יום שלישי, 5 בפברואר 2013

משחקי מוח לתינוקות/ ד"ר רותי קלמן



מדי שבוע מגיעים עשרות ספרים לספרייתנו. ספרים לגדולים – בעברית, באנגלית ברוסית, ובספרדית, ספרים לילדים, וספרים בנושאים שונים, וביניהם – על טיפול בילדים ובתינוקות. על ספר אחד כזה שהגיע השבוע אני רוצה לספר לכם הפעם. הספר נקרא: משחקים לפיתוח המוח לתינוקות. כותרת המשנה של הספר היא: משחקים פשוטים המעודדים התפתחות מוחית מוקדמת.

את הספר כתבה ג'קי זילברג שהיא אישיות ידועה בתחום החינוך ובתחום הילדות המוקדמת. היא חיברה כמה רבי מכר  כמו: "לשחק עם תינוקות", "לשחק עם פעוטות", לשחק עם בני שנתיים", "300 משחקים בני שלוש דקות" ו-"500 משחקים בני חמש דקות".

ראוי להזכיר את ההקדשה שלה בספר זה, כי היא מדברת אל רבים מאיתנו: "ספר זה מוקדש לכל האנשים ברי המזל המבלים את זמנם עם תינוקות. ההנאה, האתגר והסיפוק העצום מהעובדה שאתה עוזר למוח של התינוקות "לצמוח", יהפכו את חייך למשמעותיים יותר. תן לתינוק שלך נשיקה גדולה ממני." ומלה אחת גם על המתרגמת, דנה איזנברג. המלה you באנגלית מכוונת גם אל זכר וגם אל נקבה. המתרגמת, אולי בהתייעצות או בהוראת המחברת, מדברת גם אל אבות וגם אל אמהות, כמו שגם במקרה של תינוקות מתייחסת המחברת לעיתים לתינוק ולעיתים לתינוקת. אף אחד לא יוצא מקופח.

והנה כמה דוגמאות מתוך הספר: משחק נשיפות – משחק זה מעלה את המודעות של התינוק לחלקים שונים של גופו. נשפי בעדינות על כף ידו של תינוקך. תוך כדי הנשיפה אמרי לו ברכות: הנה כפות הידיים שלך. לאחר מכן נשקי את כפות ידיו. נשפי על איברי גוף אחרים של התינוק. רוב התינוקות אוהבים נשיפות עדינות על המרפקים, האצבעות, הצוואר, הלחי ואצבעות הרגליים. במסגרת: מלידה עד 3 חודשים: מה אומר מחקר המוח – מחקרים מראים, שחוויות חושיות חיוביות ואינטראקציות חברתיות עם מבוגרים, משפרות את היכולות הקוגניטיביות של תינוקות.

משחק להיות תינוק – אם אתה רוצה להבין טוב יותר כיצד תופסת התינוקת שלך את סביבתה, נסה להיות תינוק בעצמך. חקור את העולם כפי שהתינוקת שלך חוקרת. שכב על גבך והתבונן על הסביבה כפי שמתבוננת התינוקת שלך. מה אתה רואה, שומע ומריח? פעילות זו תעזור לך לחשוב על כל מיני רעיונות למשחקים, אותם תוכל לשחק עם התינוקת שלך, שיעזרו להתפתחותה. במסגרת: מלידה עד 3 חודשים. מה אומר מחקר המוח – חוויות רגשיות, פיזיות ואינטלקטואליות חיוביות, חיוניות להתפתחות מוח בריא.
משחק לשיר ולדבר – במחקר שפורסם בניוזוויק (19.2.96) דווח על חוקרים מאוניברסיטת קונסטאנץ בגרמניה אשר גילו, "שחשיפה למוזיקה יוצרת קשרים עצביים חדשים במוח.". חישבי על שירים שאת אוהבת ושירי אותם לתינוקת שלך. לא משנה מה תשירי. היא תהנה מאוד להאזין לך. זה כלל לא משנה שהיא לא מבינה את המילים. אם בשיר יש מילים שאת יודעת שהיא תבין, שירי אותן בקול רם. במקום לשיר, נסי לומר את המילים האלו בדרכים שונות – בלחישה, בקול רך, רם או גבוה. לא משנה אם את שרה או מדברת, המילים והקצב יפתחו חלון הזדמנויות במוח של התינוקת שלך. במסגרת: מ-6 עד 9 חודשים: מה אומר מחקר המוח: ככל שתינוק מקשיב למוזיקה בגיל צעיר יותר הפוטנציאל שלו ללמוד גדל. ילדים המוקפים במילים, כמעט תמיד מדברים שוטף בגיל שלוש. ילדים שלא נחשפים לשפה, כמעט ולא שולטים בשפה כמבוגרים.

משחק משוך בגזר – משחק זה מחזק את הזרוע העליונה והתינוקת שלך פשוט תאהב אותו. שבי על הרצפה מול התינוקת שלך. אחזי בקצה של צעיף ארוך ותני לה לאחוז בקצה השני. משכי, בעדינות את הצעיף והראי לה כיצד למשוך לכיוון שלה. כשהיא תתחיל למשוך חזק, תיפלי על הריצפה קדימה. היא תצחק. משחק זה טוב מאוד לפיתוח חוזק שרירים והוא גם מהנה מאוד. במסגרת: מ-9 עד 12 חודשים. מה אומר מחקר המוח. כשהשרירים והתיאום ביניהם עובדים, תינוקות יכולים להתחיל לפתח מיומנויות הדורשות יותר מאמץ כגון הליכה.

בגב הספר, מגלה לנו ג'קי זילברג, מספר אמיתות באשר למוחם של תינוקות: האם ידעת שמוח של תינוק... * פעיל יותר ב-250% מאשר מוח של מבוגר? * יוצר 1000 טריליון קשרים חדשים עד סוף שנתו השלישית (פי שתיים יותר ממה שיש למבוגרים)? * מייצר סינפסות (קשרים) מהר יותר במהלך השנה הראשונה לחיים מאשר בכל שלב אחר של החיים? 

ועם התובנות האלה ועם המלצות המחברת לא נותר לי אלא לאחל משחק נעים 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה