יום שישי, 1 בספטמבר 2017

מר מרצדס מאת סטיבן קינג תרגום: אינגה מיכאלי

כתבה: ד"ר רותי קלמן


מי שמכיר את ספריו של סטיבן קינג מכיר את תחושת האימה, המאפיינת את כתיבתו. הטרילוגיה של סטיבן קינג, שמאגדת תחתיה את חקירותיו של הבלש בגימלאות, ביל הודג'ס, מכילה אף היא את האימה, ואת הכוח האפל.
קראתי את הספר "מר מרצדס", הראשון בטרילוגיה של קינג, בימים שבהם המושג "אירוע דריסה המוני", התרחש בפועל במקומות שונים בעולם. מושג שהפך, לצערנו, לחלק מהרוע, במציאות ההזוייה של עולמנו.

ביל הודג'ס היה בלש מוערך, שפתר אינספור מקרים קשים והכניס פושעים רבים לכלא. אולם אחד המקרים, שלא פוענחו בזמן שירותו במשטרה היה מקרה "הטבח במרצדס". תור ארוך של מבקשי עבודה, המתין לילה אחד, לבוקרו של היום, ולפתיחתו של יריד עבודה. בעודם ממתינים שעות ארוכות, חלקם מנומנמים, מתחילה מכונית מרצדס-בנץ לשעוט לעומתם. העומדים ההלומים, אינם מצליחים להימלט. רבים נדרסים למוות, חלקם רק נפצעים, אך נותרים מצולקים ונכים לשארית חייהם. הדורס נמלט מהמקום, ואינו מותיר כל זכר ואפשרות לאתרו.
בינתיים, הבלש ביל הודג'ס יוצא לגימלאות. הוא יושב רוב הזמן מול הטלוויזיה, משועמם, כשאקדח השירות שלו לצידו. לא פעם ולא פעמיים אף עוברת בו מחשבה לסיים את חייו, שאינם מתקדמים לשום מקום.

אבל אז הוא מקבל מכתב מפתיע ממי שטוען, שהוא הדורס בטבח במרצדס. ביל מבין, שלא רק שזהו הדורס, אלא שהוא עצמו נמצא במעקב תחת עינו של הדורס הנ"ל, שכונה על ידי התקשורת "מר מרצדס". הודג'ס מתעורר לחיים. הוא מבין שחבריו במשטרה עסוקים מדי, והדורס מסוכן מדי, מכדי להניח לו. הוא מתחיל לחקור ונכנס לפעולה, כשהוא נעזר בבחור צעיר, מומחה למחשבים בשם ג'רום, ובהולי, קרובתה של בעלת מכונית המרצדס שנגנבה ממנה, שאף היא מגלה יכולות מפתיעות.
זווית הראייה השנייה בספר היא זווית הראייה של הדורס עצמו. היכולת שלנו לשמוע את מחשבותיו, הזדוניות ביותר, מעצימה את חרדתנו לגורלם של הסובבים, ומגבירה את המתח בספר. לאיש קוראים בריידי הרטספילד. הוא עובד בשתי עבודות. האחת, סיירת הסייבר של חברת מחשבים, והשנייה, כמוכר באוטו גלידה. האיש מבריק, אך מוחו מעוות. שתי עבודותיו מאפשרות לו גם לחדור לבתים ולפרטיהם הכמוסים ביותר במסווה של עזרה במחשבים, וגם להגיע לקהל נרחב עם האוטו גלידה שלו. בליבו הוא בז לכולם "רוצח מוכר להם גלידה והם לא יודעים" (ע' 101).

החשיפה למחשבותיו המסוכנות בעודו מחלק גלידה, ומדמה בראשו הרעלת המונים, היא בין הדברים המסוייטים ביותר בספר. יש לו אמא אלכוהוליסטית, שכבר אינה מתפקדת, והוא חי איתה, כשהוא רואה עצמו במונחים של בורא ומחריב עולם.
העלילה דומה למשחק פוקר בין שני אנשים חכמים. מי ימצמץ ראשון?
הספר השני בטרילוגיה הוא "כל הקודם זוכה".



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה