יום ראשון, 6 ביולי 2014

הגבירה והחד-קרן / ד"ר רותי קלמן


במוזיאון קלוני בפריז, הנקרא גם "המוזיאון הלאומי של ימי הביניים" תלויים שישה שטיחי קיר יפיפיים, עם רקע אדום, מסוף המאה החמש-עשרה, שנקראים "הגבירה והחד-קרן". הם הוכנו כנראה בבריסל, שהייתה ידועה בגילדת האורגים הטובה שלה, שהתמחתה באריגת רקע פרחוני. שטיחים אלה נחשבים ליצירה המשובחת והמופלאה ביותר של אמנות האריגה בימי הביניים, אבל לא ידוע מי ארג אותם.
בחמישה מתוך ששת השטיחים, קשור נושא היצירה לאחד החושים: טעם, ריח, ראייה, מישוש, ושמיעה, ובכל אחד מהם מצוייה דמות נשית אחת לפחות, וחד קרן, אותה חיה אגדתית דמוית סוס יפיפה עם קרן על המצח, שהייתה נפוצה בסיפורי ימי-הביניים. השטיח השישי שונה מכל האחרים בגודלו, והוא נקרא: "תשוקתי היחידה". הסמל של משפחת לה-ויסט מופיע בכל אחד מהשטיחים, אך לא ידוע מי מבני המשפחה הזמין, מדוע, ומה מסתתר מאחורי הסיפור בשטיחים.
ואכן סיפור מסתורי ארוג בתוך שטיחים אלו, והוא נמשך מאחד לשני. מספר ספרים כבר יצאו בניסיון לתהות על האמת שמאחורי האמנות הארוגה והמרהיבה הזו, שניתן לראות אותה בקלות באינטרנט בחיפוש תמונות "הגבירה והחד-קרן". טרייסי שבלייה, מחברת "הנערה עם עגיל פנינה" ספר יפיפה ומומלץ אף הוא, החליטה לתת את הפרשנות הסיפורית שלה לשטיחים הללו, וכך יצא הספר "הגבירה והחד-קרן", הוצאת כנרת, 2005.
ציר העלילה של שבלייה עוסק בצייר דיוקנאות צרפתי בשם ניקולה דה-אינוסן, שהוזמן על-ידי ז'ן לה-ויסט לצייר בסיס להכנת סדרת שטיחי קיר לחדר האוכל בביתו. לה-ויסט קנה את תואר האצולה שלו, והוא רוצה להתגאות ביצירה מדהימה שתעלה את קרנו בעיני המלך והאצולה הפריזאית. דה-אינוסן, שתרגום שמו: "התמים" או "ממשפחת התמימים", עומד ביחס הפוך לדרכו הדון-ז'ואנית, מצייר עבורו ששה ציורים עם הגבירה והחד-קרן, ונוסע עם סוכן הבית לבריסל כדי לעקוב אחר טיפול האורגים ביצירתו. בעוד שבפריז הוא מסבך מצד אחד משרתת פשוטה, מארי-סלסט, ומצד שני את קלוד, בת משפחת לה-ויסט המתאהבת בו, הרי שבבריסל, בבית משפחת דה לה שאפל, הוא פועל, בדרכו, לטובת בתם העיוורת, אלינור.
כל פרק אנו שומעים את מחשבותיה של אחת הדמויות. זוהי סוגה ספרותית שנקראת 'רשומון', היוצרת את התמונה המורכבת השלמה של הסיפור.
דרך עיניה של טרייסי שבלייה אנו נחשפים לעולם אריגת השטיחים, לעבודה הקשה, שגוזלת כל רגע פנוי של משפחה שלמה, הפועלת יחד כדי שהשטיחים יהיו מוכנים בזמן, ועל תקופה שבה אבות בלבד מחליטים עבור בנותיהם, עם מי הן תתחתנה. יש כאלה שזוכות בבעל טוב, שהן יכולות לדבר איתו, דוגמת יחסיהם של ז'ורז' דה לה-שאפל, האורג, ואשתו, כריסטין, ויש כאלה שנאלצות לחיות לצד בעל קר ומתעלם, דוגמת ז'נבייב דה-נאנטר ובעלה ז'ן לה ויסט.
הספר מעניין ומרתק. מומלץ.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה