יום חמישי, 6 ביוני 2013

שלמה אבס / ד"ר רותי קלמן


"יום אחד הלך ג'וחא על גשר עץ שנמתח מעל נהר גדול. לפתע התכופף אחד הקרשים תחת משקלו של ג'וחא. חש ג'וחא כי הוא עומד ליפול למי הנהר הגועשים. צעק ג'וחא: "אלוהים, אני נודר נדר – אם תציל אותי ולא אפול לנהר, אני תורם לך אלף שקל לבית התפילה. רק סיים ג'וחא את נדרו, הקרש התיישר וג'וחא הצליח לחצות את הגשר. נשא ג'וחא עיניו השמימה ואמר: "אלוהים, אם בקלות כזו אתה נעתר לתפילות, אז, אנא בטובך, עזור לי למצוא את אלף השקלים שנדרתי לתרום לך."
הקטע שלפניכם לקוח מספר הנקרא: תעלולי ג'וחא. (ליקט וערך: שלמה אבס ; אייר: דני קרמן, הוצ. עגור, 1990). הספר מחולק לשלושה חלקים כרונולוגיים, לכאורה, בחייו של ג'וחא. כשהוא ילד, כשהוא בוגר, וכשהוא זקן. קטע מבדח זה של ג'וחא, ועוד קטעים רבים אחרים שלו, ושל הרשלה, ושל טיל אויגנשפיגל, ושל נאסר א-דין, מופיעים בסדרת לצים גדולים בספרות הילדים. הכתיבה הרהוטה והנקייה, והמצחיקה בהחלט, מוכיחה לנו שניתן להצחיק גם מבלי לרדת על עדות שונות ומבלי לרדת מתחת לחגורה, לידיעת הסטנדאפיסטים וכותבי החידות העדתיות למיניהם.
מי שמוציא סידרה זו וסדרות רבות אחרות, מלאות בסיפורים, שלו או מעשיות עם, בדיחות, חידות וכדומה, הוא הסופר שלמה אבס שהוציא לאור עד היום 172 ספרים. שניים מהם נולדו ממש בימים אלו. הראשון נקרא: התעלומה המסתורית בהרי אילת, והספר השני נקרא: הסיפור הגדול על תל-אביב הקטנה. אבס סיפר לנו על כך בביקוריו לפני שבועיים בדימונה. יוזמה משותפת של המתנ"ס ושל הספרייה הפגישה בין הסופר, המרתק בסיפוריו, לבין כל ילדי כיתות א' בעיר.
ברשימת הסדרות שלו ניתן למנות גם את "הסדרה המחייכת", "סדרת דורות", "עלילות קיש וחיש", "ספריית מופת", "סדרת הבדיחונים", "קריאה למחשבה", "מיטב ספרי הילדים", "ספריית גן", "מגן ל-א". אפרט רק בנוגע לסדרה של ראשית קריאה והבנת הנקרא. הסדרה נקראת: "הספרייה הראשונה שלי". בסדרה זו יצאו הספרים הבאים: סיפורי לילה טוב שלי, ספורים הם החברים שלי, ספורים שאני קורא בעצמי, ספורים שאני אוהב לקרוא, ספורים שמספרים לי למה, ספר הספורים הראשון שלי, ספורים שמצחיקים אותי, ספורים שלי לשעות הפנאי, וספורים שכיף לקרוא.
בקובץ המעשיות הנקרא: הציפור הלבנה (סיפר שלמה אבס; עיצוב גראפי: מיכל לשם, ספריית פועלים, 1984), על-שם אחת המעשיות שבספר, מופיעות מעשיות ידועות כגון: רפונזל, כפה אדומה, לצד כאלה שאנו מכירים בזכותו של אבס: לאכול דיסה עם ענק, האריה הפצוע, תאוות הבצע ונדיבות הלב, ג'ק העצלן, עור החמור ועוד. בסופה של כל מעשייה מציין אבס את מקורה. מעשייה אנגלית, גרמנית, וכדומה.
48 ספרים מאלה שהוציא, הם ספרים מפרי דמיונו. כל השאר הם אוסף מדהים של סיפורי עמים, מעשיות, חידות ועוד. רבים מהסיפורים הנ"ל הם משלים, שעברו מאב לבן, ולימדו מוסר וחכמת חיים, ומדהים לראות איך במקומות שונים בעולם, חזרו והופיעו אותם מוטיבים עממיים. כגון: שלושה אחים, הבן הצעיר החכם והטוב, תפוח של קסם, נסיך שהפך לצפרדע, מכשפות, פיות, גמדים ואנשים פשוטים. הספרים מלאים כמובן גם במעשיות על נסיכים, נסיכות ומלכי, שגם מעשיהם המלכותיים הם בסופו של דבר אנושיים כל כך, לטוב ולרע. 
בספרו של אבס: מיטב סיפורי המיתולוגיה לילדים (ערך: שלמה אבס; אייר: דני קרמן. עגור, 1997), מתוודעים הילדים בדרך פשוטה ובשפה יפה למלך מידאס ומגע הזהב שלו, לאזני החמור שלו, לאדיפוס וחידת הספינקס, לאיקרוס ודדלוס שעפים אל החופש, לתיבת פנדורה, אהבתם של קופידון ופסיכי, אראנצ'ן המיטיבה לארוג, קליתיאה ואפלו, איך נוצר פרח הנרקיס, המלך מנלאוס ואוצר הכסף ופרוקרוסטס ומיטת המוות שלו.
אבס זכור למבוגרים ביננו מתוכנית העבר בטלוויזיה שנקראה "שעת סיפור". בתוכנית זו נחשפנו לסיפורים רבים, כמו גם, ליכולתו הדרמטית המרשימה כמספר סיפורים.
שלמה אבס, שגילו כגיל המדינה, למד אנתרופולוגיה והחל לכתוב סיפורים בגיל 29. אחת המטרות שלו עד היום, היא להציב את האגדות והמעשיות במקום מרכזי בספרות הילדים הישראלית. נראה לי, שאולי אפילו מבלי לדעת, גדלנו כולנו על ברכי המעשיות הללו, והוא אכן הצליח להכניס בנו את המוטיבים העממיים והמעשיות, כמו גם את סיפוריו שלו, כנכס צאן ברזל להווייתנו הספרותית.
יש לאבס הרבה דרכים להגיע למעשיות שלו. אחת מהן היא לתחקר את זקני ארצנו מכל העדות. דרך אחרת היא טיולים רבים שהוא עושה בעולם. אולי משם באה השראתו גם לסיפור היפה על החליל הקסום ("החליל הקסום" / שלמה אבס; ציירה: הלה חבקין, עגור 2006). שהוא אגדה יפה, שמקורה אצל בני המאיה בהרי האנדים שבאמריקה הדרומית. אגדה זו מתארת במלים פשוטות את החשיבות והתרומה של האמנות בכלל והמוסיקה בפרט לנפש האדם. עוד ניתן להזכיר ספרים שילדים מאד אוהבים כגון: הנער שהלך אל רוח הצפון, ספורים שמצחיקים אותי, וספורי הטיפשים המצחיקים ביותר. אחד הסיפורים, אותו הוא מספר גם לילדים שבאים למפגשים עימו, הוא הסיפור על "מי יסגור את הדלת". זהו אחד הסיפורים שהכי נחקקו בזיכרוני מהופעתו בטלוויזיה.
שלמה אבס עובד עם מיטב המאיירים בארץ, וספריו מושכים את הילדים גם דרך הציורים. יש לו אתר מרשים ופעיל הנקרא: האתר של סופר הילדים שלמה אבס. באתר ניתן לקרוא: על הסופר, על הספרים, על מפגשים, תמונות ממפגשים ואפשר גם להזמין ספרים ישירות ממנו.
כדי לגוון ביצירתו, החל שלמה אבס, ביחד עם בנו מיכאל אבס, לפרסם גם ספרי חידות. הבן מיכאל, נחשב היום לאחד מהמומחים בחידות בארץ, ואף הוא מקיים מפגשים עם ילדים ומבוגרים. בסופו של כל מפגש עם ילדי דימונה סיים שלמה אבס עם שלוש חידות. אחת מהן אביא לפניכם: יעקב הוא הבן של ד"ר גבעולי, אבל אביו של יעקב הוא לא ד"ר גבעולי. איך זה ייתכן?
ואם פיתרון החידה קשה לכם, שאלו כל ילד בכיתה א' בעיר, ותקבלו את התשובה.
קריאה נעימה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה