יום רביעי, 21 באוגוסט 2019

'חנות הספרים של שבורי הלב' מאת רוברט הילמן. מאנגלית: יעל ענבר


כתבה: ד"ר רותי קלמן


טום הופ, חוואי בן שלושים, גר בעיירה קטנה באוסטרליה. אשתו טרודי, היא בחורה מאד לא יציבה, קלת דעת וקצת מעופפת. היא עוזבת אותו למספר חודשים, וכשהיא חוזרת, היא מגלה לו שהיא בהריון, ולא ממנו. טום מוכן לקבל את אשתו בחזרה. כשהילד נולד, מגלה טרודי חוסר יציבות גם בטיפול בבנה עד לאדישות, ואילו טום מתגלה כאבא מדהים לפיטר. 
כשמגיע בנה לגיל שלוש, עוזבת טרודי, שולחת מסמכי גירושין, ועוברת עם אמה לקהילה דתית פנאטית באי פיליפ. טום נשאר בחווה, כשהילד צמוד אליו ברוב שעות היום. בשעת החליבה, היה זה הכלב בו, שאירח לילד לחברה, עד שטום התפנה. "הם קראו סיפורים פעמיים ביום, מתוך ספרים מספריית הומטאון. בלילה, כשפיטר ישן, טום נאבק להחזיק את עיניו שלו פקוחות אחרי תשע בערב. אבל הוא וידא שהאש דולקת בתנור שהחשבונות מעודכנים. אפילו התשישות לא פגמה בהנאה שהפיק מחייו. הוא שכב במיטה בחיוך ונזכר ברגעים נעימים מהיום. הוא ידע שטרודי תבוא ותיקח את הילד ביום מן הימים. המחשבה תמיד עלתה בראשו בדיוק בשיא אושרו. הוא טלטל את ראשו, נופף יד מול פניו וכך הדף אותה ממנו."
ואמנם, כעבור שנתיים הוא מקבל מכתב מאשתו, שבתאריך מסוים היא תגיע עם אמה לקחת את הילד אליה. כשהוא בודק את העניין משפטית, הוא מבין שהחוק לא יעמוד לצידו. טום ופיטר נפרדים למשך שנים, כשפרידה זו שוברת לגמרי את ליבו של טום.
במהלך שנות בדידותו, הוא מתוודע להאנה בייבל, יהודיה ששרדה את אושוויץ. היקף ידיעותיו המצומצם בנושא יהודים, יגדל לכלל נגיעה אישית בסבל שעברה האנה, באובדן משפחתה הקרובה והרחוקה, ובצלקות הנפשיות שהיא נושאת עימה לעד. אנו מתוודעים לכל מה שעבר עליה במחנה מתוך מחשבותיה. לא הכל היא מספרת לטום. 
"כשהאנה דיברה על בני משפחתה היא בודדה אותם מהשואה. היא סיפרה לטום, פעם אחת בלבד, שכל בני משפחתה נהרגו: כל המחותנים, כולם, שלושים ושניים בני אדם. יש לה מחותנים מהנישואים השניים שעדיין מתגוררים בהונגריה, כן. היא כותבת להם מכתבים. אבל כשהיתה במצב רוח עליז, כשסיפרה לו על נוח עם הפתק מנורמה שירד מתחת לכרית, או על סוזן שצהלה בזמן שכיסא הגלגלים שלה קיפץ במורד הגבעה. היא מיקמה אותם בצד אחד של קו שחור ועבה. וטום היה מרוצה מזה. הוא לא ידע איך להתמודד עם רצח המוני." 
האנה מקימה בעזרת טום, חנות ספרים עשירה של 7000 כותרים, בעיירה, שמעולם לא זכתה לכך. הוא מטפל בחווה. היא – בחנות. הם נישאים ומוצאים נחמה ואהבה זה בזרועות זו. אבל העבר של שניהם יביא אותם לסף משבר, ואהבתם תעמוד למבחן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה