יום רביעי, 13 בפברואר 2019

משפט בוונציה מאת רוברטה ריץ' מאנגלית: דנה טל

כתבה: ד"ר רותי קלמן


ספריה של רוברטה ריץ' על חנה, המיילדת העברייה מהגיטו בוונציה, הפכו לרבי מכר המתורגמים לעשרות שפות, ומדהים לגלות, שהיא מעולם לא כתבה קודם לכן, ולא היה לה שום קשר ליהדות.
הכל התחיל בביקור של עורכת הדין המצליחה מקנדה, רוברטה ריץ', בגיטו היהודי בוונציה. לפני אחת-עשרה שנים היא ביקרה לראשונה בוונציה והגיע לסיור מודרך בגיטו היהודי. הפער בין ונציה המפוארת למקום הפשוט של היהודים, והחשיפה לפריטים ששימשו את הנשים היהודיות בחיי היומיום, ובעיקר מצקת מרק, שהזכירה לה מלקחיים, הציתה את דמיונה של ריץ'. היא רק רצתה לספר סיפור, וכלל לא חשבה על קוראים, ובוודאי לא שיערה שספריה יתקבלו בהתלהבות כה גדולה ברחבי העולם.

הספר הראשון היה 'המיילדת מוונציה'. שם באים לידי ביטוי הרקע ההיסטורי של יהודי ונציה במאה השש עשרה, תקופה לא פשוטה בעליל, כשהבנים והגברים מחוייבים ללכת עם טלאי צהוב על השרוול והנשים עם כובע אדום. שערי הגיטו נפתחים עם שחר, כשאסור ליהודים לבוא במגע עם נוצרים ועיקר עיסוקם הוא הלוואה בריבית, שתרמה לשנאה גדולה כלפיהם. במרכז הספר עומדת חנה, אישה יהודיה המתלבטת אם להציל את אשתו היולדת של אציל נוצרי ואת היילוד הנמצאים במצוקה, למרות האיסור לבוא במגע עם נוצרים ותוך סיכון הקהילה היהודית כולה, מתוך מחשבה שבזכות הצלתם, תזכה לשחרר את בעלה השבוי ומוחזק במלטה.

לאחר שהספר זכה להצלחה גדולה, כתבה ריץ' ספר שני בשם 'המיילדת מן ההרמון'. הזירה עוברת לקונסטנטינופול בין כותלי ההרמון ועם עבר וונציאני שאינו מרפה, כשהיא מתאחדת עם בעלה איזק ונהיית אשת סוד לאימו של הסולטן.
הספר השלישי נקרא 'משפט בוונציה'. מתיאו, היילוד שהצילה בלידה בוונציה, ומידי דודו ניקולו די פדובאני, גדל עם חנה ואיזק. אבל רכושו העצום – הפלאצו (הארמון) של משפחת די פדובאני, שתוכנן על ידי אנדראה פאלאדיו, האדריכל הגדול של ונציה, וכן ממון רב – הופכים אותו למטרה.

פוסקארי וצ'סקה זוג נוכלים ערמומיים, יחד ולחוד, חוטפים את הילד מידיה של חנה במהלך ביקור בשוק התורכי, ומחזירים אותו לוונציה לווילה הגדולה של משפחת די פדובאני. מטרתם היא להוכיח לבית המשפט שהם ראויים להיות האפוטרופסים של הילד, ובכך לשים ידם על רכושו הרב.
חנה ואיזק מתייאשים למצוא את מתיאו, ומבינים שפוסקארי וצ'סקה שנכשלו בפעם הראשונה לחטוף את הילד, הצליחו הפעם. חנה, בהריון מתקדם, לראשונה בחייה, מחליטה לחזור לוונציה, למרות הסכנה הצפויה לה מעצם העובדה שהרגה את ניקולו, כשניסה להתנקש בחיי מתיאו, ולמרות התנגדותו של איזק לנסיעתה.
חנה בוונציה. נזכרת בעבר, ומנסה למצוא את מתיאו היקר לליבה. היא נתקלת במכשולים רבים העומדים בדרכה, ואנו מלווים אותה במתח עד לדף האחרון. מומלץ.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה