יום שלישי, 9 בספטמבר 2014

הסוד טמון באנשים / ד"ר רותי קלמן


"תרבות היא יותר מסביבה נעימה ותנאי עבודה טובים" כותב מורטון ל. מנדל בספרו "הסוד טמון באנשים". "התרבות היא בעיקר האופן שבו אנחנו מתייחסים זה לזה. התרבות מייחסת משקל רב לכבוד של כל אחד. בכירים לא מתנשאים על זוטרים, אף אחד לא מנסה להשתלט, לא לשחק משחקים, לרכל או לקדם עצמם על חשבון אחרים". אחד הדברים שמציין מנדל הוא שלכל אדם יש אגו, ולכן צריך לטפל בו בעדינות, ולעולם לא למתוח ביקורת על אדם בפני אחרים.
מורטון ל. מנדל נוהג באנשים בדיוק כך גם בשטח העסקי וגם במפעלים ללא מטרות רווח, שבהם הוא פעיל גם-כן, והוא נחשב לאחד הפילנתרופים היהודיים הגדולים ביותר של ימינו.
הוא הבין, כבר בשלב מוקדם בעסקיו, שכשרוצים להגיע להישגים במקום עבודה, צריכים קודם כל לדאוג שלעובדים יהיה טוב. מאידך, היחס צריך להיות הדדי. אם העובדים אינם ממלאים את תפקידם ומועלים באמון שניתן להם – אין מקומם בארגון.
ברף התכונות הראויות לעובדים תקינים הוא קובע 5 קריטריונים עיקריים: 1. עוצמת אש אינטלקטואלית. 2. ערכים. 3. להט – רמת ההתלהבות והעניין בעבודה ובחיים. 4. מוסר עבודה 5. ניסיון.
"האינטליגנציה היא המקור לניתוח שקול, לשאלות הנכונות, לשיפוט טוב ולהחלטות עדיפות". אומר מנדל, אבל, שום אינטליגנציה שבעולם לא תעזור לאדם שאין לו יושרה בסיסית, ושאינו מגלה אכפתיות כלפי בני אדם אחרים."
לא רק שמורטון ל. מנדל היה מפטר לאלתר עובד שכזה, שלא יועיל לארגון, אלא הוא גם מצביע על כך, שאדם כזה, "מושך איתו למטה את כל השאר." גם "עובדים שהם רק כמעט טובים מזיקים לארגון, משום שהם תופסים מקום שיכלו למלא שחקנים מועילים יותר". אחת הדוגמאות שהוא מביא מתייחסת למפעל פניציה בירוחם. הוא מספר שלפני שנכנס למפעל, הוא היה כושל ולא רווחי. כשהוחלפה ההנהגה במנהלים מעולים, הפכה פניציה לחברה רווחית, תנאי העבודה והבטיחות שופרו ויש כיום קשר טוב עם העובדים.
בספרו מציע מנדל כיצד למשוך עובדים מצויינים (משכורת מושכת, סביבת עבודה טובה, מחוות סמליות), כיצד לזהות בין שחקן מעולה לשחקן טוב. מציע שלל של טיפים למנהלים – מה שחשוב הוא לא מה שאתה אומר, אלא מה שאתה עושה, תוך מחויבות להתנהגות אתית. מציע לעולם לא לסגת מעקרונות, שכן בטווח הארוך זה ישתלם. לא לעגל פינות, להציב סטנדרטים ברורים, לתאם ציפיות, וגם טיפים כיצד להתנהל במישור האישי.
מנהלים ימצאו בספר זה מקור גדול להשראה, מקור טוב לחיקוי, מסלול נכון להתנהלות ודרכים לשיפור. כמובן שלא הכל אפשרי ליישם בכל ארגון, אבל, גם לכך יש לו טיפים. כיצד להוציא מעצמך ומעובדיך את המקסימום, כדי להביא את ארגונך למקום טוב יותר. כי הסוד טמון באנשים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה