יום שישי, 27 בדצמבר 2013

דניאל סטיל – ד"ר רותי קלמן


דניאל (פרננדה) סטיל נולדה בניו-יורק בשנת 1947, וב-66 שנותיה הספיקה לעשות ה-מון.
היא התחילה לכתוב כילדה, אבל פירסמה את הרומן הראשון שלה רק ב-1975. לפחות 100 רומנים שלה כבר תורגמו לעברית, וכתיבתה היא בז'אנר הנקרא "הרומן הרומנטי". יותר מ- 800 מליון עותקים מספריה  נמכרו עד היום בכל רחבי העולם וספרים רבים שלה עובדו לטלוויזיה. מלבד ספריה הרומנטיים כותבת סטיל גם ספרי ילדים וספרי שירה והיא אף ייסדה קרן לטיפול בנפגעי נפש.

חייה של דניאל סטיל הם כשלעצמם סאגה בסגנון רומנטי וטרגי. היא הספיקה להחליף 5 בני זוג, ללדת 7 ילדים ולאבד בן אחד. היה זה בנה ניק טריינה, שהחל קריירה של זמר כבר בגיל 13 כשהצטרף ללהקת Link 80, שם היה זמר וכותב שירים. כשעזב להקה זו ייסד אחרת בשם Knowledge. חייו הסוערים וחסרי המנוח מצאו את דרכם לסמים, והוא סיים את חייו בגיל 19 ממנת יתר של סמים.

הסיווג "רומן רומנטי" ניתן לכל ספר שבבסיסו אהבה בין בני זוג, שהיא הציר המרכזי של העלילה, ואילו הציר המשני של העלילה יכול להיות היסטורי, בדיוני, מתח, פנטזיה, עתידני, ובעל מרכיבים על-טבעיים. כל עוד מהווים כל אלה רקע לאהבת בני הזוג. סופו  של כל ספר בז'אנר הרומן הרומנטי  צריך להסתיים בטוב, או לפחות באופטימיות. אם הספר מסתיים בפרידה או מוות, הוא לא ייכלל בז'אנר הספרים הזה.
ברבים מספריה של דניאל סטיל ניתן למצוא כתיבה היסטורית, כשהיא שוזרת את דמויותיה הפיקטיביות בתוך אירועים היסטוריים. אבל מלבד האהבות הגדולות, שחווים גיבורותיה וגיבוריה, מבינות הדמויות שלה עד מהרה, ש"החיים הם לא פיקניק". טרגדיות ניחתות עליהם מכל עבר, אבל הן חזקות, לא נשברות, קמות מבין ההריסות, ומסמלות בהתאוששותן את הטבע האנושי הסתגלן, שאמנם לא שוכח את העבר, אבל לומד לחיות בכל פעם מחדש, ובעוצמה גדולה אף יותר.

ב"אחיות" אנו פוגשים ארבע אחיות, שלכל אחת עולם משלה – קנדי, נחשבת לתגלית האחרונה בעולם הדוגמות והאופנה, אנני היא אמנית אמריקאית בפירנצה, תמי מפיקה בהוליווד וסברינה היא עורכת דין מצליחה ושאפתנית בניו-יורק. בכל שנה, הן נפגשות בכנס המשפחתי השנתי שלהן, אך באחת מאותן הפגישות קורה להן אסון משפחתי והן מנסות להתמודד, כל אחת בדרכה, כשהן מתעמתות עם חייהן בעבר ובהווה.
ב"שקיעה בסט. טרופז" אנו פוגשים שלושה זוגות חברים המבלים את השנה החדשה בארוחת ערב בביתם של דיאנה ואריק במנהטן. בארוחה זו מחליטים שלושת הזוגות לשכור וילה בדרום צרפת למשך חודש שלם בירחי הקיץ. אבל כעבור שבועיים מאותה הארוחה, נפטרת אחת מבנות הזוג, והם צריכים לתמוך בחברם שנשאר אלמן. למרות האירוע הם מחליטים לנסוע בכל זאת לחופשה שתיכננו, אם כי החופשה בצרפת כבר נראית אחרת לגמרי, ומקבלת תפניות שונות ומגוונות.

ב"ברק" מעמידה דניאל סטיל את גיבוריה בפני קשיים בלתי צפויים, ובודקת את סבילותם ואת יכולתם לעמוד באומץ בפני ה"ברק". האם יצליח סם להתאושש מהמכות הניחתות, לעזור לאשתו במחלתה, ולקום מבין הריסות עסקיו המתמוטטים?, האם קשרי אהבה ונישואים יעמדו בפני הברק? זאת כמובן תגלו כשתקראו את הספר.
ב"כבוד" ניתן לראות את נקודת הראות של יפנית במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר התגוררה בארצות הברית בתקופה איומה של מלחמה ואי-ביטחון כללי.
לא כל ספריה של סטיל עומדים באותו סטנדרט של כתיבה, כמו שזה קורה לכל מחבר, אבל אחד מספריה הטובים הוא "זויה".

גיבורת הספר "זויה" היא רוזנת רוסיה, אחייניתו של הצאר ניקולאי השני, לו קראה בילדותה "דוד ניקי", ואשר צדדים חיוביים וטובים שלו מתגלים בתחילת הספר. תהפוכות היסטוריות אמיתיות בתקופת המהפכה הבולשביקית, מטלטלות את חייה של זויה הקטנה, הבורחת עם סבתה מרוסיה הבוערת בלהט המהפכה. זויה נלחמת למחייתה, ומוכנה לעבוד בכל דבר שיכול לקיים אותה ואת משפחתה. גם ברגעים השפלים ביותר, ניכרים בה חינוכה הטוב ואצילות נפשה.
יופייה הנדיר, ואופייה החזק והטוב, משפיעים לחיוב על סביבותיה, על האנשים עימם היא עובדת, ועל אהובי נפשה. עברה הכואב, ומשפחתה שנהרגה, אינם ממיתים את יצר החיים הספון בתוכה, והיא מצליחה בכל פעם להתגבר מחדש, גם על העבר וגם על המכות החדשות הקשות שניחתות עליה. הקורא את חייה הסוערים בספר זה, נסחף איתה, במורדות ובעליות, יודע, שהיא תתגבר בסוף על הכל, ותביא גם אותו לתחושה שהעבר ילווה אותנו תמיד, אבל את ההווה חשוב לחזק, ולחיות בדרך החיובית ביותר שאפשר, כי זה גורלנו וייעודנו.

אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
שבת שלום וקריאה נעימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה