יום שישי, 2 בינואר 2015

סיני – אורלי קראוס-ויינר


אורלי קראוס-ויינר יודעת כיצד לרתק את קוראיה. בד בבד עם תהפוכות הגורל המזמנות לקוראים מתח והפתעה, אנו נחשפים בספר "סיני" למאורעות היסטוריים הנפרשים מאירופה של מלחמת העולם השנייה, תקופת ילדי הפרחים של שנות השישים, החיים שלאחר הפיגוע בבנייני התאומים ב-11 בספטמבר בארה"ב, השב"כ, החיים בנואיבה ובסיני לאחר החזרת המקום לידי המצרים, חיי הבדואים של סיני, אזהרות מסע ועד הגי'האדיסטים.
חצי האי סיני מעלה אסוציאציות שונות אצל רובנו. מי ששירת בסיני, ודאי נזכר בדיונות, בבסיסים ובטנקים. יש מי שעבורו שימש חצי האי כבית, אותו נאלץ לנטוש עם החזרת חצי האי סיני למצרים, ומאז זוהי צלקת בלב, ואילו מי שנסע לנפוש בנואיבה ודאי זוכר את החופים הקסומים.
 כך מרגישה המספרת, סיני, הנקראת בפי משפחתה וחבריה "סיסי", כשהיא חוזרת ומתייצבת למולם לאחר שנפרדה מבעלה, ונשלחה שוב לסיני על-ידי אמה כדי לגלות מימצא ארכיאולוגי שהוסתר. "ואכן, כשהתייצבתי שם כמהופנטת ובלעתי בעיניים כלות את הכחול הנצחי של הים אשר הפיח חיים בזוהר הזהוב של החולות, התחלתי לחוש שהרוגע נוחת עלי. אחר-כך שאפתי לריאותי את הניחוח היבש והמלוח של הסתיו במדבר וחשתי תחושה בראשיתית ועוצמתית. כאילו פגשתי במקום לראשונה בחיי. למרות שבעצם שבתי הביתה. לאזור שבו נולדתי וגדלתי." (סיני, ע' 7-8).
סיסי, כמעט בת ארבעים, הכואבת משבר גדול ופרידה מבעלה, שבה למחוזות ילדותה, ופוגשת את סאלם, אחד מהתאומים הבדואים, בניו של שייח' איבראהים, שהמשיך את דרכו של אביו בעין פורטוגה, נווה מדבר קטן ויפה בוואדי ואטיר, ביחד עם מארק, שהוריו, כריסטינה וקורט הקימו את מועדון הצלילה במקום. ההורים היו חברים מאד טובים של הוריה של סיסי, ומסיבות שעדיין אין היא יודעת אותם, נפרדו שני הזוגות.
מארק, סאלם, ומוחמד, אחיו התאום, גדלו ביחד עם סיסי (ועם אחיה הצעיר ניקי, שמצטרף בבגרותו לשב"כ), ומאז נקשר לבבם בקשר אמיץ. לימים יתברר להם, כי מעבר לילדות המשותפת, ולידיעה על הקשר הטוב שבין שלוש המשפחות, היו אירועים דרמטיים בחיי המשפחות ששינו את טיב הקשרים שביניהן.
במפגש המחודש, מגלה סיסי, איך השתנה המדבר שכה אהבה. סאלם פתח אמנם בית-מלון מפואר, אך הקיף אותו באנשי אבטחה וגדרות, לאחר שאשתו עיישה נרצחה. צעדיה של סיסי מוגבלים מעתה ביותר. המדבר רוחש סכנות, היא מבינה. כנופיות של מבריחי סמים ונשק, בעיקר משבט הסווארקה, עושות בו כבשלהן, ואנשי אל-קאידה מתחפרים בשוחות ובמנהרות, ומאיימים בחטיפת חיילים.
ובתוך כל אלה, מתחדש ומתעצם סיפור אהבה. הנסיבות לא פשוטות. האם תשרוד אהבתם?
אהבה אל מול רוע, יופי אל מול סכנה, יחסי ישראל-מצרים העומדים בסכנה, וסודות שנחשפים אט אט, בפני סיסי וסאלם, משנים את כל מה שידעו על משפחותיהם, ובדיעבד, גם על עצמם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה