יום ראשון, 24 בינואר 2016

כוכב ברשת מאת דנה אבירם

כתבה: ד"ר רותי קלמן


לקראת שבוע האינטרנט הבטוח, לקחתי לידיי את ספרה של דנה אבירם "כוכב ברשת".
מלבד היותה סופרת, מתמחה דנה בעבודה סוציאלית, ומרצה לתלמידים ולאנשי מקצוע בתחום של "סכנות ברשת". היא עובדת עם ילדים בסיכון ועם בני נוער, וגם כותבת הצגות בנושא. בין ספריה: "טורף ברשת", "פייסבוקס" והחדש ביותר "סלפי אחד יותר מדי". הספרים כתובים בגובה העיניים של הנוער, שמחובר לגמרי לרשתות החברתיות, ועם זאת – בתבונה של מי שמביטה מהצד, וערה לסכנות, היא כותבת על נושאים שכל צעיר וצעירה של ימינו יתחברו אליהם, ואולי ילמדו להיזהר.
הספר "כוכב ברשת" מתאר את חייו של גיבור הסיפור, אורן אביבי, נער יפה תואר וקפטן נבחרת הכדורגל, וכך הוא מגדיר את מעמדו החברתי בכיתה: "כבר שנתיים שאני מלך הכיתה. קצת מוזר לי לכתוב את זה, כי אני בכלל לא מרגיש מלך, למען האמת אני מרגיש כמו בסיפור של המלך העירום. כולם מתייחסים אלי בתור הילד הכי מקובל, יש לי "צבא" של מעריצים, שהם חברים שלי שעושים כל מה שאני רק פולט. ברור לי שכל הבנות בכיתה (או לפחות רובן) מאוהבות בי בסתר ליבן.... בשיער הבהיר בתספורת הג'סטין-ביבר שלי ובעיניים הירוקות-אפורות שלי אני אמור להרגיש סבבה עם עצמי, אבל במקום זה אני מרגיש כמו מתחזה. כי כל מה שמחבר אותי באמת למלכות, זו החברה שלי שרון."
אביו של אורן מובטל כבר מספר חודשים, ואם בהתחלה עוד היה מלא תקווה למצוא עבודה, והיה יוצא מדי בוקר מהבית, הרי שעם חלוף הזמן, הוא כבר מיואש לגמרי. הוא נשאר כל היום בחלוק הבית המרופט שלו, עיניו כבויות וצעדיו כבדי יגון. כשנראה שהאב מתאושש בגלל מחווה יפה של הבן, משהו משתבש, לחרדתו של אורן, שלא רק חושש לאביו, אלא אף למעמדו החברתי. הוא פועל בדחף רגעי של מי שעולה לו הדם לראש. חברתו עוזבת, בית הספר מקיא אותו מתוכו, אף בית ספר אחר לא מוכן לקבלו, והוא קובר עצמו בבית מבושה.
ואז הוא שומע על מישהו בשם תום, שגורם לנערים "נחשבים" ויפים להיות "כוכב ברשת - סלוובריטי". תום מתאר לו את החיים הזוהרים המצפים לו: לפחות 20,000 מעריצות ומיליון לייקים. אורן מתפתה, מצליח לשכנע את הוריו להסכים, ויוצא לדרך, מסוכנת מאין כמותה, המאיימת לקבור אותו. כאן, כבר אין מי שיגיד לו כיצד להתמודד מול תום. רק הוא עצמו. הוא לומד בדרך הקשה, ומצליח.
הספרייה מביאה את דנה אבירם בתחילת פברואר לדימונה (זו השנה השלישית), למפגשים עם כיתות ה,ז  וגם את ההצגה שלה עם השחקנית יעל בן-ארי – אותה יראו באותו השבוע כיתות ג בעיר.
שבת שלום ואינטרנט בטוח לכולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה