יום שלישי, 16 בספטמבר 2014

זאבים בשלג / ד"ר רותי קלמן



שני סיפורים משתרגים זה בזה בספרה של אורלי קראוס-ויינר "זאבים בשלג". סיפור חייה של גיבורת הספר, דנה, המתרחש מתקופת מלחמת שלום הגליל (1982) ולאחריה, וסיפור חייה המופלא של אשה כריזמטית ואמיצה בשם אגי פרקש שעלתה לארץ מהונגריה, ואשר סיפור חייה מתפרש משנות ה-30 של המאה העשרים, במהלך מלחמת העולם השנייה, והלאה.
לכאורה זהו 'סיפור בתוך סיפור', שכן דנה, גיבורת הספר, מבקשת לגלות את האמת על סבה דרך סיפוריה של אגי. אבל בפועל מה שקורה הוא, שדנה נשאבת לתוך חייה של אגי, לא רק באופן פאסיבי של האזנה לסיפור החיים המרתק ביותר, אלא אף באופן אקטיבי, המשנה את חיי שתיהן.
הסיפור מתחיל בקטע הזוי: "חדר חקירות מטונף ומצחין באבו כביר. זאת התפאורה שנדרשה לי כדי להבין, לראשונה בחיי, את הפתגם הסיני העתיק: "היזהר במשאלותיך פן יתגשמו". רק כשישבתי... מול חוקר עצבני ומזיע, הפנמתי את מלוא משמעותו האירונית. האירוניה נבעה מהעובדה שבדיוק שעתיים לפני כן עמדתי באמצע הבר הסואן שבו עבדתי ושאלתי את עצמי מתי יתחילו החיים שלי להיות מעניינים."
הגיבורה הצעירה עובדת למחייתה בבר תל-אביבי, והצלחתה האישית במקום, חריצותה ויושרה, מעוררים את הערכת בעלי המקום, מצד אחד, ואת קנאת העובדים, מצד שני, ואז מישהו מהעובדים מעליל עליה, שהיא גנבה מקופת הבר, סכומי כסף גדולים. סיטואציה שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה להימצא בה. בדיעבד, נראה שהקטע הזה, הוא רמז מקדים, לחקירות קשות הרבה יותר שעברה פרקש אגי בגסטפו, כמו גם כמה מחבריה.
יש הרבה מהדומה בין שתי הנשים. אגי מספרת בעזרת יומניה את ההיסטוריה שלה כיהודייה בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה, ודנה הצעירונת, בת-ימינו, שותה בצמא את סיפוריה של אגי על הימים בהם הייתה בגילה, כשההיסטוריה האישית של דנה בהווה מתרחשת אף היא בתקופה של מלחמה, אבל בישראל, כשחיילים רבים מגויסים, היא חרדה לחבר שנלחם, והשמועות שעוברות הן רק מפה לאוזן בעורף, בתקופה שבה היו רק אסימונים, או טלפון ביתי, מה שנראה לנו היום כמצב בלתי אפשרי.
קשה יותר היה בתקופתה של אגי פרקש. גם אגי מצאה עצמה חרדה לחברים שנלחמו כפרטיזנים, לחברים שנלקחו לחקירות, לחברים שנעלמו, וכל זה בתקופה בה לא היו בכלל טלפונים, כך שעוד יותר קשה היה לעמוד על המתרחש בחזית ומסביב.
הקבלה בין שתי הנשים קיימת גם בנושא האהבה. אגי נמצאת בתווך בין שני ידידיה האוהבים: דוד וקארול, ודנה מתלבטת בין מיקי לעומר.
נשאבתי לסיפורי השתיים, כשזו המבוגרת, משתלטת בסיפוריה על חייה של הצעירה, וזו הצעירה, משתלטת בסופו של דבר על חייה של המבוגרת ויוצרת משני הסיפורים – אחד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה