יום רביעי, 14 באוגוסט 2019

ארטמיס מאת אנדי וייר. מאנגלית: דידי חנוך

כתבה: ד"ר רותי קלמן


'ארטמיס' הוא ספרו השני והמותח של אנדי וייר שכבש את הקוראים בספרו הראשון 'לבד על מאדים', ונראה שהעולם שמחוץ לכדור הארץ עושה פלאים לדמיונו של וייר. הפעם הוא בונה מושבה דמיונית אבל כזו שנראית לגמרי אפשרית על... הירח.
לא סתם נבחר השם 'ארטמיס' לעיר זו. תוכנית החלל הנוכחית של נאס"א האמריקאית נקראת כך, על שם האלה ארטמיס מהמיתולוגיה היוונית שהייתה גם אלת הירח. אחיה התאום של ארטמיס, אפולו, שימש השראה לסדרת החלליות שכונו על שמו, ושאחת מהן, אפולו 11, אכן נחתה על הירח.
כל האסטרונאוטים שהיו בחללית היסטורית זו, זכו מוייר לבועה בארטמיס. בועה שהיא בעצם סוג של שכונה. הבועות-שכונות מקושרות ביניהן על־ידי מנהרות. כל שכונה והאופי שלה. קונרד, לדוגמא היא שכונת ה"פועלים". אולדרין לעומת זאת היא אתר נופש עם בתי מלון, בתי קזינו, תיאטראות, ועוד. האוויר קיים רק בתוך הבועות־שכונות, ומחוץ להן צריך להסתובב עם חליפת חמצן.

המספרת היא בחורה צעירה בת 26 בשם ג'זמין (ג'אז) בשארה, שגדלה בארטמיס. אם היא תרצה להגיע לביקור לכדור הארץ תהיה לה בעייה של כוח כבידה. היא מבריקה, אבל לגמרי לא חפה מטעויות שמשפיעות על חייה, ואפילו על חיי ארטמיס כולה. עד כה עבדה כשליחה, או יותר נכון כמבריחה של מוצרים בלתי חוקיים מכדור הארץ למושבה שעל הירח, אבל בעבודות האלה היא לא מצליחה לחסוך כסף כדי לצאת מתאה. המקום שהצליחה לממן לעצמה הוא מין קפסולת שינה, כמו שרואים היום ביפן בבתי מלון מיוחדים, וכבר קיימים כיום גם במקומות אחרים. התא מאפשר לך להיות בו רק במצב של שכיבה, כשהתקרה מעליך במרחק של פחות ממטר. בבניין הפועלים שבה היא מתגוררת, כל הקומות הן כאלה.
ג'זמין מבקשת לעצמה יותר מזה. היא הייתה רוצה מקום שיכיל גם שירותים אישיים ואפשרות להתרחץ בפרטיות, ולא כפי שכיום, בחדרי הרחצה הרחוקים והציבוריים. כדי לנסות להגשים לעצמה את הפנטזיה של חיים נוחים יותר, נענית ג'זמין להצעתו של טרונד, אחד מהאנשים, שלהם היא מספקת הברחות באופן קבוע, לחבל במפעל האלומיניום המקומי, כדי שהעסק של טרונד יוכל להפוך למונופול. התמורה שהובטחה לה הייתה מיליון גנטים (גנט הוא המטבע המקומי), סכום עצום, שיאפשר לה את חיי הנוחות שהיא מבקשת לעצמה, ואף לחיות ברווחה, ובבית נורמלי.

אבל, העניינים מסתבכים. למרות התיכנון המוקפד שלה, היא מצליחה לפגוע רק בשלושה מתוך ארבעת המיתקנים (הבוצרים). כשהיא מחבלת במיתקן השני היא קולטת שהיא תחת מצלמות. המתבוננים בה אינם יודעים מיהי, שכן היא עם חליפת אוויר, ומכוסה כולה, אבל היא מבינה שלא תצליח לסיים את המשימה, היא מצליחה לפגוע בבוצר נוסף ולהימלט.
האירועים מתגלגלים בקצב מסחרר ומפחיד. יש מי שעוזר לה. יש מי שנפגע. מעניין ומותח. קיראו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה