יום ראשון, 17 בפברואר 2013

אינטרנט בטוח / ד"ר רותי קלמן



בשבוע שעבר היה שבוע האינטרנט הבטוח, ואירועים רבים הקשורים לכך התרחשו בעיר על-ידי גורמים שונים בעיר, ובראשם אושרית זיו מפרוייקט "עיר ללא אלימות" וענת ברוך, המתאמת של הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. הספרייה נענתה לפנייתן ונרתמה לארח שתי סופרות נוער חשובות וטובות הנוגעות במישרין לעניין הסכנות ברשת האינטרנט.

הסופרת זוהר אביב כתבה עד היום 57 ספרי נוער, בעיקר במסגרת הסדרות: כוח הלב, יד הפלא וסדרת חבורת כוח המוח, הפותרת יחד תעלומות רבות כגון: התלמיד שנעלם, תקלה מסתורית, הכסף האבוד, המלכודת בטיול השנתי ועוד. ספריה אהובים מאד על ילדי ישראל, וב-2008 נמנתה עם השלישיה המובילה של סופרי הנוער בארץ. בין ספריה נמצא גם הספר: "זאב ברשת".

את זוהר פגשו בספרייה כיתות ג של  בתי הספר גבריאל, אלפסי ורבין וכן כיתות ה של נווה עמרם ועמי אסף. בקסם רב ובכריזמטיות סחפה זוהר את הילדים. היא סיפרה ושאלה, שיתפה וקראה מספריה, נגעה בנקודות רגישות של ילדים במגעם עם הסביבה הלא תמיד אוהדת, וכמובן דיברה על נושא המחשבים. התלמידים שקיבלו לפני הפגישה ספר של זוהר אביב, לא הסתפקו בכך, ומיד לאחר המפגש, הם רצו לחפש ספרי קריאה נוספים, גם שלה וגם של אחרים, ובכך ניצלו כראוי את שהותם בספרייה.

מספר ימים מאוחר יותר, נקראו תלמידי כיתות ו של בתי הספר יצחק שדה ובן עטר להגיע עם הוריהם לספרייה כדי לפגוש את הסופרת דנה אבירם. היתה זו הרצאה חווייתית ביותר. דנה היא לא רק אמא לילדים בגיל העשרה, ולא רק סופרת מוערכת, אלא היא גם עובדת סוציאלית בעלת ניסיון רב בעריכת סדנאות, הרצאות וטיפול בילדים ונוער.

אין ספק שניסיונה הרב מתבטא בהרצאה מרתקת שסחפה לכיוון הנכון את התלמידים שחזרו ושיננו בקול את הכללים לשימוש באינטרנט.
ואלה הכללים לזהירות ברשת: פרטים לא מוסרים ; פגישה לא קובעים ; פגיעה לא פוגעים ; פה זה לא לגילי – לא להיכנס לאתרים לא מתאימים ; פרסום – חושבים מה מעלים ברשת.
במהלך ההרצאה נחשפו הילדים לאפשרויות השונות הקיימות ברשת. לעולם אינך בטוח עם מי אתה מתכתב – בעיית המתחזים. וגם - כולנו נוטים לגלוש ולהיסחף ברשת. אנו צריכים ללמוד להגביל את עצמנו, כדי לא להיפגע. ולרסן עצמנו כשאנחנו כותבים. כי מה שכתבנו ומה שהעלינו, לא נעלם כשאנחנו מכבים את המחשב. אלא נשמר, ולעיתים נופל לידי גורמים עוינים. דנה התמקדה גם בבעיית הילדים הפוגעים. לעולם אל תפגע – היא אומרת, כי אז אתה תיפגע בחזרה, ובגדול יותר. כך עודדה הסופרת את הילדים להימנע מלהצטרף לקבוצות שנאה המטילות חרם על ילדים, להימנע מניבול פה ברשת, מהפצת רכילות וממשלוח תמונות משפילות, או תיוגים מעליבים.

נוכחותם של הורים בהרצאה הייתה חשובה ביותר. באמצעותה נחשפו גם ההורים לבעיות השונות שברשת, לדרך השימוש של ילדיהם באינטרנט, וכן למדו שעליהם להיות עם היד על הדופק. להתעניין היכן גולש הילד, במה הוא עסוק, האם הוא מספר, משתף את ההורים, או מסתגר פתאום.

חשוב, אומרת דנה להורים, להגיד ולשדר לילד כי אתם מקור לתמיכה ועזרה בכל דבר שקורה ברשת. אפילו אם הילד  עשה שטויות, ועכשיו הוא נקלע לצרה – הוא צריך לדעת שאתם שם תמיד בכל מקרה, מושיטים לו יד לפני שיקרה משהו, לפני הטביעה, לפני הסכנות האורבות לפיתחו.

לסיכום השבוע – האינטרנט פותח עולם שלם של אפשרויות וקשרים. הרוב חיובי ומעשיר וממלא, אבל – הילדים, בהיותם ילדים, עלולים להיפגע מגורמים עוינים, או מאתרים לא מתאימים, ולכן אנחנו ההורים צריכים להיות ערים להתנהגותם של ילדינו, להשתתף איתם בחוויות, ולשמור עליהם, והעיקר לתת להם את כל התמיכה האפשרית למען שלומם והגנתם.

בין ספריה של דנה אבירם נמצאים שני הספרים החשובים לנושא זה: "טורף ברשת" ו"פייסבוקס".
בסיום המפגש קיבלו הילדים מהספרייה במתנה את הספר "פייסבוקס" עם הקדשה אישית מאת הסופרת, וכן מדבקה וברושור עם הסבר על המפגש שהתקיים וחידוד הנושאים העיקריים. היה חשוב
.
קריאה נעימה, אינטרנט בטוח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה