יום שבת, 28 בפברואר 2015

בית קטן בערבה / לורה אינגלס ויילדר


לפני מספר ימים נכנסתי לאתר גוגל וראיתי "דודל" עם שתי דמויות מצויירות של ילדות ובית קטן מרחוק. ה"דודל" הוא אירוע מצוייר שמכניסה גוגל במקום הלוגו הרגיל שלה. כשעומדים על הציור מקבלים הסבר. ההסבר הפעם היה שמדובר ביום ההולדת ה-148 של הסופרת לורה אינגלס ויילדר, שהתפרסמה בעיקר בגלל סידרת ספריה "בית קטן בערבה".
"Little house on the Prairie" (בית קטן בערבה), הוא ספר ילדים שכתבה לורה אינגלס ויילדר ויצא לאור ב-1935. ספר זה הוא הידוע ביותר מסידרה  שלמה, שבה כל ספר, מכסה חלק אחר ומודגש של זכרונות מחיי משפחתה של לורה. הספרים כתובים בגוף שלישי, כשלורה היא הדמות המרכזית בהם. כיום זו הקלאסיקה של ספרות הילדים האמריקאית כשכל ספר מוקדש לנושא אחר. הספר "בית קטן בערבה" מתאר את נדודיה והתיישבותה של משפחת אינגלס בערבת קנזס שבארה"ב. "בית קטן ביער הגדול" מתאר את חייה של המשפחה החיה בבקתת עץ קטנה בשיפולי היערות הגדולים. בית קטן על גדות נחל השזיף – על התיישבותה של המשפחה על גדות נחל השזיף במינסוטה. בית קטן על גדות אגם הכסף – המשך הנדודים למערב וההתיישבות בדקוטה. החורף הארוך – מתאר את החורף הקשה של 18880 בדקוטה ואת מאבק אנשי העיר באיתני הטבע הסופה השלג והקור. עיר קטנה בערבה – על חיי לורה ומשפחתה בעיר הקטנה דה סמט ההולכת וצומחת על אדמת דקוטה. שנים של זהב – על עבודתה של לורה כמורה ונישואיה לאלמנזו. בן איכרים – מתאר את ילדותו של אלמנזו ג'יימס ויילדר בעלה לעתיד של לורה, ארבע השנים הראשונות (פורסם לאחר מותה) מתאר המשך נדודיה של לורה עם בעלה ברחבי קליפורניה ודקוטה.
סידרת הטלוויזיה "בית קטן בערבה" שהוקרנה בשנים 1974 – 1983 וודאי זכורה לרבים מכם. זו הייתה סידרה מעוררת השראה. אני עצמי השתדלתי לא לפספס אף פרק. מייקל לנדון בתפקיד אב המשפחה צ'ארלס, משחק דמות כריזמטית של אב, העובד קשה מאד כדי לכלכל את משפחתו, וערכי המוסר שלו ראויים להערכה והערצה.
כפי שניתן לראות על-פי שמות ספריה, נדדה המשפחה די הרבה, בכיוון מערב בחיפוש אחר רווחה כלכלית. הנדידה בתקופה של ההתפשטות למערב ארצות הברית, העמידה אל מול הקשיים הניחתים עליהם מכל עבר, האופטימיות של המשפחה, ערכי המשפחה. הכבוד ההדדי. כל אלה הפכו למופת, למודל חיקוי, ולשימור של כל מה שארה"ב רוצה לשמר.
זוכרים את פס הקול הפותח את הסידרה? כשברקע אנו רואים את צ'רלס וקרוליין (קארן גרסל) יושבים על הקרון שנעצר ומחייכים באהבה רבה אל שתי בנותיהם, מרי ולורה, הרצות בתוך שדה של פרחים, כשלורה הקטנה נופלת וקמה. בהמשך נוספות גם שתי הקטנות: קארי וגרייס.
 מרי, האחות הגדולה עוברת שבץ מוחי שבעקבותיו היא מאבדת את הראייה. לורה מתאהבת באלמנזו, נישאת לו וגם הם חווים קשיים כלכליים בחווה במנספילד. אך הם אינם מוותרים וממשיכים לעבד את האדמה, לפתח את החווה החקלאית, לגדל משק של חלב ועופות ומטעי תפוחים.
לורה עצמה מתחילה להרצות לחקלאים ומפתחת קריירה כעיתונאית. בשפל הגדול של 1929 הם מאבדים חלק גדול מחסכונותיהם ונאלצים להיעזר בבתם, רוז, שעוזרת ללורה להוציא לאור את סידרת הספרים שהפכה לאלמותית.
רוז הייתה בתם היחידה ולא היו לה ילדים משלה. גם לכל אחיותיה של לורה לא נולדו ילדים. אבל למרות שלא נותר צאצא למשפחה מעוררת הערצה זו, הרי שהאמריקאים השכילו לשמר כל דבר שהיה קשור למשפחה זו, ומספר לא קטן של מוזיאונים הוקם באתרי המקומות בהם חיה המשפחה. כך נותרו ערכי משפחות אינגלס-ויילדר למזכרת ולמופת עד היום.
אז בואו לספרייה, וקחו את הספר "בית קטן בערבה" – עבור  ילדיכם וגם עבורכם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה