יום רביעי, 15 באוקטובר 2014

שומרת הסוד - קייט מורטון / ד"ר רותי קלמן


"שומרת הסוד" הוא שם ספרה החדש של קייט מורטון, סופרת אוסטרלית שזכתה להצלחה בינלאומית. ספריה תורגמו ל-38 שפות ונמכרו עד כה במיליוני עותקים. בעברית ראו אור ספריה רבי-המכר "כערפל המתפוגג" ו"הגן הנשכח" בהוצאת כנרת-זמורה-ביתן.
קווי דמיון מקשרים בין דורותי סמית'ם, ובין בתה לורל ניקולסון. שתיהן סקרניות, שתיהן שחקניות באופיין. האם – בהתנהגותה ובהסתרותיה שנבעו , מסתבר, מכורח המציאות, ואילו הבת, לורל, שהפכה עם השנים לשחקנית מפורסמת. שתיהן שומרות סוד. סודה של הבת, הוא חלק מסודה הגדול יותר של האם. על ערש מותה של דורותי, הולכים ונפתחים כל הקשרים שלא התירה עד כה, ולורל מתוודעת לעברה של דורותי, לפני שקיבלה "הזדמנות שנייה" ולמדה להיות אמא מקסימה ומלאת חיים לחמישה ילדים.
הסיפור מתחיל ב-1961 כשלורל, בת השש-עשרה, גונבת עוד כמה רגעים של בדידות מתבגרת בבית העץ שבחצר ביתה, כשהיא חולמת על נער ושמו בילי, ועל היום שבו תוכל לעבור לגור בלונדון, ותתחיל ללמוד משחק. תיאור הנוף והאווירה מכינים אותנו לאירוע: "למרות הדממה, ואולי בגללה, בתמונה כולה רוחשת איזו ציפייה, איזו דריכות טעונה, כמו במת תיאטרון רגע לפני שיוצאים השחקנים מאחורי הקלעים. כל האפשרויות עוד פתוחות, והגורל עוד לא נחתם בכוח הנסיבות..."
ואז, לאחר שנואשו בני המשפחה מלמצוא את לורל המתחבאת בבית העץ, ובזמן שהם מחכים בחיק הטבע לאם שתביא את הסכין המסורתית של עוגות ימי ההולדת,  רואה לורל את אמה יוצאת מהבית עם אחיה התינוק ועם סכין יום ההולדת, אבל הדרך התמימה הזו, הופכת לאירוע טרגי. איש זר, שלורל, אינה מכירה, נכנס דרך השער. כשאמה רואה אותו, היא מחווירה. לורל אינה שומעת את השיחה, אבל שומעת שהאיש אומר את שמה של אמה. דורותי שומעת מה שיש לאיש לומר לה, היא מניחה את התינוק מידה במהירות, ותוקעת את הסכין בגופו של הזר. בשלב זה לורל מאבדת את הכרתה מעוצמת הזעזוע.
החקירה המשטרתית, המלווה בעדותה של לורל, מזכה את האם, כמקרה של הגנה עצמית. ההורים מעדיפים שלא לספר ליתר הילדים על המקרה, וכך חולפות השנים.
בשנת 2011, כשהיא שחקנית מוכרת ואהובה, מרגישה לורל שהיא חייבת לפתור את תעלומת העבר של אמה. היא לוקחת חופשה מעבודתה, ומתמקדת בבדיקת מסמכים וביקור אנשים מהעבר. כאן היא מגלה שלושה שחקנים ראשיים במחזה חייה של האם: דורותי עצמה, בחור בשם ג'ימי וחברה בשם ויויאן.
השנים הן שנות מלחמת העולם השנייה, והאירועים מתרחשים תחת הפצצות הבליץ המפורסמות שהפכו את לונדון לתל חורבות. ובתוך המלחמה, מנסים אנשים להתנהל, לעבוד, לאהוב, לעזור.
הסיפור מסופר בקפיצות זמן בין העבר המתאפיין במחשבות ובמעשים של דורותי, ג'ימי וויויאן, שאינם חשופים בפני לורל החוקרת, לבין ההווה, המתאפיין בבדיקה שקדנית של מסמכים בארכיונים ובספריות, וברמזים שהיא מקבלת, המעוררים בה זכרונות מילדותה שלה. כל אלה מובילים אותה לפתרון המפתיע ביותר של תעלומת חיי אמה. מרתק ומומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה