יום רביעי, 18 בדצמבר 2013

נסיכה, מכשפה ושדונית בבקבוק / ד"ר רותי קלמן


מועדון הנסיכות – הנסיכה אמילי / ויויאן פרנץ' ; איורים: שרה ניב. הוצאת ספר לכל תל-אביב.
לקחתי את ספר הילדים הזה לידי ברתיעה קלה. אני טיפוס סוציאליסטי, וטיפוח רעיון של נסיכים ונסיכות לא כל כך מתאים לי. אבל קראתי והבנתי שהרעיון של סדרת הספרים של מועדון הנסיכות הוא ממש-ממש לא כפי שחשבתי. מדובר במועדון שמטפח רק מעשים טובים, מחשבות טובות, ורק על כך מקבלים נקודות כתר.

המוטו של בית הספר: "נסיכה מושלמת תמיד חושבת על אחרים לפני שהיא חושבת על עצמה, והיא טובת לב, איכפתית וכנה". בסופה של שנת לימודים שבה הן לומדות בין השאר: איך לדבר עם דרקון, בישול יצירתי למסיבות ארמון מושלמות, משאלות, ואיך להשתמש בהן בחכמה, ועוד, נספרות נקודות הכתר שלהן. אם הן מספיקות, הן עולות לשנה השנייה וגם מקבלות כתר כסוף.

בספר שבמרכזו עומדת הנסיכה החכמה אמילי אנו רואים כיצד היא מסייעת בחכמתה ובטוב לבה לפתור את הבעיות המתעוררות, עקב מחלתה של הפיה ט'. מה קורה כשהפיה אנגורה באה למלא את מקומה של הפיה ט', מה מגלות הנסיכות שחשוב באמת ועד כמה לא משתלמת מידת החמדנות. על כך בספר: הנסיכה אמילי והפיה היפיפייה.
סדרה נחמדה אחרת היא "ספורי המכשפה הצעירה" של מייב פריל. תרגום: חגי ברקת. ציורים: נייתן ריד. הוצאת דני ספרים, 2006.
הרעיון של הספר הוא בית-ספר למכשפות, מה שמזכיר לנו כמובן, את סדרת "הארי פוטר" אבל הספרים הרבה יותר קצרים, וכתובים בהומור קליל. וכך נפתח אחד מספרי הסדרה הנקרא: "קסם אישי": "טיפת גשם קרה החליקה במורד אפה של ג'סיקה. "לעזאזל!" היא רטנה, "אני שונאת לטוס בגשם." ג'סיקה הייתה בדרכה אל חנותה של גברת סטרגה ברחוב הראשי, שם היא עמדה להתחיל בסדרת השעורים השלישית שלה כמכשפה טירונית. היא כבר למדה לטוס על מטאטא (בכיוון הנכון) ואפילו ביצעה זינוק ירח. היא הייתה טובה למדי בכישופים (עם מקל קסמים או בלעדיו) וידעה להכין שיקויים בסיסיים. הייתה לה קסדת טיסה נהדרת וגלימת מכשפות סופר-דופר-דה-לוקס-עם-אפשרות-להפוך-לבלתי-נראית-לפי-הצורך. למרבה הצער גם הקסדה וגם הגלימה לא היו עמידים למים."
גברת סטרגה לוקחת את ג'סיקה ללימודי קיץ באקדמיה של פלגיה להתאמן בקסמים. את המטבח של המקום הייתי מאמצת מיד: "דלת קשתית גדולה נפתחה לרווחה וחשפה מטבח סואן ורוחש פעילות. מברשת רצפה ויעה היו עסוקים בגריפת ערמת חול מתחת לדלת. תהלוכה של צלחות וכוסות ריחפה לאורך החדר ממתקן הייבוש אל הארון. מגש העמיס על עצמו בחשיבות גביעים, קנקני משקה צוננים, דלי קרח וחבילת קשיות מסולסלות."
היותה מכשפה מתחילה והצורך שלה ללמוד, מקנה לג'סיקה הזדהות מצד הקוראים הצעירים, שאולי מקווים ביחד איתה ללמוד איזה קסם או שניים, וכמובן שכל עניין הקסמים, מפתה ומושך ומעורר השתאות. קסמים והומור יחד – מהווים נוסחה מנצחת לספר. הנה לפניכם עוד קטע, שמעלה חיוך על השפתיים, לאור פעולותיה הגמלוניות של ג'סיקה להיכנס לערסל שבחדרה החדש:  "... פעם אחר פעם היא תפסה את צד הערסל בשתי ידיה, מנסה למשוך עצמה מעלה ולהכניס ברך פנימה, ופעם אחר פעם היא מצאה עצמה על הרצפה בצד השני, ואז היא ניסתה משהו אחר. היא רצה לאחור והשליכה עצמה מעלה אל הערסל במין ניתור, שדמה לקפיצה לגובה בסגנון מספרת" אחרי מאמצים מרובים היא מצליחה לבסוף להיכנס לערסל, ואז מגיעה גברת סטרגה ומצחיקה בתגובתה: "איך את מצליחה לעשות סיפור מכל דבר?" היא אמרה לה ואז "עלתה על המטאטא שלה, התרוממה מעל הערסל, ובריחוף עדין התמקמה בתוכו בנוחות...". עוד על הרפתקאותיה של ג'סיקה בספר זה ובשאר ספרי הסדרה: "ספורי המכשפה הצעירה".

הספר השלישי שאני מביאה לפניכם הוא: "זואי השדונית הילדה מהבקבוק" / אוש לון. תרגום: סאלי עידו. איורים: דורותיאה טוסט. הוצאת ספר לכל, 2010.
כמו במחזה, נפתח הספר בתיאור הדמויות המשתתפות -  שמותיהם וצורתם. על זואי, גיבורת הספר נאמר שם: "משתעממת עד מוות מחייה כשדונית בבקבוק. היא משתוקקת להיות חופשיה ולחוות חוויות כמו כל ילדה רגילה". עוד משתתפים בספר: תום החכם בן התשע, שאוהב מאד את דגי האקווריום שלו, ולא ממש מסתדר עם אחותו הגדולה, מר צ'ן, מומחה למרק אטריות, יו-לי, בתו, הלומדת עם תום באותה הכתה, וחולמת להיות סופרת גדולה. עוד מופיעים בספר קפטן פלינט המחפש כל חייו אחר מטמון אמיתי, ואמיליה פיל, עוזרת הבית שלו.

תום המבלה את חופשת הקיץ שלו אצל סבתו, נהנה בדרך-כלל לבלות על חוף הצדפים שליד הבית. אך ערפל יוצא דופן מקשה באותו בוקר על הראייה. למרות זאת, תום מצליח, להפתעתו הרבה, לראות ספינה ענקית בעלת שני תרנים עם דגל פירטים אמיתי, המרימה עוגן ויוצאת אל הים. גל גדול מטיל בקבוק ירקרק לרגליו. הבקבוק יפה מאד והוא מחליט לקחת אותו בשביל האקווריום שלו. כשהוא חוזר לבית הוריו הוא מניח את הבקבוק באקווריום והולך לישון. אך בלילה, כשהוא אינו מצליח להירדם – הוא מגלה דבר מדהים. הבקבוק מתייצב בתוך המים, ומתוכו יוצאת ילדונת שדונית.

ואם כל הדמויות בספר הן כמוני וכמוך, הרי הופעתה של הילדונת השדונית הופכת את הספר למשהו מיוחד אחר. את קורותיהם של זואי השדונית, תום ויו-לי, על הגשמת משאלות ועל מטמון גדול – אפשר לקרוא בכיף, בספר: זואי השדונית הילדה מהבקבוק.
אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
קריאה נעימה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה