יום ראשון, 13 בפברואר 2022

'במחשבה שנייה' מאת קריסטן היגינס ; מאנגלית: שאול לוין

כתבה: ד"ר רותי קלמן


'במחשבה שנייה' הוא רומן חיים. עם עלילה שמסתבכת לגמרי, אך גם נפרמת באושר לבסוף, לשמחת לב הקורא.


הוריהם של שון וקייט התגרשו, לאחר שהאב התאהב במישל, שילדה לו את איינסלי. עד כאן, סיטואציה לא פשוטה, אך מוכרת. שון וקייט מבלים חלק מזמנם, בביתו החדש של אביהם, ומתוודעים לתינוקת איינסלי, אחותם למחצה. אולם העניינים מסתבכים, כשאמה של איינסלי נפטרת, והאב חוזר לאשתו הראשונה ביחד עם הקטנה. בתה של האחרת. בדיעבד, משחזרת קייט את אותה התקופה: "כשאיינסלי באה לגור איתנו, זה נהיה עוד יותר גרוע, מפני שהיא היתה כל כך קטנה, כל כך חמודה... ומצד שני, אבא לא היה עוזב אותנו אם מישל לא היתה נכנסת להיריון. במשך שלוש שנים ראיתי איך הלב של אמא מתאבן, ואחר כך אבא חזר והביא איתו פעוטה מלאכית. כל רגע שביליתי עם איינסלי, הרגשתי כאילו אני בוגדת באמא שלי. הייתי צריכה לעשות יותר. היא היתה בסך הכול ילדה קטנה. לא הייתי צריכה להיות קרועה בכלל."


איינסלי גדלה בתחושה ברורה, שהיא הפחות אהובה במשפחה. קנדי, אימם של שון וקייט, אינה קלה עם אף אחד מילדיה, ויחסיה עם בעלה שבגד וחזר, יודעים עליות ובעיקר מורדות. עיקר העלילה תתמקד מעתה בשתי הבנות הבוגרות. קייט הנשואה מזה חמישה חודשים לנתן, אהוב ליבה, אותו היא מכירה בסך הכל פחות משנה, ואיינסלי, חברתו של אריק, מזה אחת עשרה שנים. הם נהנים זה מחברתה של זו, ולהיפך, ואיינסלי מחכה באופן טבעי להצעת נישואין, שהיא בטוחה שתגיע בקרוב. 


אריק, הדוניסט לא קטן, שמצייץ כל רגע מחייו ברשתות החברתיות, מקיים מסיבה ראוותנית, כניצחון על מחלת הסרטן שממנה התאושש. אחרי שהוא מודה מגדול עד קטן על העזרה והתמיכה של כולם בתקופה הקשה של חייו, הוא עומד להציע לאיינסלי נישואין. אבל בדיוק באותו רגע – רגע שלו חיכתה איינסלי כל כך הרבה שנים – מתמוטט במסיבה נתן, בעלה של קייט, ונפטר. 


מותו של נתן, שם קץ, לא רק לחייו, אלא גם לחיים המשותפים שלו ושל קייט. הרגע הדרמטי הזה גם יוביל את אריק, חברה של איינסלי, לחשוב מחדש על מהלכי חייו, ולעזוב אותה, כאילו לא היה ביניהם דבר במשך אחת עשרה שנים. הוא אף משמיץ אותה ברשתות החברתיות, בלא שיזכיר את שמה, כמי שהפריעה לו להתקדם בחייו.


איינסלי נזרקת מביתו של אריק, ומוצאת מקלט זמני בביתה של אחותה למחצה, קייט, האלמנה הצעירה והטרייה. היא עובדת במערכת של עיתון, אם כי לא מאושרת מהעבודה, אבל כן לומדת להכיר באורח שונה את ג'ונתן, הבוס הקפדן שלה, ואילו קייט חוזרת לעבוד בצילום אמנותי, כשאל חייה נכנסת בשקט דמות גברית רגישה ותומכת, של דניאל הכבאי.


מכאן הן תנסינה ללמוד ללכת מחדש, כעצמאיות, כל אחת בדרכה שלה, למרות קשיי הלב השבור, והרגשת התבוסה האישית, וגם תלמדנה להכיר זו את זו טוב יותר, להעצים זו את זו, לתמוך, ולהתחיל מחדש.


כתיבתה של היגינס זורמת ורהוטה. חומרי החיים, על מורכבויותיהם, לקחיהם ואושרם, נוצקים מידיה אל עלילת הספר ומושכים אותנו בדרכים הנפתלות של החיים, עד לסוף הטוב.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה