יום שישי, 21 באוקטובר 2016

'משחק זיכרון' מאת לארס קפלר

כתבה: ד"ר רותי קלמן


לארס קפלר הוא שם העט (פסבדון) של אלכסנדרה ואלכסנדר אמדורל מסקנדינביה. יחד הם כתבו כבר כמה ספרי מתח רבי מכר כמו 'המהפנט' ו'חוזה פגניני'.
הספר 'משחק זיכרון' מעמיד במרכזו את יונה לינה, חוקר מוצלח במשטרה עם אינטואיציות טובות. בשל חקירה משמעתית נגדו, מנסים למדר אותו מתיק חקירה מלא בסימני שאלה. אבל משהו בתיק הזה, מעלה בו זיכרונות כואבים של כישלון אישי-משפחתי, והוא נחוש לפענח את התעלומה, ויהי מה, למרות הניסיונות לעצור בעדו.

מקום האירוע הוא בירגיטה-גורדן, פנימייה שיקומית לבנות, בה מתרחש רצח כפול. מירנדה, נערה צעירה, נמצאת ללא רוח חיים כשידיה מכסות את עיניה, והחדר מוצף בדם. במקום אחר, נמצאת גופתה של אליזבת, האחות התורנית, שהיא אשתו של המדריך דניאל גרים. החשד לרצח נופל על ויקי בנט, נערה חדשה במקום. ויקי נעלמת באותו הלילה, כשהיא גונבת מכונית שנותרה פתוחה ובה ילד בן ארבע, שגם עקבותיו נעלמים.

אי-שם במקום אחר מנסה פלורה, לה יש טראומות ילדות משלה, להתפרנס כמדיום עם סיאנסים, אבל כשהיא שומעת על הרצח בפנימייה, היא מתחילה לדמות שהיא רואה רוח רפאים, המכוונת אותה לפיתרון התעלומה. התורנית שעונה לטלפונים שלה למשטרה, רואה בה מטרידה בלבד, ואינה מעבירה את פרטיה לחוקרי הפרשה, אבל פלורה נחושה להעביר את תחושותיה לגורמים הרלוונטים.

יונה לינה, מרגיש בחושיו, שהנערה ויקי בנט אינה הרוצחת. הוא גם בטוח שהיא והילד עדיין חיים. הדרך לפיתרון התעלומה רצופה סימני שאלה, טוויסטים בעלילה ולחישות מפחידות ומסתוריות.
הספר מותח ביותר. ותחושת המתח נובעת בין השאר, מהרמזים שאנו מקבלים, מההשערות שאנו משערים, ומהחששות לגורל הטובים, כשאנחנו כבר יודעים מי הרוצח, אבל אלה שסביבו – לא, והם כמובן חשופים עכשיו לסכנה.

בסקירה אינטרנטית הנקראת 'מה מותח בספרי המתח? סקירת ספרי מתח כחול לבן' שעליה חתום ZNOY נכתב: "הקורא, מתחבר לעולם של כאוס, עובר תהפוכות, שינויים קיצוניים, מאיום לחוסר ודאות, חש אימה, פחד, שרוי במתח מסוכן". ואז שואל ZNOY: "אם כך, מדוע נהנים מספרות המתח? והוא עונה: "כיוון שהיא מבטיחה סיום טוב לחלום הבלהות. הגיבור ניצל, העולם ניצל, הרע נענש והסדר שב על כנו. הבלש, נציג הקורא או הגיבורה של הרומן, מנצחים את הרוע."
בהמשך הוא מצטט את סופרת המתח אדיבה גפן שאומרת: "לבלשים ולמותחנים יש תפקיד חשוב בעולם, הם באים לתקן עולם שהסדר בו הופרע. עיסוקם הוא בגאולה. חטיפה, שוד, תרמית ועד רצח, שהעולם לא יכול להסכין להם, ורק כאשר ייתפס הפושע, הסדר ישוב על כנו ובזאת תבוא גאולה לעולם. עולם המותחנים זהו עולם של איזון.

אוסיף, שבאמת רק בגלל שידעתי שהסוף יהיה טוב – העזתי לקרוא, ואז – לא יכולתי להפסיק.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה