יום שני, 13 ביולי 2015

סופו של מיסטר Y מאת סקרלט תומס / ד"ר רותי קלמן


מסע ארוך בזמן ובמקום מתרחש בספר "סופו של מיסטר Y" של סקרלט תומס. האות הלועזית Y, נשמעת גם כמו המילה האנגלית "Why?", ואולי אין זה מקרה, כי הספר מלא בשאלות. שאלות פילוסופיות, שאלות פיזיקליות, שאלות אמונה, שאלות כמו ששואל את עצמו תומס לומאס, בכותבו את הספר שבתוך הספר, בסוף המאה ה-19, הנקרא "סופו של מיסטר Y", ושאלות ששואלת את עצמה אריאל מנטו, הכותבת דוקטורט על כתביו של לומאס. זה הספר הנחשב למקולל, שאותו היא מוצאת.

היא יודעת שאיש מבין קוראי הספר לא נשאר בחיים, כולל המנחה שלה בדוקטורט, שנעלם, ובכל זאת היא נכנסת להרפתקה. במהלך הקריאה, שאף היא מסע בפני עצמו (429 ע'), אנו קוראים במקביל בשני הספרים – דרכה ודרכנו. באופן צורני, הספר שאנו קוראים, אינו נראה כמו ספר של ימינו. כריכתו מזכירה כריכה של ספר עתיק. שולי הדפים (כשהספר סגור) הם שחורים, לרמז על "עתיקותו לכאורה" של הספר שבידינו. וכשאנו מבינים ששם הספר, הוא בעצם שם הספר שאותו אנו מחפשים, מתקבלת תחושה, שאנו מחזיקים את הספר המקורי, ולמרות "יושנו ועתיקותו" של הספר, הוא מוביל אותנו לחוות מימד רביעי, חדשני, שעדיין לא הגענו אליו בימינו, ואולי עדיף שלא נגיע.

מיסטר Y  נקלע במקרה בדרכו ליריד, ומבלי משים הוא מוצא עצמו בתוך אוהל מול איש מסתורי הנותן לו שיקוי. השיקוי הזה גורם למיסטר Y להיכנס למוחו של האיש, ולקרוא את מחשבותיו. כשלומאס כותב את הספר, הוא רושם את הרכב השיקוי, שהשיג מיסטר Y, ונכנס בעצמו לעולם שהוא מכנה "טרופוספירה", הטרופוספירה לפי לומאס, משמעותה "מחשבה", עולם המוחות בניגוד לעולם הפיזי. בעולם הזה יש תחושה הדומה לתחושה שאנו מרגישים כשאנו משחקים במשחק מחשב, המוביל אותנו בצורה מטאפורית בתוך עולם דמיוני, שלא באמת קיים.

כמו במשחקי מחשב, גם כאן יש חלון ניווט ואפשרויות לבחירה. לפעמים ישנן אפשרויות רבות, ולפעמים רק אחת. ההחלטה מובילה את הבוחר לתוך ראשו של האדם שהוא רוצה.
הספר הזה גם הזכיר לי, את הרפתקאותיה של אליס בארץ הפלאות. גם שם היא סקרנית. גם שם היא מוכנה לשתות את השיקוי שמגדיל אותה, או מקטין אותה, גם שם היא צועדת במקומות לא מוכרים לה. אך במקום השפן יש לאריאל מנטו, המקבילה הנשית של "מיסטר Y", את אפולו סמינטאוס, אל העכברים, המבקש ממנה לעזור לו לשחרר את עכברי המעבדות.

בחיפושיה אחר המנחה שלה, ומאוחר יותר, אחר אנשים נוספים, היא נכנסת גם למוחותיהם של עכברים וחווה את תחושותיהם! האתגר שבספר אינו רק של הגיבורים השונים והפילוסופים, אלא גם שלנו. לחשוב, לשאול שאלות, ולהבין לאן הגיעה מנטו לבסוף, באפילוג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה