כתבה: ד"ר רותי קלמן
לאמיתו של דבר, מסתבר, שהמציאות עולה על כל דמיון, וכן. היו פיראטים יהודים, שאפילו לא התביישו במשלח ידם, הצהירו על מקצועם בריש גלי, ומקצועם זה אף מוזכר על מציבתם! למעלה מזה, חלקם אף היו רבנים, שהפכו לפיראטים, כמקצוע נוסף (ע' 26 מביא יצחק, האב, איזכורים אמיתיים לרבנים שהפכו לשודדי ים: הרב סלאח סינאן, הרב יעקב קוריאל (שבתור רב הפך לשודד ים וחזר להיות רבה של צפת, הרב יעקב משיח ואשתו דבורה, שהיו שודדי ים, ועוד).
המחבר בחר להתרכז בדמותו של שמואל פלאח, ואשתו מאליקה ממרוקו בספר זה, כשהוא מוצא עצמו נסחף פעם אחר סיפורו של שמואל, ופעם אחר סיפורה של מאליקה, המבקשת, כיאה ל"אופייה הג'ינג'י" להיות לא רק "אשתו של..." אלא להיות לב ליבו של הסיפור והדמות הראשית. ובין הגבולות שהציבו לפני המחבר ההיסטוריה והדמויות האמיתיות, הוא מצליח לשלב ביחסים שביניהם, ועם יתר הדמויות שבספר, את הסיפור שלו.
שמואל פלאח נולד כשהוא נימול. השילוב בין עובדה זו להופעתו של נחש גדול בין דפי התורה אותה עמד סבו לקרוא בבית הכנסת, ברגע לידתו, גרמו לאנשים ולהוריו, לחשוב שמזלו יהיה רע. אביו יצחק נודר נדר שיקדיש את שמואל לאלוהים. שנה לאחר הלידה, נולד גם אחיו של שמואל, יוסף. האב, מכשיר את בניו לתורה ולמעשים טובים, וגם לחרב. כשהוא והסב שוזרים בסיפוריהם לבנים סיפורי הרפתקאות על פיראטים יהודיים.
שמואל נוטה יותר לספר ולרוחניות, יוסף – לחרב ולכוחניות. שמואל הופך לרב, אבל למרות זאת, הם מוצאים עצמם בבגרותם, יוצאים יחד כבעלים של ספינה פיראטית לשדוד ולהשתלט על אוניות מסחר, בעיקר ספרדיות, כשבעורמה ובתחבולות, הם מתחילים במקביל גם לשמש כשגרירים מצד אחד, ומסכסכים, מצד שני, בין ספרד, פורטוגל, צרפת ותורכיה. מאחורי כל אלה, יש בהם רצון לפגוע בספרד, שפגעה ביהודיה ששים שנה קודם לכן, ב-1492, שנת גירוש ספרד. רבות התהפוכות בין שמואל למאליקה במהלך חייהם, ואין רגע דל ומשעמם בספר זה. מומלץ.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה