יום שלישי, 10 בספטמבר 2013

הארי קליפטון / ד"ר רותי קלמן


טרילוגיה מעניינת מספק לנו הסופר ג'פרי ארצ'ר. הספרים: "ימים יגידו", "חטאי האב" ו"סוד שמור" אינם עומדים בפני עצמם והם מכריחים אותנו לקרוא אותם בזה אחר זה. רק בימים אלה יצא לחנויות תרגומו של הספר השלישי "סוד שמור" והוא אמור לחתום את השלישייה.

הארי קליפטון הוא נער עני המתחיל את חייו עם אמא, סבא וסבתא ודוד אנאלפבית שעובד במספנות בעבודה קשה, ובתור המפרנס היחידי מתייחסים אליו בכבוד, וסופגים מידיו בשקט השפלות ומכות.
הארי לא זכה מעולם לראות את אביו, עליו נאמר שנפל במלחמה. את ילדותו מעביר הארי בבריחה מבית הספר אל המספנות ואל איש מסתורי בשם "אולד ג'ק", החי בקרון רכבת ומנהל עימו שיחות ארוכות, שבדיעבד מתבררות כחשובות לעתידו. בעזרת "אולד ג'ק", אמו הטובה, המחליטה לצאת לעבודות קשות כדי לתת לילד איכות חיים והשכלה, וכן בזכות מורים טובים שהבינו עד כמה הילד חכם, חוזר הארי לספסל הלימודים, והוא מתחיל ללמוד ברצינות ולהצטיין. בזכות מילגה, הוא מגיע לבית ספר שמיועד בדרך-כלל רק לעשירים. זוהי פנימייה, והארי לומד להיות עצמאי, לדעת מי אויב ומי אוהב, ואיך להסתדר.

אחד החברים הטובים שלו בפנימייה הוא ג'יילס ברינגטון, וחיי שתי המשפחות משתרגים זה בזה מעתה והלאה, על פני כל הטרילוגיה, כשלמרות כל הבעיות – עומדת מעל הכל החברות והאהבה של שני הידידים.
חייו של הארי קליפטון עוברים תהפוכות רבות וקיצוניות, הוא לומד לדעת מה באמת אירע לאביו, וכמובן שאיני רוצה לפרט עוד מן הקורות בספר זה, כדי לא לגלות למי שרוצה לקרוא את מה שעתיד להתרחש בספר המותח הזה. אבל אוכל להגיד שיש מי שמושך בחוטים מעל הדמויות הפועלות, מי לטובה, ומי לרעה. זה מול זה עומדים תככים ומזימות ומהלכים ערמומיים הבאים מתוך רצון לשבש את חיי הגיבורים, ולרוב, מצליחים הטובים לנצח.
כל החתירה הזו, מאחורי הקלעים, מזכירה לי את פרקי אופרות הסבון שיצא לי לראות רק במסגרת הישיבה בחדרי קבלה שונים. לא משנה אם ראיתי את פרק 1500 או 3000 תמיד מדובר בחתירה מאחורי הקלעים בין האשה לבעל או להיפך ובין הכלה, החמות, הגיסה או השכנה לאלה שבסביבתם. ובכן, זה ממש לא סוג הסרטים שהייתי צופה בהם מרצוני, ואני בטוחה שהם אינם סרטים הבאים לחנך לאהבת הזולת. נכון שבחיים אנו צריכים להתמודד לפעמים עם אנשים לא ישרים, ולדעת לזהותם מבין חברינו, אבל באופרות סבון הללו נראה שאיש לא יוצא נקי מהעניין, והפרופורציות מעוותות.
במה שונה הטרילוגיה מהסדרות הטלוויזיוניות הללו? שבכל זאת, בבסיס ובמרכז הספרים הללו, נמצאים האנשים הטובים, שחותרים לחיים טובים, שחותרים לאהבת הזולת ולעזרה. שקיומם אינו מחייב דריכה על אחרים, שהם מוכנים להודות בטעויות, לעבוד קשה מאד כדי להצליח, וכל רצונם הוא להעניק חיים טובים למשפחותיהם.
במהלך הזמן אנו מתוודעים להארי הנשוי, לאמו האוהבת, המשקיעה את כל קיומה וכוחותיה בניסיון להביא את בנה למקום טוב יותר ממה שהיא זכתה לו, לאשתו החכמה, שאהבתה בתחילת דרכם המשותפת, מצילה את הארי מאובדן, לסבסטיאן וג'סיקה והיחסים הטובים שביניהם והתמימות, שעדיין קיימת עד הסוף גם בילדים, אבל גם בהורים, שאינם צופים מהלך אחד שגוי מאד, שיישנה את גורלם, ובנקודה זו בספר, אף בלא להסגיר פרטים מדוייקים, אני מוכרחה לומר שפיקפקתי באי היכולת של הזוג החכם הזה, לראות צעד אחד קדימה ולהבין שהם טועים באפשרם לבנם לנהוג בדרך שבה הוא נוהג.
יש לי הרגשה שג'פרי ארצ'ר השאיר בכל זאת איזה פתח בסוף לספר חדש, או לתקווה. לא לגמרי ברור, וברור שזו הייתה כוונתו. להשאיר לנו איזה ניחוש, ושאנחנו נשלים בעצמנו את מה שחסר. קצת כמו לתת למישהו להחליט איך יסתיים הסיפור.
אין ספק שכתיבתו של ג'פרי ארצ'ר קולחת וזורמת, ואנו נישאים על פני יבשות וימים, על פני ימי שלום וימי מלחמה, על פני דורות של שתי המשפחות קלינטון וברינגטון וכיצד שוב ושוב מפגיש אותם יד המקרה עם אויבים שמכבר.

טרילוגיה של הטובים נגד הרעים, כמו תמיד. מעניין ומומלץ.
קריאה נעימה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה