעת עין טובה, מבין וואייט שלפניו בחור עם פוטנציאל מצויין, כישורים לא מנוצלים ומוסר לא גבוה במיוחד. החבילה הזו מתאימה לו מאד.

לכן, במקום לפטר את אדם, מציע לו וואייט שתי אלטרנטיבות. האחת – לעמוד לדין ולהישלח לכלא לשנים רבות (תוך שהוא מתאר לו במפורט מה יקרה לו שם...), השנייה – לנצל את כישוריו של הבחור, להכשירו בנושאים רלוונטיים, ולעזור לו להתקבל אצל מתחרהו הגדול ביותר בחברת "טריון", על מנת לגלות מבפנים את הפרוייקטים הסודיים והמאובטחים של החברה המתחרה. בתמורה למשימה זו – לא יישלח אדם לכלא, ולא רק זאת, הוא גם יוסיף ויקבל משכורת מהחברה, למרות שהוא אמור לקבל משכורת גם ממקום העבודה החדש.

אדם קסידי מרגיש שאין לו ברירה והוא נכנס לתפקיד החפרפרת. בעזרת מידע פנים שהעביר לו וואייט, ובעזרת כישורים אנליטיים, שהוא אף לא ידע על קיומם, מצליח אדם להרשים את הנהלת "טריון", ותוך מספר שבועות משתנה מעמדו לחלוטין, והוא עובד ישירות עם מנכ"ל טריון. אבל, מכיוון שיש לו תפקיד כפול, הוא מוצא עצמו מותש מעבודה עבור שני אדונים, כשמה שהוא עושה עבור מקום עבודתו הקודם, הוא לחדור למשרדי החברה שלו, לחטט במחשבים ולגלות תוכניות סודיות. תפקיד הריגול לא עובר בלי בעיות ותקלות, ויש לו תחושה פרנואידית שכולם סביבו יודעים, וחושדים בו, מה שלא מקל על חייו.
כשמצבו הפיננסי משתפר לאין ערוך, והוא אפילו מכיר בחורה יפייפיה, הוא מנסה להתנער ממפעיליו ב"וויאייט טלקום", אבל כאן העניינים מתחילים להסתבך באופן מיוחד. פתאום מסתבר לו שכל מה שחשב לנכון ולאמיתי, הופך לשקר. מסתבר שהכל היה אשלייה ועכשיו, בתוך ההלם, שוב יש לו שתי בחירות. ההחלטה שלו מפתיעה ביותר. מותחן מצויין והצצה לעולם ההייטק. מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה