יום רביעי, 23 באוקטובר 2013

בספרייה שלנו / ד"ר רותי קלמן


ראשית דבריי, אני מברכת בשמי ובשם צוות הספרייה את ראש העיר הנבחר של דימונה, ומאחלת לו הצלחה גדולה בהצעדת עירנו האהובה לקראת עידן טוב ושוקק פעילות.
עתה לאחר החגים, מתמלאת הספרייה בפעילויות חדשות להעשרת עולמם התרבותי של תושבי דימונה. הספרייה מספקת כיום חומר קריאה נרחב – ישן וגם חדש, כשאנו קונים ספרים חדשים מדי שבוע. בספרייה יש ספרי עיון בנושאים שונים, שכולם להשאלה (למעט מילונים ואנציקלופדיות), ספרות יפה למבוגרים בעברית, רוסית, אנגלית, צרפתית, ספרדית ומהרטית, ספרות לנוער, לילדים, ספרים ברוח היהדות, ספרות לשעות הפנאי – ספרי בישול, תיירות, יצירה, לימוד שחמט ועוד. למרות העידן האלקטרוני והדיגיטלי. מספר ההשאלות עומד על ממוצע שנתי של 48,000 השאלות. ההרשמה וההשאלה הם ללא תשלום.

הספרייה מעוניינת להגיע לכל תושבי דימונה. לא רק לאלה שקוראים, אלא גם לאלה שמחפשים דרך נוספת לבלות את שעות הפנאי שלהם. בממוצע מבקרים בספרייה כ-7000 ילדים ומבוגרים כל חודש, המשתתפים בפעילויות השונות, ואנו מקווים שהמספר רק ילך ויגדל.
לטובת המבקרים, מספקת הספרייה כיום עמדות מחשבים לקהל, פינות ישיבה עם עיתונים יומיים ומגזינים, אולם קריאה, אולם ילדים, ואולם לשעות סיפור (בימי ראשון ורביעי עם קלרה), להצגות (אחת לשבועיים-שלושה), לפעילות גנים ובתי-ספר, להרצאות מבוגרים (לפחות אחת לחודש) וגם להרצאות להורים וילדים יחד. בספרייה מתקיימות כיום מספר סדנאות למבוגרים: סדנת כתיבה, מועדון קוראים, וסדנת קוראים בקולנוע. בשנה שעברה הייתה גם סדנת יצירות אמנותיות מקיפולי נייר, השנה נפתח סדנה כזו  אם יהיה ביקוש.

לילדי יסודי תיפתחנה בקרוב סדנת יצירה בפלסטלינה (4 מפגשים) וסדנת כתיבה לילדי כיתות ד-ח. מלבד שעות הסיפור הרגילות לגיל הרך, אנו ננסה שני סוגי פורמטים חדשים, האמורים לתת מענה לגילאי היסודי בכלל ולציבור הדתי בפרט. האחד – תיאטרון הספרייה יציג בפני הקהל, אחת לשבועיים, "הצגה וספר – ומה שמעבר": הצגות מקוריות בעקבות ספרי ילדים (שמתאימים גם לרוח היהדות). לאחר ההצגה יתקיים דיון ופעילות הקשורים לספר, מתוך רצון לגרות את הילדים לקרוא. הפעילות השנייה תיקרא "מסיפורי צדיקים". היא מיועדת לגילאי א-ב, ובו תהיה הקראה של סיפור על-ידי דורית מאדי, ולאחריה – יצירה עם הילדים. אם יהיה ביקוש, נשתדל להמשיך בו ולפתח גם לגילאים נוספים.
למחפשים פינות שקטות בתוך הרעש וההמולה, אנו נפתח בקרוב חדר בקומת הכניסה, שיהיה מיועד ללימוד שקט. בנוסף, תהיה בקרוב תקשורת אלחוטית גם בקומה השנייה.

כערוצי תקשורת עם הקהל, יש לספרייה את הפינה הזו במקומון "מביט", וגם את הפינה הקבועה בתשקיף העירוני, שבה ניתן לגלות מה יקרה בשבוע שלאחר-מכן. לוח הודעות אלקטרוני בספרייה מודיע על האירועים המתקיימים, ומהבית ניתן גם להיכנס לאתר המקוון "דימונה ספרייה עירונית" שמעודכן על בסיס יומי. באתר יש אפשרות מהבית לבדוק מהם הספרים הקיימים, האם הם פנויים, ניתן להזמין ספרים שנמצאים כרגע בהשאלה, וניתן לראות מהם הספרים החדשים שקוטלגו. עוד ניתן למצוא באתר מידע על כל הפעילויות של הספרייה, לכל הגילאים, מידע על סופרים ומשוררים שנולדו או נפטרו בחודש הפרסום, וכן קישורים לירחונט, המאפשר גישה אינטרנטית ובחינם לכתבי עת פופולריים ואיכותיים, גישה לבלוג הספרייה (שבו כתבות והפנייה לערוצים ואתרים נוספים), לפייסבוק של הספרייה וליוטיוב של הספרייה. אנו עושים כמיטב יכולתנו כדי להעשיר את האתר, כך שהשיטוט בו יהיה אף הוא חלק מבילוי שעות הפנאי שלכם.
מבנה הספרייה כיום, כבר אינו עומד בדרישות הזמן והצרכים. הפונקציונליות שהתאימה לספרייה לפני יותר מעשור – אינה מתאימה עוד. ספריית העתיד תצטרך להיות חדשנית יותר, מזמנת, נוחה, מגוונת בפעילויותיה, פתוחה לקהל רחב וגדול יותר. לנוער, לדוגמא, היה רצוי חדר משלו. חדר ברוח צעירה, כדי שיירצה להגיע לספרייה גם כיום בעידן הדיגיטלי.
אין ספק, שכדי להשתלב כראוי במרחב הציבורי של דימונה, שעל פי התחזיות יילך ויגדל בשנים הבאות, תצטרך הספרייה כולה לעבור לא רק שינוי במערך החדרים שבה, אלא אף מתיחת פנים קוסמטית, שהינה פועל יוצא מהזדקנות הבניין וציודו.
כולי תקווה, לשיתוף פעולה של כל הגורמים, שבלעדיהם לא נוכל להוציא את חזון הספרייה לפועל. כולי תקווה, שקברניטי העיר, ותושביה, ישתפו פעולה למען ספריית העתיד, שאם תיראה – כפי שאני רואה אותה כיום בדימיוני – הרי שכולם, אבל כולם בלי יוצא מהכלל, יגיעו אליה בריצה, וייצאו ממנה בחיוך, ובינתיים, בואו ליהנות מהמבחר המוצע. אנחנו לשירותכם.
אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
להתראות בספרייה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה