יום רביעי, 27 במרץ 2019

'בלדה לארוחת שישי' מאת לילך שריד וייטמן

כתבה: ד"ר רותי קלמן


'בלדה לארוחת שישי', היא בעצם בלדה למשפחתיות וליציבות שנעלמות מחייה של תות ינאי, כשהוריה, עמירם ינאי, עיתונאי ידוע ושנוי במחלוקת, ותרצה, האם הספרנית, מודיעים לילדיהם הבוגרים שהם נפרדים. זהו הזמן היחיד שבו רוב המשפחה נוהגת להתכנס, ומכיוון שזה הזמן היחיד שבו כולם נפגשים, אז זה גם הזמן להודעות דרמטיות כמו זו האחרונה.
איילה, אחותה הגדולה של תות, מקבלת את ההודעה בבגרות, כשהיא מוקפת בבעלה ובבנה הקטן עופרי. דני, אחיה הקטן של תות נמצא בכלל בהולנד, לומד אדריכלות וחי עם בן זוגו, ותות, העומדת במרכז הרומן, שעדיין רווקה, מתקשה לקבל את המצב ומרגישה אבודה.

היא מסתמסת עם אחיה: "אני: מה יהיה עם ארוחות שישי? דני: גם ככה את לא מתה על המפגשים האלה אני: אבל כשאין ארוחות שישי זה כאילו אין לך משפחה דני: אני בלי ארוחות שישי כבר הרבה זמן ולא מתגעגע... אני: ממתי נהיית כזה מעצבן? דני: (סמיילי מלאך) למה את דואגת, תותי? אני: איך זה יתנהל? ניפגש פעם איתה ופעם אתו? דני: כנראה... אני: אתה מדמיין לשבת עם אבא לארוחה בלי אמא? דני: כן, כדאי שתביאו איתכן את האוכל... אני: מצחיק מאוד, דוביק!"
הרומן פורש בפני הקורא את התהליך שעובר על כל אחד מבני המשפחה מאז ההודעה הדרמטית בארוחת יום שישי. איך כל אחד מההורים מתנהג בדרך לעצמאות חדשה, איך כל אחד מילדיהם מקבל את המצב, ואיך נחשפים בשלב זה הסודות המשפחתיים וכיצד מתמודדים איתם.

הרומן מתרכז בחייה של תות, שכאילו איבדה את עמוד השדרה, במקביל לדברים לא גמורים ולא סגורים בחייה. הזיכרונות מהזמנים המשותפים הטובים חוזרים ועולים, ביחד עם הרע, שלגבי חלק ממנו, היא מרגישה לגמרי אשמה.
אחד הדברים שהיא מחליטה לעשות בשלב זה של חייה הוא לנסוע לאחיה באמסטרדם. לפני כן היא מנסה להתייחס לקבוצה המשפחתית: "מיד אחרי שהזמנתי את הכרטיסים, קונקשן דרך קייב במחיר של הרגע האחרון, החלטתי לכתוב הודעה חגיגית בקבוצה המשפחתית. תירוץ מספיק טוב להעיר אותה מתרדמת, אולי מישהו מהם ירצה לשלוח משהו לדני. כשפתחתי אותה קיבלו את פני שלוש הודעות: איילה עזב/ה, אבא עזב/ה ו-את/ה כעת מנהל/ת. רק אמא, דוביק ואני נשארנו. לרגע שקלתי לנטוש בעצמי, למחוק את אנדרטת הזיכרון המטופשת מהטלפון שלי, אבל לא הייתי מסוגלת ללחוץ על ה'יציאה מהקבוצה'..."

דווקא המשבר הזה בחיי המשפחה, כולל מריבה גדולה וניתוק קשר עם אחותה, מייצב אותה, והופך אותה לבוגרת יותר ולעצמאית, וגם מאפשר לה לראות את הדברים באור חדש. כולל מה באמת היא מרגישה כלפי אהבת נעוריה, תום ברגר, ומה תפקידו של ידידה ארתור בבנייה המחודשת של עולמה הבוגר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה