יום שישי, 9 בספטמבר 2016

'כריסטופר קולומבוס : יהודי בסתר' מאת מייק אוונס

כתבה: ד"ר רותי קלמן


מזמן לא החזקתי בידיי ספר, שאינו ספרות יפה, ובכל זאת גרם לי לעניין כה רב. הספר 'כריסטופר קולומבוס – יהודי בסתר' עשה זאת. מחברו הוא סופר, שספריו הם רבי המכר מס. 1 של הניו יורק טיימס. מאמריו עוסקים בישראל ובמזרח התיכון, והוא נחשב למומחה גדול בתחומנו.
הספר הזה, הוא פרי מחקר, שבו נבדקו כל כתביו ומכתביו של האדמירל כריסטופר קולומבוס, שיצא בשליחות זוג המלכים הספרדי: פרדיננד ואיזבלה, כדי לגלות נתיב מערבי להודו, ובמקום זאת גילה את יבשת אמריקה. כמו-כן מובאות עדויות של אנשים אחרים בני אותה תקופה, וכן נבדקו מסמכי המלכים הספרדיים עצמם.

חביבים היו עלי בילדותי ספרי המסע של מגלי העולם: קולומבוס, מגלן, וסקו דה גאמה, ואחרים. אבל מעולם לא העליתי על דעתי שלקולומבוס היה קשר כלשהו ליהדות. עתה שכנע אותי הסופר מייק אוונס, שאכן היה קולומבוס יהודי, ומה היו ההשלכות של עובדה זו, על חייו, ועל חיי היהודים, אפילו עד ימינו.

העובדה הראשונה היא, שלא סתם יצא קולומבוס למסעו הראשון דווקא ב-1492, שנת גירוש ספרד. באותה השנה, החליטו המלך והמלכה הספרדיים, שהם רוצים לסלק את כל היהודים באופן מוחלט, ולמה? גם שנאה, וגם כדי לרשת את רכושם. אך צעדם זה הותיר את ספרד ללא המשאב החשוב הזה שלהם, היהודים שהיו גם בנקאים, רופאים, סוחרים ועוד. לפני כן, הכריחו את היהודים להמיר את דתם. חלק היו 'קונברסוס' – יהודים שהמירו את דתם, אך שמרו על המסורת בסתר, וחלק היו 'מאראנוס', אנוסים, שגם הם המירו את דתם, בלחץ האינקוויזיציה האיומה, ועזבו לחלוטין את הדת היהודית. קולומבוס היה אמור להפליג בשבוע שלאחר התאריך האחרון שבו יכלו היהודים להישאר על אדמת ספרד. למרות זאת, הכריח את כל אנשי צוותו, שחלקם היו יהודים, להתייצב שבוע קודם על הסיפון, עד שעה לפני שעת האפס של הגירוש.

אוונס מוכיח, שקולומבוס היה 'קונברסו', כלומר, לכאורה נוצרי, אבל קיים אלמנטים מסורתיים יהודיים. מסתבר ששפתו היתה 'לאדינו', היא השפה בה השתמשו יהודי ספרד. הוא נהג לציין במכתביו שני תאריכים: האחד לספירת הנוצרים, והשני לספירה היהודית. בראש מכתביו לבנו הופיעו האותיות העבריות 'ב"ה', וחתימתו המשולשת הכילה אותיות, שכנראה היו אותיות של אמירת קדיש. בצוואתו השביע את בניו וצאצאיו להמשיך ולחתום כך, ובעצם זו הייתה דרכו להגיד להם לומר עליו קדיש. הוא גם צירף למסע את דה טורס, שדיבר עברית, כי האמין שימצא גולים יהודים מעשרת השבטים האבודים, ורצה להיות מוכן לתקשורת איתם.
קולומבוס נפטר בן 55 ממחלות קשות, אבל בזכותו מצאו יהודי ספרד, המגורשים, מקום מפלט גם ב'עולם החדש' שגילה קולומבוס, ובכך הציל יהודים רבים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה