יום שישי, 15 בנובמבר 2013

ויפגע במקום / ד"ר רותי קלמן


ג'ורג' סברן, הוא מרצה בכיר למקרא במכון שכטר ללימודי היהדות. בימים אלו יצא ספר חדש תחת ידיו. שם הספר:  "ויפגע במקום: הסיפור התיאופני במקרא". המונח "סיפור תיאופני" מתייחס לסיפורי ההתגלות במקרא. כלומר, אותם סיפורים בהם מתוארת פגישה של גיבור מקראי עם ה'. הפגישה אינה רק הופעה קולית של ה', אלא המונח "תיאופניה" ביוונית פירושה "להופיע". כלומר, שבנוסף לשיחה המתנהלת, ישנו גם היבט חזותי. בסיפורים מקראיים קדומים כגון במקרה של אדם הראשון, קין ונוח, קיימות שיחות בין הגיבורים המקראיים לבין ה', אולם היעדרו של מפגש חזותי, מעמעם את תחושת ההפתעה והדרמטיות שבתגובות הגיבורים. אין כך במפגשים הרבים והמיוחדים בהם ישנה חזות כלשהי של ה' מול גיבורים מקראיים.

כך נכתב בצידו האחורי של הספר: "הביטוי "ויפגע במקום", שמופיע בבראשית כ"ח: 11, מציין לכאורה רק את עובדת הגעתו של יעקב לתחנת ביניים של מנוחה בדרכו לחרן. אולם בלילה הוא חולם יעקב חלום בו הוא רואה סולם שרגליו נטועות בארץ וראשו מגיע השמימה ומלאכי ה' עולים ויורדים בו. מן "המקום" הזה מדבר עימו ה'. מה שהחל במרחב אנונימי נעדר משמעות עבור יעקב, הופך כהרף רגע לנקודת מפגש דרמטית עמוסת משמעות עם ה', והיא מסמלת תפנית בחייו. חז"ל פרשו את "המקום" כאן כמילה נרדפת לה' עצמו, והבינו את "ויפגע במקום" כביטוי למפגש הייחודי שהתרחש בין בן-אנוש וה'."

יעקב אינו היחיד שנפגש עם ה'. בסיפור המקראי אנו נתקלים במספר גיבורים שזכו להתגלות שכזו: אברהם ושרה, הגר, משה, בלעם, גדעון, מנוח ואשתו, שמואל, אליהו, ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל ודניאל. ההופעה היא תמיד מפתיעה, ומשפיעה מאד על המשך חייו של הגיבור. דוגמאות לסכימה כזו הם המפגשים של: חלום יעקב (בראשית כ"ח, 10 – 22), סיפורי ההקדשה למשה (שמות ג-ד), שמואל (שמואל א, ג), ישעיהו (ישעיהו ו), ירמיהו (ירמיהו א), יחזקאל (יחזקאל א, 1 ג, 14) וגדעון (שופטים ו, 11 – 40), תיאורי בשורת לידת הבן (שופטים י"ג ובראשית י"ח, 1 – 15), וכן ההתגלות הכפולה להגר (בראשית ט"ז, 7 – 14; כ"א, 17 – 19).

הספר מלווה קריאה בסיפורי התנ"ך המרתקים כמו עמידת משה מול הסנה הבוער, מאבקו של יעקב באיש מסתורי על נהר יבוק, אליהו במפגשו בה' בהר חורב ועוד. בכל סיפור כזה פונה ה' אל דמות מסויימת בדרך מיוחדת, ותגובת הגיבור שמולו מובילה לעיתים למהפך אישי של תפישת עצמית ומפנה בזהות האישית.
בספר "ויפגע במקום" מנסה החוקר ג'ורג' סברן למצוא דפוס מבני חוזר בין הסיפורים האלה – מה משותף בהם, ומה שונה. הפרק הראשון בספר עוסק ב"תיאופניה כסצנת-דפוס" כדי לבדוק את התשתית הרעיונית להבנת סיפורי התיאופניה. הפרק השני "לקראת תיאופניה" בוחן את ההכנה למפגש עם ה', הכרוכה בדרך כלל בהפרדת הגיבור הראשי בן מחברה ובידולו משגרת חייו. לרוב, אין הגיבור ער לאירוע העומד להתרחש.
הפרק השלישי "הייצוג החזותי של האלוהים" בודק את טווח התיאורים החזותיים של ה' בתנ"ך. לעיתים הוא מופיע ישירות, ולעיתים בלבוש שונה: כמלאך, כאש בוערת, בצורת אדם, או שלושה אנשים. לפעמים נוכחותו נזכרת על ידי פרט דומם, כמו הכיסא הרם ושוליו הממלאים את ההיכל בחזון ישעיהו ו. הפרק הרביעי "התגובה האנושית לתיאופניה", סוקר את שלל התגובות של הגיבורים במפגש זה: מורא, היקסמות, ספקנות, חוסר אמון, צניעות, יראה והטלת ספק עצמי.
הפרקים השישי והשביעי עוסקים בעניינים נלווים למפגש. מה התוצאה של תגובת הגיבור, ובפרק השמיני "מסיפור תיאופני למסע שמימי", יש ניתוח של השפעת הסיפורים האלה בסיפור המקראי המאוחר והבתר-מקראי.
הגישה של מחבר הספר "ויפגע במקום" בודקת את סיפורי המפגשים הללו מנקודת מבט של חקירה ספרותית. כך למשל בודק המחבר את הסיפורים התיאופניים הידועים כסיפורי הקדשת הנביא, ומזכיר כי חקר הצורות של סיפורי ההקדשה עומד העל מבנה בסיסי משותף לטקסטים, ומציע מסקנות שונות באשר לטיבם ולמקורותיהם. ששת המרכיבים החיוניים בסיפורי הקדשת הנביא הם: העימות עם ה', דבר ה' הפותח, ההסמכה, ההתנגדות להסמכה (לשליחות, לתפקיד, למשימה), עידוד והבטחה לתמיכה וכן האות. זוהי התבנית הבסיסית העומדת על פי חקר הצורות, בבסיס הקדשת הנביא. לעומת זאת, מחבר הספר, ג'ורג' סברן, מתמקד בהבנת התגובות האנושיות למפגשים, כיצד נתפשת הנוכחות האלוהית, ואת מה שנלמד על-ידי הגיבור מפגישה זו.
ספר מרתק, לכל המעוניינים. אפשר למצוא אותו בספרייה כמובן.
אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
קריאה נעימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה