יום שישי, 14 ביוני 2013

רוברט האריס / ד"ר רותי קלמן


הפעם בחרתי לספר לכם על רוברט האריס (Robert Dennis Harris) שהוא עיתונאי, כתב טלוויזיה וסופר אנגלי. האריס, כיום בן 55, החל לכתוב מחזות כבר בתיכון, וגם ערך את ביטאון ביה"ס. הוא למד ספרות אנגלית באוניברסיטת קיימברידג', ושימש כנשיא איגוד הדיבייטינג הגדול ביותר באוניברסיטה וגם שימש כעורך עיתון הסטודנטים "ורסיטי".
לאחר סיום התואר הראשון, עבד האריס ב-BBC על נושאי חדשות ואקטואליה ובגיל 30 התמנה לעורך המדיני של "האובזרבר". כתב מספר ספרים עיוניים כמו "צורת הרג גבוהה ביותר" שדן בלוחמה הכימית והביולוגית, "מוכרים את היטלר" על יומני היטלר, ועוד.
ב-1992 התחיל לכתוב פרוזה ונשאר עד היום בתחום הספרות הבדיונית, תוך שהוא נוטה לשלב עובדות היסטוריות ופוליטיות, וגם חלק מאנשים אמיתיים בסיפוריו. ספריו שתורגמו לעברית הם: ארץ אבות, אניגמה, ארכנגלסק, פומפיי , סופר צללים, אימפריום, ולוסטרום.
הספר "אניגמה" עוסק בפיצוח הקודים הסודיים של צבאות גרמניה במקום סודי ושקט באנגליה. הרומן מבוסס על סיפור אמיתי, ומעניין לראות מי האנשים שעסקו בכך. לצד מאות טכנאים, מתמטיקאים וצפנים מקצועיים, עסקו בפיענוח גם פותרי תשבצים כפייתיים, לוליינים ובעלי זיכרון פנומנלי. השילוב בין כל אלה איפשר, בין השאר, לפצח את שיטות ההצפנה של הגרמנים בדרך של ידע, חשיבה אינטואיטיבית ויצירתיות.
הספר "ארכנגלסק" הוא ספר מתח טוב, שנותן לנו תחושה שהכל אמיתי (מקצת מהדמויות אכן אמיתיות). נושא הספר: סופו המביש של סטאלין וחיפוש אחר הסודות שהסתיר. מי שמנסה לגלות את האמת הוא היסטוריון אמריקאי בשם פלוק קלסו, המתמחה בהיסטוריה של ברית המועצות. קלסו נחוש בדעתו לעקוב אחר האירועים והסודות, מבלי לדעת לאילו סכנות הוא מכניס את עצמו. הק.ג.ב הסובייטי נותן תחושה די מאיימת, ואנו מוצאים עצמנו חרדים לגורלו.
הספר "פומפיי" הוא רומן בדיוני נוסף של האריס, המתאר את הימים האחרונים שלפני התפרצות הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה. אנו מתוודעים לאירועים המתרחשים בימים אלה, דרך מחשבותיו  ופעולותיו של מהנדס אמות המים, מרקוס אטילוס פרימוס. שוב, גם בספר זה מופיעות מספר דמויות היסטוריות אמיתיות כמו פליניוס הזקן ופליניוס הצעיר, אבל כל היתר והעלילה הם דמיוניים, אם כי מעוגנים בעובדות ההיסטוריות של ההתפרצות האמיתית של וזוב ופגיעה בערים: פומפיי והרקולנאום, (וכנראה גם סטבייה ואופלונטיס). ספר מרתק, שמביא את אווירת התרבות הרומאית. מדהימה התחושה שאנו, הקוראים, יודעים מה עומד להתרחש, ואילו גיבורי הספר כמובן שאינם יודעים זאת. מי אובד תחת הלבה הרותחת, ומי ניצל? כדאי לקרוא, אך בשל תיאורי המנהגים הרומים אני ממליצה על ספר זה למבוגרים בלבד.
קראתי את הספר הזה בבית-מלון באיטליה, במפרץ נאפולי, כך שחלונות החדר פנו אל הר וזוב (שהוא היום רק שליש מגודלו אז, לפני ההתפרצות). הייתה זו חוויה מדהימה. הווזוב הוא הר געש פעיל עד היום, ויש ניסיון להגיע למצב שבו תהיה הערכה מוקדמת לגבי התפרצות, אבל ספק אם הרוב משלושת המיליונים הגרים כיום סביב המפרץ, יספיק לברוח.
והנה כמה עובדות לגבי אותו אירוע. בשנת 62 לספירה התרחשה רעידת אדמה חזקה במפרץ נאפולי. הרעידה, בדרגה של 7.5 בסולם ריכטר, גרמה לנזק רב למבנים ציבוריים ופרטיים וכן נפגעה מערכת הובלת המים באזור. מעריכים כי רעידת אדמה זו גרמה לשינויים גיאולוגיים בהר הגעש וזוב שבמפרץ נאפולי ו-17 שנה לאחר מכן, ב-79 לספירה, הוא מתפרץ בעוצמה רבה ובמשך 19 שעות. ארבעה קילומטרים מרובעים של אפר כיסו כליל את העיר פומפיי, ומספר הקורבנות בה הגיע לאלפים. לעומת זאת רוב תושבי הרקולנאום הספיקו לברוח לפני שעירם כוסתה אף היא. בדיעבד הסתבר שהיו מספר סימנים שיכלו לרמז על הסכנה המתקרבת: מקורות המים שבסביבת ההר יבשו מספר ימים קודם לכן, הפרות התנהגו שלא כהרגלן, והיו מספר רעידות אדמה קטנות באותם ימים. על בסיס כל אותם שינויים משונים, ובעיקר בעקבות אובדן המים, מנסה גם גיבורו של האריס, לברר מה קורה.
קריאה נעימה.

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה