יום רביעי, 11 בדצמבר 2019

'מיכאלה' מאת מירה מגן

כתבה: ד"ר רותי קלמן

הנה עוד יצירה נפלאה של מירה מגן. כתיבה מצוינת זורמת. קולות שונים ודיאלקטים שונים, על-פי הרקע האישי של הדמויות. 
רונה היא המספרת. היא עומדת במרכז הרומן, אבל לא באמת מודעת לכך, כי הפנים שלה וההתעסקות שלה מעמידים במרכז את אחותה מיכאלה, הגדולה ממנה בחמש שנים. רונה מחפשת את נקודות התורפה של כל אחד, כדי לנסות להרגיש מעל. היא חריפה, עם המון חכמת רחוב, שפה יפה והשכלה ספרותית רחבה שהסתיימה לצערה כבר בגיל 8. 
אז מוצאות האחיות את עצמן ללא הוריהן, שכן האֵם הקצינה את אמונתה הדתית עד שהצליחה להרחיק את בעלה מהבית, וכל תשומת ליבה היה נתון רק לתפילות ולאמונה, עד לשליחתה למוסד לחולי נפש. התערערות התא המשפחתי מביאה את רשויות הרווחה להעבירן לחסות הדודה חדוה. 
אבל הדודה לא הייתה בנויה ומוכנה לבעיות הדידקטיות והפסיכולוגיות שהגיעו עם הבנות. מיכאלה הייתה הילדה הממושמעת, שעשתה הכול באופן מסודר וצייתני. רונה הייתה המורדת, הבעייתית, והדודה משתלחת בה כל הזמן, תוך שהיא מראה לה את ההבדל הגדול שבינה לבין אחותה "המושלמת". לאחר תקופה קצרה מחליטה הדודה לשלוח את רונה לפנימייה. רונה לא מוצאת את מקומה שם והיא נפלטת לרחוב. 
כשהיא נעצרת על אלכוהול, ומובאת אל מפתן בית אחותה על ידי המשטרה, מחליטה מיכאלה – האחות הבוגרת, שכבר נשואה עם ילדים – לקחת אחריות על האחות הסוררת, ומשכנת אותה ביחידת הדיור שבביתה. 
רונה חיה בתחושת אפסיות והחמצה. היא ללא מקצוע, ללא בעל ומשפחה משלה, ומטבע הדברים היא לא מפסיקה להשוות בינה לבין אחותה היפה, היועצת לענייני נישואין, הנשואה לפסיכולוג מצליח, שהקימה משפחה עם חמישה ילדים, ושהכל אצלה בבית מסודר , מאורגן למופת ובשפע. 
למרות שהיא לא מעריכה את עצמה לחלוטין, אנחנו הקוראים יכולים להבחין במה שהיא לא רואה. למרות היחס של האם אל הבנות, מבקרת רונה את האם כמעט בכל יום במוסד לחולי נפש, למרות שלא תמיד האם מתייחסת אליה יפה. כשנדמה לה שחוסה אחרת "מתלבשת" על אמה ומנסה להתנהג כבתה, נלחמת רונה על מקומה בכל כוחה. היא גם מצליחה לתפקד יפה עם בּוּדְקֶה קטן של חטיפים שאירגנו לה מיכאלה ובעלה, כצעד לקראת עצמאות. היא מצליחה להתנזר מאלכוהול תקופה ארוכה, וכשהאם משתחררת ומגיעה אף היא לבית מיכאלה, חולקת רונה איתה את יחידת הדיור, לומדת להסתדר איתה, למרות משקעי העבר, ועוזרת לה כשצריך. היא גם מצליחה להיפתח רגשית אל הילד המיוחד של אחותה, אליקו, ואף נוהגת בחכמה עם הבן הבכור של המשפחה, עידו.
בשלב מסויים דברים משתנים בתוך המשפחה הקטנה הזו, דברים שמשנים את מעמדה של רונה, את יחסה אל עצמה ואל האחרים, ואת יחס הסובבים אליה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה