יום חמישי, 7 במרץ 2019

ימי שלישי עם מורי: איש זקן איש צעיר ומשמעות החיים מאת מיץ' אלבום. מאנגלית: דרורה בלישה

כתבה:  ד"ר רותי קלמן



יותר מ-180 שבועות כיכב ספר זה ברשימות רבי המכר בארצות הברית. שבו מעביר הפרופסור הזקן לסוציולוגיה, מורי, את ניסיון חייו לתלמידו, מיץ' אלבום, על ערש דווי.

גופו של מורי הולך ונעלם. מחלת ניוון השרירים גובה ממנו קורבנות חדשים מדי שבוע, ומספר הפעולות שהוא מסוגל לבצע בעצמו, הולך ומצטמצם. הצעיר, שכבר הספיק לחוות הצלחה בעבודה, נישואין, וצבירת רכוש, מוצא עצמו נחשף למה שבאמת חשוב בחיים.

הם נפגשים תמיד בימי שלישי, בביתו של מורי. מיץ' מגיע עם רשמקול, והם מדברים. בעיקר מורי, שעונה על שאלות הצעיר מבלי להתבייש במאומה. חשוף כפי שלא היה מעולם.
מורי מבין שזמנו קצוב וקצר, ומצבו רק יילך ויחמיר. הוא מחליט להקדיש את יתרת זמנו לקבל אורחים רבים שעולים אליו לרגל. להקשיב להם, לשמחותיהם, לצערם. לייעץ. לשוחח בפתיחות על המוות. הוא מחליט שזה בזבוז שהמתים אינם יכולים לשמוע את ההספדים של יקיריהם. אז הוא עורך לעצמו "לוויה לאיש החי". כל אחד מדבר וחולק לו כבוד. אחדים בכו. אחרים צחקו. הוא בכה וצחק איתם "וכל אותם דברים מהלב שלעולם איננו זוכים לומר לאלה שאנו אוהבים – מורי אמר אותם באותו יום. ה"לוויה לאיש החי" שלו היתה הצלחה מסחררת. אבל מורי עדיין לא מת. למעשה, החלק המיוחד ביותר של חייו עמד להתגלות... הוא יצר מעטפת של פעילויות אנושיות – שיחה, פעולת גומלין, חיבה – והיא מילאה אותו כמו צלחת מרק המלאה על גדותיה".

מורי מדגיש בפני מיץ', שהדבר החשוב ביותר בחיים הוא ללמוד כיצד לתת אהבה, וכיצד לאפשר לה להיכנס. כסף לא פותר כלום בחיים, הוא אומר למיץ'. הצעיר מביט סביבו על ביתו של מורי וקולט. שום דבר חדש לא נכנס לשם. שום דבר לא שופץ. אבל הכל בבית נראה עכשיו שונה מאד. הבית מלא באהבה, משפחה, חברים, כנות ודמעות. הבית הפך לבית עשיר, למרות שחשבון הבנק של מורי הידלדל במהירות, בשל התרופות היקרות שנצרך להן.
"אם אתה מנסה להתרברב לפני אנשים בפסגה תשכח מזה" אומר מורי לתלמידו-חברו "הם ממילא יביטו עליך מלמעלה. ואם אתה מנסה להתרברב לפני אנשים בתחתית תשכח מזה. הם רק יקנאו בך. המעמד לא יוביל אותך לשום מקום. רק לב פתוח יאפשר לך לצוף במידה שווה בין כולם." והנוסחה של מורי ללב הפתוח היא להציע לאחרים את מה שיש לך לתת. לא כסף. משהו שבורכת בו. להעניק מיכולותיך בהתנדבות ומכל הלב. בבתי אבות, בבתי חולים, לקהילה. "הקדש את עצמך ליצירת משהו שיעניק לך מטרה ומשמעות" זה מה שיעניק לך באמת סיפוק, וזה מה שיהפוך אותך לעשיר.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה