יום חמישי, 29 באוקטובר 2020

'איש הזיכרון' מאת דיוויד באלדאצ'י ; מאנגלית: מיכל כהן

כתבה: ד"ר רותי קלמן


"איימוס דֶקֶר יזכור לעד כל אחת משלוש מיתותיהם האלימות בכחול משתק מאין כמוהו. הזיכרון ישסף אותו ברגעים לא צפויים, כמו סכין ביתור עשויה אור צבעוני. הוא לא ישתחרר ממנו לעולם..." במילים אלו, שבהן נפתח ספר המתח 'איש הזיכרון', נמצאת תמצית הספר כולו. 

גיבור הספר, שעבד כבלש משטרתי, חזר יום אחד לביתו בשעת לילה מאוחרת, ומצא שכל בני משפחתו – אשתו, בתו וגיסו – נרצחו. דֶקֶר לא יתאושש לעולם מאובדן יקיריו, ומהדרך הנוראה שבה מצאו את מותם. הוא גם לא ישכח אף פרט מהרצח הנוראי והבלתי נתפס הזה, כפי שאינו שוכח שום דבר אחר. 

חבטה בלתי נתפסת בעוצמתה, שחטף בנעוריו במשחק פוטבול, העניקה לו את אחד המוחות יוצאי הדופן בעולם בדמות שתי יכולות מיוחדות שהפכו אותו לסוואנט נרכש: היפרתימזיה וסינסתזיה. בהיפרתימזיה נפתחו לו ערוצים נוספים במוחו. המידע שהוא קולט מסביבו עובר תהליך הטמעה. הוא לא שוכח שום דבר וכשהוא מעוניין, הוא סורק כמו במצלמה דיגיטלית את הקטע הרלוונטי, והתמונות או המידע עולים אל מול פניו. בסינסתזיה הוא רואה מספרים בצבעים. הם תופחים בראשו, ונראים כיצורים חיים. "הוא לא ראה בעצמו עילוי. הוא ראה בעצמו יצור חריג. עשרים ושתיים שנה מחייו הוא היה אדם מסוים. לא ניתנה לו שום הכנה מספקת להפוך שלא מרצונו, בתוך דקות ספורות, למשהו אחר לחלוטין."

"שחקן הפוטבול הצעיר, החברותי, הידידותי והשובב־אך־שאפתן הפך לאדם מופנם וסגור, שלא מוצא את עצמו במסיבות חברתיות." ובכל זאת למרות המורכבות של יכולותיו, והיעדר יכולות חברתיות רגילות, הוא פוגש בקאסי, והאהבה הגדולה מביאה לעולם את מולי, שבהירצחה היתה בת עשר בלבד.

 לאחר רצח משפחתו, הוא מאבד עניין בכל דבר, ואינו יכול להמשיך בעבודתו כבלש. הוא הולך ומשמין, מזניח את בריאותו ומראהו, מאבד את מכוניתו וביתו, ומנסה מספר פעמים להתאבד. רק הֶרֶג של ילדים ומורים בבית הספר מנספילד, שבו למד גם דֶקֶר, מצליחים לגרום לו לְאֵזור את כוחותיו ויכולותיו ולהירתם כבלש לעזרת המשטרה בפיענוח המקרה. שוב ושוב הוא חוזר לזירת הרצח בבית הספר, כשהוא מבין, שאם יפענח את כל הפינות הלא פתורות, הוא יפתור את הפאזל כולו.

העלילה מתפתלת ומלאה בתפניות מפתיעות ומעניינות. כשאנשים נוספים נרצחים, והודעות מסתוריות מופיעות במקומות הרצח, מופתע דֶקֶר לגלות, שבלא שיבין מדוע, מה שמקשר בין כל הזירות הפליליות זה  הוא עצמו. מותח ומעניין. קיראו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה