יום שישי, 20 באפריל 2018

'ממבו בצ'יינטאון' מאת ג'ין קווֹק ; מאנגלית: טל ארצי


כתבה: ד"ר רותי קלמן


'ממבו בצ'יינטאון' הוא רומן נוגע ללב, על צ'רלי וונג, בחורה בת עשרים ושתים ממוצא סיני, שנולדה בניו יורק, ונקרעת בין מזרח למערב. היא חיה עם אביה ואחותה ליסה בת האחת־עשרה בדירה קטנה ודלה של שני חדרים בצ'יינטאון, שכונה בניו יורק, שבה מתגוררים מהגרים סינים.
אביה אינו מצליח לפרנס את המשפחה בעבודתו כעושה אטריות במסעדה, ולכן מגיל צעיר עובדות השתיים כדי לעזור בכלכלת הבית. הקטנה עוזרת במרפאה של דודה הנרי, המתמחה ברפואה סינית, וצ'רלי מנסה את כוחה בעבודות שונות, באי־הצלחה יתרה. קשה לה לקרוא כי היא דיסלקטית לא מאובחנת, ולכן היא מפוטרת בכל פעם מחדש, ומוצאת עצמה בעבודה קשה כשוטפת כלים במסעדה.
ואז היא מתקבלת לעבודה כפקידת קבלה בבית ספר לריקודים סלוניים ולטיניים, ונזכרת באִמָּה הרקדנית, שנפטרה. בתור פקידת קבלה היא ממש גרועה, אבל כאן נפתחת לה דלת מפתיעה, שבה היא מגלה את כשרון הריקוד שלה, הופכת למדריכת ריקוד מוצלחת, מקבלת ביטחון עצמי ופורחת. "כשרקדתי הרגשתי חיונית וחופשייה כאילו אני מגלה את האני האמיתי שלי, מגלה שאני לא רק שוטפת כלים מצ'יינטאון."

אולם, כל אותו הזמן, היא נאלצת להסתיר מאביה את מקום עבודתה החדש, שכן מתוך היכרותה את דעותיו השמרניות, היא יודעת שלא יסכים לריקודיה בזרועות גברים, וללבוש החושפני המתאים והמזוהה עם הריקודים הסלוניים.
בזמן שצ'רלי מוצאת עניין בעולמה החדש, מתגלים בקיעים בחייה של אחותה הקטנה. ליסה, היפה, שתמיד הצטיינה בבית הספר, מצליחה להתקבל לקולג' נחשב, אך סובלת לפתע מנדודי שינה, הרטבת לילה, כאבי ראש, סיוטים, חולשה ואיבוד שליטה ברגליה.
הספר מלא בתיאורים מדהימים של ריקודים מודרניים מלאי תשוקה, תירגול אינסופי והקשר בין הרקדנים, מצד אחד, ובתיאור של טיפולים סיניים, אמונות עתיקות, גירושי רוחות ודיקור, הממלאים את עולמם המסורתי של צ'רלי ומשפחתה מצד שני.

צ'רלי אינה מקבלת שום דבר כמובן מאליו, ובוודאי כשזה נוגע לאחותה הקטנה והאהובה. כשהרואה הסינית מטפלת בליסה, מקשה עליה צ'רלי: "איך ידעת מה להביא עוד לפני שבדקת את ליסה?" "זה ציוד בסיסי במקצוע שלנו." עינה הרגילה של המכשפה ננעצה בי בזעם. "בבית כבר יצרתי קשר עם עולם הרוחות וחשדתי במשהו. ועכשיו אחרי שנגעתי בה, אני בטוחה. לא שאני צריכה להסביר את עצמי לילדונת כמוך. שימו קערית של אורז לבן מול המזבח, ולידה שימו זוג מקלות אכילה..."
צ'רלי לוחצת על אביה לפנות לרפואה המערבית. אבל האב מתעקש להישאר עם הרפואה הסינית ועם הטיפול בקליניקה של אחיו הנרי. בין השאר – בשל היעדר ביטוח רפואי ואי־יכולת לשלם על אישפוז וטיפול של הרפואה המערבית. שום דבר לא עוזר לליסה ומצבה בכי רע, עד להתפתחות המפתיעה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה