יום חמישי, 23 ביולי 2015

לב טולסטוי – הבריחה מגן עדן מאת פאוול בסינסקי / ד"ר רותי קלמן


מעבר לספרים הגדולים "מלחמה ושלום" "אנה קרנינה" "סונטת קרויצר", "מותו של איוון איליץ'" וספרים נוספים, שכתב הסופר הגדול לב טולסטוי, הסתתר איש בשר ודם. על חולשותיו,  אהבותיו, פחדיו, מעשיו הטובים והרעים, שמחתו ויגונו.
בספר הביוגרפי "לב טולסטוי – הבריחה מגן עדן", בוחן המחבר פאוול בסינסקי את חייו של הסופר הגדול. הוא עושה זאת דרך ספריו של טולסטוי, המגלים מבין המאורעות והחוויות של גיבוריו, את חייו של הסופר  עצמו. הוא עושה זאת גם באמצעות ניתוח מסמכים רבים, מכתבים וידיעות, עדויות של קרובי משפחה וחברים. דרך כל אלה, הוא מנסה לפצח את סוד נשמתו החצויה וההפכפכה של מי שהיה אחד האנשים המפורסמים ביותר ברוסיה. אך בו בזמן, ביקש להיות לא רק כאחד האדם, אלא ממש להתערות בין האיכרים, לשוחח איתם שיחות פשוטות ועממיות, ולחיות חיים שקטים ושלווים.

הספר שזור בתמונות משפחה, כשחלק גדול מהן מצולמות על רקע אחוזתו, יסנאיה פוליאנה. שבה נולד, ואותה ירש בגיל 18. אחוזה זו היוותה עבורו עוגן מאושר במשך שנים רבות. אולם ב-25 השנים האחרונות לחייו, הוא סבל מאד, עד שבגיל 82 באוקטובר 1910 עשה מעשה, ועזב. יותר נכון ברח, באישון לילה, כשהוא נעזר ברופאו האישי, הנשאר צמוד אליו.

"ביושבו על מזוודתו במחסן הכרכרות, לבוש במעיל איכרים ארוך, ישן וגס על גבי מעילון מרופד בצמר גפן, ולראשו כובע סרוג ישן. נדמה היה שהוא מצויד לתלפיות לצורך הגשמת חלומו הכמוס. אבל... הסוסים טרם מוכנים, יסנאיה פוליאנה טרם ננטשה... ואשתו, האישה שבמחיצתה בילה 48 שנות חיים, שילדה לו 13 ילדים שמתוכם שרדו שבעה והביאו לו 23 נכדים, שעל כתפיה העמיס את כל טרדות המשק... שלא ישנה בלילות בקרים, שם נטה למות תשע שנים לפני כן... האישה הזאת, הקרובה לו יותר מכל אדם בעולם, עלולה להתעורר בכל רגע, לגלות את הדלתות הנעולות, את התוהו ובוהו בחדרו, ולהבין שהדבר שמפניו חששה יותר מכול אכן קורה!"

בסינסקי מנסה לגלות מה היו הסיבות למעשה הנועז והמסוכן לבריאותו של טולסטוי, שבאמת לא שרד את המסע, ונפטר כעבור עשרה ימים. בנוסף היה ברור לו, שאיש ידוע שכזה, אינו יכול פשוט לברוח, ולחשוב שיוכל להמשיך ולהסתתר. כולם הכירו הרי את קלסתרו. אבל טולסטוי עצמו "אם בעת העזיבה חלף הרהור כלשהו בלבו, היה זה ההרהור הבא: איש מפורסם בהיעלמו מתמזג עם המרחב האנושי, הופך אנונימי, אחד האנשים הקטנים ההם, נהיה שקוף לכול. האגדה על אודותיו מתקיימת בנפרד ממנו, והוא – בנפרד ממנה. אין זה חשוב עוד מי היה בעברו: צאר רוסי, מחולל נסים מפורסם או סופר דגול: כאן ועכשיו הוא אדם פשוט ורגיל."


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה