יום חמישי, 16 בפברואר 2017

חוקי הבית מאת ג'ודי פיקו

כתבה: ד"ר רותי קלמן


כהרגלה, מעבירה לנו ג'ודי פיקו מסר גם בספר זה. הורים – הקשיבו לילדיכם!!! עיזרו להם לעבור את גיל ההתבגרות בשלום. למרות שקשה לכם, למרות שאתם עובדים ואין לכם זמן, למרות שיש לכם בעיות משלכם, למרות שאין לכם זמן לעצמכם, למרות... כי אם לא – אל תתפלאו שהם יידרדרו למקומות שממש לא הייתם רוצים שיגיעו. הֶיוּ רגישים לרצונם לדבר. אל תידחו שיחה שהם יוזמים, כי אולי הם בצרה, והם זקוקים לכם.

אז מה לפנינו בספר המדהים והמותח הזה על 603 עמודיו? זוג, הנרי ואמה, שמתחילים לגדל יחד את ג'ייקוב. תינוק מקסים ואהוב. אבל לאחר זמן מה, מתחיל ג'ייקוב לגלות נסיגה והתנהגות שונה מהרגיל והוא מאובחן בתסמונת אספרגר, המתאפיינת ברוב המקרים בגאונות מצד אחד, וחוסר הבנה חברתית מצד שני. לאחר שלוש שנים, כשאמה נכנסת להריון, בניגוד לרצונו של הנרי, ויולדת את תיאו – הנרי אינו מצליח לתפקד כהורה, והוא עוזב. נוטש את אמה עם שני ילדים קטנים ופרנסה, כשהעזרה היחידה ממנו מגיעה בדמות המחאה חודשית בבנק. הוא עצמו מתחתן בשנית ומקים משפחה חדשה עם שתי בנות.

אמה מוצאת עצמה אֵם חד-הורית לשני ילדים, שהגדול שביניהם זקוק לתשומת ליבה המלאה. כל כך מלאה, שהיא אינה מצליחה להעניק תשומת לב ראויה גם לתיאו, שגדל בצל האח הלא-רגיל שלו וסובל מבידוד חברתי, בגלל אחיו. כל הפעולות בבית נעות על הציר הזה. כל יום האוכל הוא לפי צבע אחר, כי לג'ייקוב קשה לערבב צבעים, ויש חוקי בית. שחייבים לקיימם כדי שהסדר יתכּוֹן: 1. לסדר ולנקות את הבלגן שלכם 2. להגיד את האמת 3. לצחצח שיניים פעמיים ביום 4. לא לאחר לבית הספר 5. להשגיח על אחיך, כי הוא האח היחיד שלך.

בני גילו של תיאו וחבריו לכיתה מתרחקים ממנו בגלל אחיו. אביו רחוק ולא בקשר. אימו כורעת תחת עומס האחריות והמטלות והפרנסה והצורך להתמודד כל הזמן עם ההתקפות של ג'ייקוב, כשמשהו לא קורה לפי הזמן והסדר הרגילים. כתוצאה מהבדידות הסביבתית ואפילו הביתית מתחיל תיאו לפרוץ לבתים שנראים לו בתים עם התנהגות משפחתית רגילה. הוא נכנס לבית שכזה. פותח את המקרר. מכין לעצמו אוכל שאין בביתו. מדמיין לעצמו שיש סביבו אמא, אבא ואחים, שכולם מדברים ביניהם ומרעיפים עליו אהבה וחום של משפחה. לפעמים הוא מוצא משחקים רבים, אלקטרוניים. והוא חושב לעצמו שיש להם מספיק משחקים לבני הבית, והוא גונב.

ג'ייקוב, מנסה אף הוא בדרכו לשרוד, ופעמיים בשבוע נפגש עם סטודנטית צעירה בשם ג'ס, שאמורה לעזור לו להבין כיצד לנהוג בחברה וכיצד לתקשר. ג'ס מתגלה מתה והעקבות מובילים לג'ייקוב. האם יינצל בשל מצבו? האם תצא האמת לאור? מותח!!!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה