יום שישי, 13 בדצמבר 2013

ספרנית ניידת – ד"ר רותי קלמן


בספריות שבערים הגדולות, או במקומות בהם אין ספרייה קבועה, נהוג להשתמש בספרייה ניידת. לנו אין כזו, אבל יש לנו ספרנית ניידת ושמה קלרה.

לקלרה יש רקורד של יותר מעשרים שנה בספרייה העירונית של דימונה. במהלך הזמן הרב הזה, היא סיימה בהצלחה לימודי מידען מוסמך, אבל עיקר עיסוקה של קלרה אינו במידענות, אלא שהיא קלרה של הילדים.
אלפים מילדי דימונה זכו לגדול על ברכי שעות הסיפור שלה בספרייה, המתחילות תמיד, בלי יוצא מהכלל, באותו השיר (מוזמנים להצטרף): "מי שטוב לו ושמח כף ימחא" (שתי מחיאות כפיים לפי הקצב, בבקשה), וממשיכות באינספור סיפורי ילדים המלווים בקריאותיה, חיוכיה, הצגותיה ולחישותיה. עם סיומו של הסיפור יודעים הילדים כי הם מוזמנים לשעה קלה של יצירה, בהתאם לסיפור. הם מציירים, ומדביקים, יוצרים ונהנים, בדרך כלל עם מוסיקה ברקע, ואז הם הולכים עם אבא, או אמא, או סבתא לשאול ספר מאולם הילדים בדרך הביתה. כך פעמיים בשבוע.
לפני הצהריים מקבלת קלרה את פניהם של גנים רבים וכיתות מבתי הספר השונים. ביחד הם מתמקדים בנושא מסויים, כמו בריאות, נגד אלימות, קבלת השונה. נעזרים בספרי הספרייה, וגם חווים משחקי חברה ביחד. הלהיט האחרון שאנו מתחילים להפעיל אותו הוא "ספרים ודרקונים" על משקל  "סולמות וחבלים". זהו משחק רצפה ענק, המכיל 30 משבצות גדולות כששני ילדים יכולים לעמוד יחד על משבצת אחת. זורקים קובייה, מבצעים משימות בעקבות ספרי ילדים ידועים יותר וידועים פחות, ומתקדמים בסולם, או נופלים בגלל המפלצת. הילד שיצליח לעמוד על משבצת הסוף, יזכה את קבוצתו בניצחון. בדרך, נחשפים הילדים למספר ספרים, משחקים ביחד, מתחרים זה בזה, מאותגרים במשימות קשות ונהנים. משחק הרצפה מותאם כיום לגנים, או לכיתות א-ב (המשימות שונות לפי שכבת הגיל), וניתן להציע אותו כפעילות לחגיגה ספרותית של אחה"צ לגנים וכיתות עם הורים או בלעדיהם. גננות ומורות יכולות לפנות אלינו להזמנת פעילות.



אבל אם חשבתם שבזאת הסתיימו תפקידיה של קלרה, הרי אינכם אלא טועים. ביום ראשון בבוקר בשעה 10:30 מגיעה קלרה למשחקייה של שכונת הניצחון ומפעילה שם את ההורים והגיל הרך שמקבלים אותה בכיף. הם אף מבקרים מפעם לפעם בספרייה ובאים להצגות. ביום שלישי בשעה 10:00 הולכת קלרה באופן קבוע למועדון העיוור בעיר. שם כבר מחכה לה קבוצה של חברי המועדון והם מבלים איתה שעה של כיף עם שיחות בכל נושא שיחפצו, וכמובן הקראה על-פי בקשות, או על-פי מה שנראה לה שיאהבו. אחר-הצהריים של יום שלישי תוכלו למצוא בספרייה את "האוניברסיטה של קלרה", זו הקבוצה הבוגרת של אקי"ם, המגיעים ללמוד ברצינות רבה עוד שיעור משיעוריה של קלרה. חלק מהשיעור הוא דיון בכותרות העיתונים של אותו היום, וחלק אחר הוא שיעורים בנושאים שונים: חגים, שעון, התנהגות ועוד.
הניידות של קלרה אינה מתבטאת רק בהליכה לשכונת הניצחון, או למועדון העיוור, אלא שהיא אף מגיעה אל גנים, לרוב רחוקים, כמו בממשית למשל. היא מביאה איתה את לוליק (הבובה הקטנה עם האוזניים הגדולות שאוהבות לשמוע סיפורים), מציגה הצגה קטנה, מספרת סיפור ויוצרת פעילות יצירתית.
הפרוייקט האחרון של הספרייה בגנים הוא: קורס לספרנים צעירים. לא תאמינו, אבל ילדי גני החובה, וגם ילדי היסודי בקרוב, לומדים בעזרת קלרה שמגיעה במיוחד לגן: מיון (סידור ספרי הגן על פי שם המשפחה של המחבר), קיטלוג (הכנת כרטיס לכל ספר), תיוג (הכנת מדבקה עם האות של שם המחבר המוצמדת לדופן הספר) וכמובן – כיצד להשאיל ולשאול ספר.

כאן אספר לכם אנקדוטה קטנה. יום אחרי שהייתה באחד הגנים ולימדה ספרנות לילדי הגן, פגשה קלרה ברחוב את אמו של אחד מילדי הגן, שבו ביקרה יום קודם. "האם הילד שלך סיפר לך מה הוא למד בגן אתמול?" שאלה קלרה את האם. "לא" השיבה האם. קלרה פתחה בתיאור נלהב וגאה של קורס הספרנות ופתאום היא רואה שעיניה ופיה של האם נפערים והיא אומרת: "אהההההה... עכשיו אני מבינה את התנהגותו של הבן שלי."
מסתבר שהוא חזר באותו היום הביתה, ובניגוד לסדר הספרים בבית (לפי גובה...) הוא התחיל להוציא את כל הספרים ולסדר אחרת. האם נזפה בו על הבאלאגן, והוא אמר: "זה לא באלאגן. אני עושה סדר". קלרה לא הפסיקה לצחוק, לשמע דבריה של האם. "עכשיו את חוזרת אליו ומתנצלת" היא אמרה בצחוק. לא יכולה להיות מחמאה גדולה מזו, שהרי הילד הפנים את שיעורו ורצה ליישמו בבית!!!
וזה אולי המקום להזכיר את הפעם הראשונה שאני התעסקתי בספרנות. בהיותי ילדה קטנה הכנתי כרטיסיות לכל ספריי, וכשהישאלתי, נהגתי לרשום את שם המשאיל, וכך ידעתי למי נתתי. אני רק שואלת את עצמי למה היום אני לא כזו חכמה??? כל כך הרבה ספרים פרטיים שלי הישאלתי במהלך חיי, ולא הרבה מהם חזרו אלי... מה שנקרא "הסנדלר הולך יחף".
אז אם תפגשו את קלרה ברחובות העיר דימונה ביום מן הימים, דעו – שלא סתם היא משוטטת ברחובות, אלא שהיא במשימה חשובה, היא "ספרנית ניידת"!
אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
שבת שלום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה