יום חמישי, 9 בפברואר 2017

אביגיל מאת אמנון ז'קונט

כתבה: ד"ר רותי קלמן

הסופר אמנון ז'קונט הפליא לחבר ספר מתח מתקופת המקרא, ואין זה דבר של מה בכך. הרי מה כבר יכול להיות מותח במהלך חייהן של הדמויות המקראיות שכולנו בקיאים בתולדותיהן? אבל זהו, שכמו בספר 'צמאון' של שולמית הראבן, בו הדמויות אינן מוכרות, גם כאן יש סטייה מהקונצנזוס. הדמויות הן אולי בעלות שמות מאותה התקופה, ויש גם כמה "חבר'ה מהבראנז'ה" שאנחנו כן מכירים, כמו שמשון ודלילה, שקיומם עוזר לנו לעגן את התקופה המסופרת על ציר הזמן המקראי, אבל כל המתרחש בספר זה נוגע לדמויות אנונימיות. לכן הסיפור שלהן, חדש לנו. תוסיפו לזה את כל ההיבטים המאפיינים ספרות בלשית, והנה קיבלתם ספר מתח דמיוני מתקופת המקרא!!!
גיבורת העלילה היא אביגיל. אשה חזקה בעולם של גברים. אשה דעתנית ואמא לוחמת. זו אינה אביגיל המקראית, המאוחרת יותר, אשתו של נבל הכרמלי, אבל גם היא, כמוה, יפה וחכמה מאד. האנשים מסביב קוראים לה "המכשפה", שכן יש בה את היכולת לקרוא סימנים, ויש לה את היכולת להבדיל בין צמח לצמח ולדעת את סודות הרכביהם והשפעותיהם.

אביגיל בספר זה, היא אשתו של אלדד הרואה, שאולי ניחן בחכמה ותחבולות, אך אשתו עולה עליו ביכולותיה השכליות, ובאינטואיציות שלה, והיא זו שמפענחת לו  את רוב המקרים המגיעים אליו, של אבדן אנשים, אבדן רכוש וכדומה. כשהוא מביא לביתם את דוריה, אשה נוספת, צעירה מהפלשתים – מתחיל להיווצר קרע גדול ביחסיה עם אלדד.

עולמם משתנה באחת, כשיותם, בנם של אביגיל ואלדד, נרצח. הראיות מצביעות על דוריה הפלישתית, ואלדד מצווה לסוקלה. אביגיל עוצרת בעד הגברים הזועמים מלהרוג את דוריה,  כי היא מבינה שצרתה לא הרגה את הילד. דוריה, שכמעט והוכתה למוות, מנסה להתאושש.
מעתה תהיה מטרה אחת מול עיניה של אביגיל. למצוא את רוצח בנה. היא מכריחה את אלדד לתת לה גט, וחופשייה מכל עול, היא יוצאת למסע חיפוש מסוכן בעקבות הרמזים המתגלים במהלך העלילה, ועדיין מוסיפה לעסוק בריפוי בעזרת צמחי מרפא.

אליה מתלווית דוריה, הצעירה, הלומדת מאביגיל את תורת המרפא "בכל יום, בשעת צהריים, יורדות שתי נשים עמוסות תרמילים בשביל המתפתל מראש ההר הירוק. מאחוריהן פוסעים חמישה תנים זהובי פרווה, אוזניהם זקורות ואפם שלוח לפנים, שואף את רוח האביב. למטה, במקום שבו הדרך הופכת לכיכר, ממתין להן בסבלנות קהל קטן... הנוכחים עוקבים אחריהן בסקרנות מהולה ביראת כבוד.  בערב, כשישובו לבתיהם, יספרו נפעמים על שתי נשותיו של הרואה, שנטשו אותו ועכשיו מקיימות את עצמן לבדן כשחמישה תנים מגינים עליהן." (ע' 143).
כל אותו הזמן, נמצא בעקבותיה של אביגיל הרוצח האמיתי. האם תגלה אותו? האם תצליח לנקום? לא יכולתי להניח את הספר מידי. מומלץ!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה